زوميت/ فولکس واگن بهتازگي از يک جعبهدندهي ۶ سرعتهي دستي با نام MQ281 رونمايي کرده است. چرا با وجود محبوبيت جعبهدندههاي خودکار، فولکس واگن همچنان خودروهاي دنده دستي را هم توليد ميکند؟
جعبهدندههاي خودکار و دوکلاچ مزاياي فوقالعادهاي دارند اما همچنان در بازار خودرو براي جعبهدندههاي دستي نيز تقاضا وجود دارد. فولکس واگن بهتازگي از يک جعبهدندهي دستي با نام MQ281 رونمايي کرده است. اين جعبهدندهي دستي جايگزين MQ250 خواهد شد و در برخي مدلهاي نيز بهجاي جعبهدندهي MQ350 روي خودروهاي نصب ميشود.
جعبهدندههاي دستي براي تيپ پايه خودروها گزينههايي مناسب هستند چون قيمت پاييني دارند و نيروي کمي را هم از پيشرانه طلب ميکنند. اين جعبهدندهها به دليل نداشتن کلاچهاي هيدروليکي و بسياري از قطعات جعبهدندههاي خودکار داراي وزن کمتري بوده و انرژي کمتري هم مصرف ميکنند.
نام کامل جعبهدندهي جديد فولکس واگن MQ281-6F است. عدد ۶ در کد اين جعبهدنده نشاندهندهي شش دنده بودن و حرف F نشاندهندهي محرک جلو بودن آن است. اين جعبهدنده مخصوص پيشرانههاي کم حجم و توربوشارژر جديد طراحي شده است. به دليل کاهش حجم پيشرانهها خودروسازان به سمت توربوشارژرها روي آوردهاند. اصليترين مزيت توربوشارژر افزايش گشتاور پيشرانه در دور پايين است و اين جعبهدنده نيز براي استفاده در کنار اين پيشرانهها طراحي شده است.
فولکس واگن از جعبهدندهي MQ281 در خودروهاي کوچک خود مانند پولو و تيگوان استفاده خواهد کرد. اين جعبهدنده در برخي مدلهاي آئودي، اشکودا و سئات نيز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اين نشان ميدهد که جعبهدندهي MQ281 توانايي نصب در خودروهايي با ابعاد و وزن مختلف را دارد. حداکثر گشتاور ورودي مجاز اين جعبهدنده ۳۳۸ نيوتونمتر است که البته اين عدد بسته به نوع پيشرانه و وزن خودرو ميتواند در مدلهاي مختلف تغيير کند. اين جعبهدنده نسبتهاي متنوعي تا ۷.۸۹ را دارد و شروع حرکت و سرعتگيري را آسانتر ميکند.
طراحي جعبهدنده براي خودروهاي ديفرانسيل جلو امري دشوار است چون برخلاف جعبهدندهي خودروهاي محرک عقب که خطي نصب ميشوند، در خودروهاي ديفرانسيل جلو جعبهدنده بايد درست در انتهاي پيشرانه و درون محفظهي موتور بهصورت عرضي نصب شود. جعبهدندهيMQ281 داراي ابعاد کوچکي است و طراحي جمع و جوري دارد. از ديگر قابليتهاي اين جعبهدندهي جديد ميتوان به توانايي اتصال به موتور الکتريکي اشاره کرد که ميتواند خودرو را تبديل به يک خودروي هيبريدي کند. از نظر فني، جعبهدندهي جديد خيلي تفاوتي با قبل ندارد. دو شفت در بالاي جعبهدنده نصب شدهاند. شفت ورودي در قسمت بالا است و به پيشرانه متصل ميشود و شفت خروجي نيز در قسمت پايين بوده و نيرو را به چرخها ميفرستد.
براي کاهش دادن ابعاد جعبهدنده، روي شفت خروجي نيز دندههايي قرار داده شده است. به منظور درگير شدن سادهتر دندههاي يک و دو فولکس واگن از يک مکانيزم هماهنگکنندهي چند مخروطي شکل از جنس فولاد و کربن استفاده کرده ولي براي دندههاي بالاتر از مکانيزم تک مخروطي استفاده شده است. سيستم روغنکاري اين جعبهدنده نيز جديد است به طوري که روغن به سمت شفتها و دندهي ششم پمپ ميشود. دندهي ششم در انتهاي جعبهدنده قرار دارد و ممکن است در هنگام دور زدن پيچها روغن کافي به آن نرسد اما در اين جعبهدنده اين مشکل حل شده است.
بهگفتهي فولکس واگن جعبهدندهي MQ281 ميتواند در خودروهاي مختلف، آلايندگي را تا ۵ گرم CO2 در هر کيلومتر کاهش دهد. همانطور که در بالا اشاره کرديم جعبهدندهي جديد MQ281 با پيشرانههاي هيبريدي نيز سازگاري دارد. موتور الکتريکي ميتواند مقداري گشتاور اضافي را در اختيار راننده قرار دهد و هم در هنگام ترمزگيري نيروي ترمز را بازيابي کرده و باتري را شارژ کند.
بازار