خبرآنلاين/ کمبود عرضه خودرو باعث شده است تا بسياري از مردم عطاي خريد خودروي صفر کيلومتر را به لقايش ببخشند و به خريد خودروهاي کارکرده روي بياورند.
تلاطمات اقتصادي و افزايش افسار گسيخته قيمتها در طول يکسال گذشته، در بازار خودرو بصورت بسيار پررنگي بروز پيدا کرده است.
به واقع کمبود عرضه خودرو، انتظار فراتر از قاعده براي تحويل خودروهاي ثبت نام شده و البته کاهش قدرت خريد مردم، مزيد بر علت شده است تا بسياري از مردم عطاي خريد خودروي صفر کيلومتر را به لقايش ببخشند و گرايش آنها به خريد خودروهاي کارکرده بيش از پيش افزايش يابد.
البته در اين ميان، کم نيستند افراد و گروههايي که معتقدند، خريد خودروي دست دوم منطقيتر از خودروي صفر کيلومتر است.
نظريهاي که پيشتر از نوسانات قيمتها در بازار خودرو، طرفداران پر و پا قرصي براي خود داشته و دارد.
عبدالکريم نصرتي، يکي از فعالان بازار خودرو و نمايشگاه داران فعال در تشريح محاسن و مزاياي خريد خودروي دست دوم، اظهار کرد: فارغ از موضوع افزايش شديد قيمتها که اصليترين مولفه در سوق پيدا کردن بخش قابل توجهي از مردم به سمت خودروهاي دست دوم محسوب ميشود برخي از مولفههاي ديگر نيز باعث شده است تا همواره بازار خودروهاي دست دوم با متقاضيان خاص به خود همراه شود.
وي افزود: يکي از دلايل مطروحه مشتريان خودروهاي اين چنيني معطوف بر اين امر ميشود که اُفت قيمتي خودروهاي دست دوم به نسبت خودروهاي صفر کيلومتر به مراتب کمتر و محدودتر است.
نصرتي ميگويد: به عنوان مثال، يک خودروي مدل ۹۷، با افزايش سنوات و ورود به سال جديد، با کاهش قيمتي همراه ميشود، اما در ارتباط با خودروهاي دست دوم اين کاهش قيمت انجام پذيرفته و بار آن بر دوش خريدار جديد نخواهد بود و به تبع در چنين شرايطي، متقاضي با خسارت و ضرر و زيان کمتري مواجه خواهد شد.
اين فعال در بازار خودرو در ادامه بيان کرد: از ديگر سو، بعضا شاهد بروز نارساييهايي در خودروهاي صفر کيلومتر هستيم که البته اصل و نفس اين عارضه، خود، موضوعي قابل تامل و قابل نقد است که ميبايد براي آن چاره انديشي شود.
وي افزود: به تبع در خودروهاي کارکرده، نواقص احتمالي اين چنيني مرتفع شده و متقاضي يا مالک جديد مجبور نخواهد بود هزينه مضاعفي را براي رفع ايراد موجود در خودرو مصروف کند که البته اين حُسن زماني معنا پيدا خواهد کرد که خودروي کارکرده، اتومبيلي سالم و بدون نقص باشد در غير اينصورت نميتوان از مولفه مذکور به عنوان مزيتي براي خريد خودروي کارکرده ياد کرد.
مخالفان خريد خودروي کارکرده چه ميگويند؟
در اين ميان، برخي نيز معتقدند در صورت وجود بضاعت مالي کافي، خريد خودروي صفر کيلومتر مقرون به صرفهتر خواهد بود، زيرا پس از خريداري آن، مالک با خيالي آسوده ۴ تا ۵ سال و حتي بيشتر، از اتومبيل مذکور استفاده خواهد کرد.
مصطفي خزائي، يکي از مکانيکهاي خودرو در غرب استان تهران (به عنوان يکي از مدافعان خريد خودروي صفر کيلومتر) اظهار کرد: اگرچه بعضا در اتومبيلهاي نو نيز نواقصي وجود دارد که البته اين موضوع جاي تاسف دارد، اما در اکثر قريب به اتفاق مواقع، اتومبيلهاي اين چنيني فاقد نارسايي خاصي هستند و در صورت بروز مشکل، نيز با اندک هزينه اي، عارضه موجود قابل رفع خواهد بود.
وي افزود: در چنين شرايطي، مالک خودرو، در طول سالياني که از اتومبيل استفاده ميکند، جز قطعات منفصله مصرفي همچون لنت ترمز، تسمه تايم و برخي از احتياجات خودرو همچون روغن، بنزين، شمع و... متحمل هزينه خاصي نخواهد شد.
اين مکانيک و کارشناس فني اتومبيل در ادامه بيان کرد: البته نحوه استفاده از خودرو نيز در حصول اين امر بسيار موثر است و در صورت استفاده ناصحيح از اتومبيل، يک خودروي صفر کيلومتر نيز در بازه زماني کوتاه مدتي دچار نواقص ريز و درشت خواهد شد.
خزائي تصريح کرد: برخورداري خودروي صفر کيلومتر از گارانتي از ديگر محاسني محسوب ميشود که مالک ميتواند از اين مزيت براي رفع ايرادات ثانوي ايجاد شده در خودرو استفاده کند و هزينه چنداني را نيز متحمل نشود که البته در اين خصوص بسياري از مدافعان خريد خودروهاي کارکرده معتقدند، خدمات پس از فروش نمايندگيها در قالب گارانتي آنچنان که بايد مطلوب نيست و در بسياري از موارد، مراکز ذي ربط با بهانه جويي از ارائه خدمات بدون هزينه، استنکاف مي کنند.
گراني خودرو، حق انتخاب خريداران را بسيار محدود ساخته است
شهرام عطائي، يکي ديگر از فعالان بازار خودرو در تشريح وضعيت بازار خودرو و افزايش ضريب تمايل و رغبت عمومي بسياري از اقشار جامعه براي خريد اتومبيلهاي کارکرده، بيان کرد: نمي توان اين واقعيت را ناديده انگاشت که قدرت خريد مردم به ميزان قابل توجهي کاهش يافته و طبيعتا در چنين شرايطي، عرصه براي نظريه پردازيهاي اين چنيني که خودروي صفر کيلومتر بهتر است يا خودروي کارکرده سالم، تنگ و محدود خواهد شد.
وي افزود: به واقع در چنين شرايطي، متقاضي چه بخواهد و چه نخواهد به دليل بنيه ضعيف اقتصادي خويش، ناچار است به خريد خودروي دست دوم مبادرت ورزد و حق انتخاب ديگري نخواهد داشت.
عطائي تصريح کرد: اين واقعيت صرفا به بازار خودروهاي داخلي خلاصه نميشود و با توجه به اختلاف قيمتي محسوس ميان يک دستگاه خودروي خارجي صفر کيلومتر با خودروي مشابه کارکرده، ميل به اتومبيلهاي دست دوم بيشتر از گذشته شده است.
اين فعال در حوزه بازار خودرو در ادامه بيان کرد: البته ناگفته نماند که خودروهاي دست دوم و کارکرده نيز با افزايش قيمت همراه شده اند و طبيعتا وقتي اتومبيل صفر کيلومتر با رشد قيمت بسيار محسوس و قابل توجه همراه ميشود، به تبع قيمت خودروي مشابه کارکرده نيز تحت الشعاع قرار ميگيرد.
عطائي گفت: در هر صورت بسياري از افرادي که با اندوخته مالي خويش براي خريد خودروي صفر کيلومتر برنامه ريزي کرده بودند، در حال حاضر ناچار هستند به خريد اتومبيل کارکرده مبادرت ورزند.
کيفيت بالاي خودروهاي قديمي تر، استدلالي براي خريد اتومبيلهاي کارکرده
اين فعال در حوزه خريد و فروش خودرو (عطايي) در ادامه اين گفتگو از منظري ديگر دليل تمايل برخي از متقاضيان خريد اتومبيلهاي کارکرده را مورد تبيين و واکاوي قرار داد.
وي در اين خصوص بيان کرد: بسياري از مردم، معتقدند، خودروهاي دست دوم از حيث کيفيت قطعات در شرايط مساعدتري قرار دارند و استدلال اين گروه معطوف بر اين امر ميشود که در ساليان اخير، کيفيت قطعات خودروها با اُفت کيفي قابل توجهي همراه شده اند.
عطائي در پايان تصريح کرد: اشاره برخي از مالکان، فروشندگان و يا خريداران به اينکه فلان خودرو، در زمره اتومبيلهاي توليديِ سري اول محسوب ميشوند، ناظر بر همين موضوع است و در مجموع، دلايل مطروحه باعث شده است تا اين روزها، بازار خودروهاي دست دوم به نسبت خودروهاي کارکرده با رونق قابل توجه تري همراه شود.
بازار