فارس/ عضو هيأت مديره انجمن قطعهسازان گفت: نرخ ارز براي قطعهسازان ۱۲ هزار تومان تمام ميشود ولي خودروسازان در محاسبه قيمت قطعات، نرخ ۸۵۰۰ توماني را براي ارز لحاظ ميکنند.
سامعي عضو هيأت مديره انجمن قطعهسازان در يک نشست خبري اظهار داشت: اگر بابت تأمين ارز نيمايي با در نظر گرفتن هزينههاي جانبي حدود ۱۰ هزار تومان پرداخت کنيم تا به يک بانک چيني برسد، براي انتقال اين مبلغ به يک بانک ديگر بايد مبلغ اضافهاي متحمل شويم که در نهايت قيمت ارز براي قطعهسازان بالاي ۱۲ هزار تومان تمام ميشود.
وي ادامه داد: اين در حالي است که خودروسازان در محاسبه قيمت قطعات، نرخ ۸۵۰۰ توماني را براي ارز لحاظ ميکنند.
سامعي با بيان اينکه بانک مرکزي اعلام ميکند که ميخواهد ۸۴۴ ميليون يورو را به صورت مساوي به ايران خودرو و سايپا پرداخت کند، گفت: تأمين ارز به صورت روپيه هند، يوآن چين، ين ژاپن و لير ترکيه امکانپذير است که البته اين منابع نيز فقط در يک سري از بانکهاي خاص قابل استفاده است و اجازه جابجايي آن براي صنعت وجود ندارد.
وي افزود: بر اين اساس ۱۰ درصد تسهيلات دريافتي بايد به عنوان پيشپرداخت ارائه شود و ۹۰ درصد بقيه را ۹ ماه ديگر با قيمت روز ارز دولتي محاسبه کنيم. در اين شرايط اگر قيمت ارز دوباره دچار جهش شود، صنعتگران بايد پول زيادي را بابت ارز دريافتي بپردازند.
عضو هيأت مديره انجمن قطعهسازان ادامه داد: به همين دليل پيشنهاد کرديم که تسهيلات ريالي به قطعهسازان پرداخت شود تا خودمان ثبت سفارش و خريد ارز را انجام دهيم ولي تاکنون به نتيجه نرسيدهايم.
بازار