پرشین خودرو/ بی شک توسعه و پیشرفت در یک شرایط توسعه پایدار صورت می گیرد و یکی از ریز فاکتور های توسعه پایدار، رونق اقتصادی و گردش سرمایه گذاری برای مقابله با رکود اقتصادی و هدر رفت سرمایه ها و یا فرار سرمایه گذارهاست.
عقیل مصطفایی کارشناس بازار خودرو گفت: شرایط صنعت خودرو در سال های اخیر به سمتی رفته است که بعد از به انحطاط کشیده شدن واردکنندگان غیر رسمی که بهای کمتری در توسعه کسب و کار داده اند و سود بهتری گرفته اند نوبت به محدود تر شدن واردکنندگان رسمی با انواع و اقسام بهانه های مختلف بودیم که سرانجام هم این روند محقق شد.

وی افزود: ولی این پایان ماجرا نبود، شرکتهای مونتاژ کننده ی خودرو در داخل هم دچار بحران هایی شدند، آنها که بزرگتر بودند از شرایط بهتر حمایتی برای پر کردن چاه های ویل شان و آنها که کوچک تر بودند در مرحله ی گروهی برای حذف نشدن از بازار دست و پا می زنند.

مصطفایی اظهار داشت: با توجه به اینکه در این سالها نرخ تورم و ریسک سرمایه گذاری در ایران با توجه به موهبت مدیران اجرایی کشور مبنی بر ارائه تصمیمات خلق الساعه فضای کسب و کار را به سمتی برده که در مقاطعی سرمایه گذاران ایرانی از امارات، گرجستان و ترکیه سر درآورده اند ولی هنوز سرمایه های زیادی وجود دارد که می توان آنها را به مسیر تولید هدایت کرد.

وی گفت: دو گروه خودروسازی کشور هم در شرایط کنونی حال و روز مناسبی ندارند، به اندازه ای کمک های مالی و غیرمالی به ایشان رسیده که فربه شده اند به قدری مناسب هم در مقاطع مختلف پیش فروش های زیادی انجام داده اند هم ورودی مالی آنها صرف مصارف داخلی شان شده و هم عدم ایفای تعهدات شان بالاتر رفته است.حال آنکه با توجه به افزایش هزینه های تولید و حقوق دستمزد نیروی کار و وجود سایتهای تولیدی متعدد با وجود ظرفیتهای خالی و بدهی های معوق شده ی بسیار به قطعه سازان وقت سبک سازی و گرفتن رژیم مالی خودروسازان است.

این کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: ارائه خدمات فروش با تسهیلات ویژه به مشتریان جدید فقط ایجاد باری ست به دوش تولیدکنندگان، بهترین راه ممکنه فقط سبک سازی تعهدات به قطعه سازان و متعاقب آن تزریق قطعه به سیستم و رفع موانع تولید بالاخص پیدا کردن مفری برای تکمیل نمودن خودروهای زمین گیر شده در کف محوطه انبارها و معابر ورودی درونی در کارخانجات است تا بتوان با چابک سازی فوری و تزریق مسکنی با اثر بخشی سریع فقط کمی بهبود پیدا کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر کدام از خودروسازان معوقات پرداختی و تحویلی زیادی دارند که ایفای تعهدات آنها برایشان بسیار حائز اهمیت است، ولی در شرایط کنونی که وضعیت ناپایدار سیاسی و اقتصادی وجود دارد امکان برنامه ریزی های مناسب توسعه ای شرط تعقل نیست بلکه بیشتر باید به اصلاح زیر ساخت های اجرایی و تولیدی معیوب خود بپردازند، یکی از آنها کشورگشایی ها و توسعه های سایتهای تولیدی بوده که بلا استفاده مانده اند، یا ایجاد شرکتهای مختلف در حوزه های مرتبط با صنعت که لزوماً سودآوری نداشته اند، لذا در شرایط اقتصاد مقاومتی کشور ریاضت اقتصادی خودروسازان می تواند همانند رژیم مالی اثر بخشی باشد که از فربگی آنها و در نهایت تشدید بیماری های مختلف صنعتی، مالی که پیکره ی آنها را در برگرفته جلوگیری نماید.

ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید