استفاده از اسپیسر و آداپتر چه تأثیراتی بر خودرو دارد؟
اسب بخار/ اسپيسر (Spacer) و آداپتر (Adapter) از قطعات مورد استفاده در مجموعه محور و چرخ هستند که در اکثر خودروهاي ارتقايافته و مسابقه اي ديده مي شوند. نصب اين قطعه ها مزايا و معايبي به همراه دارد که باتوجه به شرايط مختلف مي توان از برخي از اين معايب صرف نظر کرد. اسپيسر (Spacer): اسپيسر قطعه اي آلومينيومي است که بين توپي چرخ و رينگ قرار مي گيرد و باتوجه به خواسته هر شخص و خودرويي که قرار است بر روي آن نصب شود، مي تواند فاصله اي بين ۳ تا ۶۵ ميلي متر را پوشش دهد و بين رينگ و توپي چرخ فاصله ايجاد کند. اين فاصله بر فرمان پذيري خودرو هنگام پيچيدن تأثير بسياري دارد، باعث مي شود از ارتفاع مرکز جرم خودرو کاسته شود، به تعادل خودرو هنگام پيچيدن کمک مي کند، چسبندگي خودرو را زياد مي کند، اين اجازه را به شما مي دهد تا از تايرهاي پهن تري استفاده کنيد و به طور کلي بر عملکرد خودرو تأثير مثبت دارد. افزون بر آن جلوه اي خاص به خودروي شما مي بخشد. اين قطعه توسط پيچ چرخ به توپي متصل مي شود، سپس رينگ به پيچ هايي که بر روي اسپيسر قرار دارد، متصل مي شود. حال اين پرسش پيش مي آيد که با نصب اسپيسر خطري به وجود مي آيد يا نه؟ در پاسخ بايد گفت با نصب اسپيسر، طول بازوي نيروي واردشده به پيچ چرخ، به علت افزايش فاصله بين رينگ و توپي چرخ، زياد مي شود و اين افزايش طول بازو، گشتاور بيش تري به پيچ چرخ وارد مي کند. درنتيجه تنش برشي وارد بر پيچ زياد مي شود، اما با استفاده از اسپيسر مناسب و اطمينان داشتن از سفت بودن پيچ ها، خطر برش پيچ خيلي کم مي شود و فوايد اسپيسر بيش تر به چشم مي آيد. براي اين که اسپيسر با اندازه مناسب را براي خودروي خود پيدا کنيم بايد فاصله ميان بيروني ترين قسمت تاير با لبه گلگير (قسمت داخلي لبه گلگير) را با خط کش اندازه بگيريم. اندازه به دست آمده حداکثر اندازه اسپيسر را براي ما مشخص مي کند. براي مثال اگر فاصله اندازه گيري شده ۲۵ ميلي متر باشد، مجاز به استفاده از اندازه هاي کم تر از ۲۵ ميلي متر هستيم، زيرا اگر از اندازه هاي بزرگ تر استفاده کنيم تاير با لبه گلگير تماس پيدا مي کند و موجب سايش تاير مي شود. استفاده از اسپيسر بر روي چرخ هاي جلو مجاز است يا نه؟ با نصب اسپيسر بر شعاع سايش (Scrub Radius) افزوده مي شود، زيرا سيستم تعليق در جاي خود ثابت است و بر فاصله بين رينگ و توپي افزوده مي شود. اين افزايش فاصله بر شعاع سايش مي افزايد، که نامطلوب است. حال بايد بررسي شود که شعاع سايش خودرو بدون اسپيسر مثبت است يا منفي. اگر اين شعاع مثبت باشد، با اضافه کردن اسپيسر به شعاع اضافه مي شود، درنتيجه دست اندازهاي جاده در کابين خودرو بيش تر حس مي شوند، به زاويه کمبر (Camber) اضافه مي شود، عاج تاير در در قسمت داخلي تاير زودتر از بين مي رود و کم فرماني (Understeer) رخ مي دهد. از سويي اگر شعاع سايش بدون نصب اسپيسر، منفي باشد، با اضافه کردن اسپيسر اين شعاع به صفر ميل مي کند. شعاع صفر سايش بدترين زاويه ممکن است، زيرا موجب حرکت مارپيچ خودرو در مسيرهاي صاف مي شود و کم فرماني (Understeer) را نيز به دنبال دارد. درنتيجه استفاده از اسپيسر در چرخ هاي جلو پيشنهاد نمي شود، اما اضافه کردن اسپيسر به چرخ هاي عقب به علت اين که شعاع سايش در چرخ هاي عقب مورد بحث نيست، مشکلي ندارد، و تنها عيب آن اضافه شدن به طول اهرم وارد بر بلبرينگ چرخ است، که عمر بلبرينگ را کاهش مي دهد. آداپتر (Adapter): آداپتر هم مانند اسپيسر عمل مي کند، اما هدف از به کار بردن آداپتر اين است که الگو و تعداد پيچ هاي چرخ نسبت به حالت فابريک تغيير مي کند و اين اجازه را مي دهد تا از رينگ هايي غير از رينگ فابريک استفاده کنيم، البته مانند اسپيسر به فاصله بين توپي چرخ و رينگ هم مي افزايد.