نبرد دو خانواده آلمانی؛ گرن کوپه سری2 یا سی ال اِی کلاس؟!
عصر ايران/ بنز يا ب ام و مساله اين است؟! چالشي حل نشدني که هيچگاه نمي توان فرمول ثابت يا دقيقي براي آن ارائه داد! گاهي اوقات بحث هاي جالبي ميان طرفداران دو غول خودروساز آلماني شکل مي گيرد! باواريايي ها ب ام و را از هر نظر بي نقص مي دانند و هيچ نقدي را در رابطه با توليدات ب ام و نمي پذيرند! در آن سو نيز اشتوتگارتي ها هرگز اعتقادي به مقايسه محصولات مرسدس محبوب شان با خودروهاي ديگر ندارند! و اين نبردي است که هيچگاه پاياني نداشته و البته مستقيما با سليقه مخاطبان صنعت خودرو گره خورده است! بنز يا ب ام و مساله اين است! چالشي حل نشدني که هيچگاه نمي توان فرمول ثابت يا دقيقي براي آن ارائه داد! در مطلب امروز هم سراغ يک نبرد داغ 2020 از نوع آلماني مي رويم که يک طرف ميدان ب ام و سري2 گرن کوپه ايستاده و طرف ديگر مرسدس بنز سي ال اِي کلاس! اينجا دو سدان کوپه جمع و جور، مقابل يکديگر قرار دارند که در ادامه به ويژگي هايي از هر دو خودرو اشاره خواهيم کرد: چهره ب ام و براي نامگذاري سدان هاي کوپه خود از عبارت "گرن کوپه" استفاده مي کند. گرن کوپه سري2 مدل 2020 اين کمپاني آلماني نيز با توجه به مفهوم نامگذاري مذکور يک سدان استاندارد است که روح کوپه در آن دميده شده است. اين پلتفرم در بخش دماغه نزديکي زيادي به اکس2 محصول ديگر همين برند دارد. گريل(جلوپنجره) دو تکه و چراغ هايي که از همان زبان طراحي کراس اوور اکس2 پيروي مي کنند. در مقايسه با سي ال اِي کلاس 2020؛ ب ام و گرن کوپه سري2 در نماي جلو جذابيت هاي بيشتري را به نمايش مي گذارد. البته همه چيز به سليقه مشتري بستگي دارد اما با توجه به جزئيات بيشتر و به لطف گريل بزرگي که ب ام و براي اين پلتفرم خود انتخاب کرده، مخاطب بيشتر درگير طراحي دماغه مي شود. »»» امتياز بيشتر براي ب ام و در طراحي دماغه نماي جانبي اما تفاوت هاي دو خودرو در بحث طراحي، براي نماي جانبي به نقطه اوج خود مي رسد. شيب سقف مرسدس در اين مدل به مراتب تند و تيزتر از ب ام و است. همين شيب زياد فضاي کمتري را براي شيشه هاي کناري ايجاد کرده و بنابراين مي توانيم سي ال اِي کلاس 2020 را در مقايسه با گرن کوپه سري2 بيشتر لايق عنوان "کوپه" بدانيم. خطوط و زواياي بدنه در نماي جانبي هم براي مرسدس بنز جذابيت هاي بيشتري را به نمايش مي گذارد. اما توجه به يک نکته ضروري است که ب ام و در اين بخش باتوجه به شيب ملايم و توسعه بيشتر خودرو در طول، فضاي بيشتري براي صندوق عقب دارد که اين ويژگي گرن کوپه را بيشتر به مفهوم سدان و يک خودروي خانوادگي نزديک مي کند! طراحي عقب در نماي عقب هر دو خودرو از زبان طراحي جديد کمپاني هاي خود پيروي مي کنند. الگويي که در محصولات اخير مرسدس و ب ام و شاهد آن بوده ايم. سي ال اِي کلاس در نماي عقب کمتر به زوايا و خطوط وابسته است و به اصطلاح الگويي دايره اي دارد اما در مقابل ب ام و يک طراحي مربعي را در اين بخش از نما به نمايش مي گذارد. کابين نوبت به داخل کابين خودروها رسيده! کار را با ب ام و آغاز مي کنيم. هنگامي که داخل کابين گرن کوپه سري2 قرار گرفته ايد منظره اي مشابه سدان هاي سري3 ب ام و را مشاهده مي کنيد. يک نمايشگر ديجيتال جايگزين نشانگر سنتي آمپر و کمي آنطرف تر نمايشگر لمسي 10.25 اينچي در مرکز کنسول ويژه تنظيمات سيستم سرگرمي و دوربين هاي محيطي خودرو از جمله مهمترين اتفاقات کابين ب ام و محسوب مي شود اما جانمايي اين تشکيلات مدرن از الگوي سنتي ب ام و در محصولات قبلي الهام گرفته شده است. در مقابل سي ال اِي کلاس را با يک کابين بروزتر با دو نمايشگر ديجيتال نامتعارف داريم که يکي جايگزين نشانگر سنتي آمپر شده و ديگري ويژه تنظيمات سيستم سرگرمي است. در مرکز کنسول مرسدس بنز از يک صفحه لمسي جذاب براي کنترل آسان تنظيمات هوشمند خودرو استفاده کرده است. گرن کوپه سري2 نيز در مرکز کنسول از دکمه ها در ترکيب با تعويض کننده دنده الکترونيکي استفاده کرده است. کيفيت مواد بکاررفته در توليد هر دو کابين فوق العاده و بي نقص بوده و به جزئيات توجه زيادي شده است. اما در مجموع مي توان کابين مرسدس را بيشتر متعلق به نسل آينده دانست. گفتني است هر دو خانواده مجهز به آخرين فناوري هاي هوشمند در راستاي افزايش ايمني و کيفيت رانندگي هستند. مواردي مانند نمايش نقاط کور ديد راننده، هشدار تصادف از تمامي جهات، هشدار خروج از خط، نوربالاي اتوماتيک، نورپردازي هوشمند داخل خودرو، سيستم تهويه مطبوع، گرم کن صندلي ها، کروز کنترل تطبيقي و ... »»» امتياز بيشتر براي مرسدس در طراحي داخل کابين پيشرانه سري به پيشرانه و توانمندي هاي موتوري دو خانواده گرن کوپه سري2 و سي ال اِي کلاس مي زنيم. ب ام و؛ کاتالوگ فروش محصولات گرن کوپه سري2 را با مدل هاي 228i و M235i بروزرساني خواهد کرد. هر دو مدل داراي سامانه تمام چرخ محرک خواهند بود(در بازار آمريکا) و در آنها از يک تپنده 2 ليتري 4 سيلندر توربو که با جعبه دنده اتوماتيک 8 سرعته هماهنگ شده، استفاده خواهد شد. در مدل 228i ميزان خروجي موتور برابر با 228 اسب بخار و گشتاور 258 پوندفوت است در حاليکه براي نمونه M اين آمار به 301 اسب بخار و 332 پوندفوت افزيش مي يابد. قيمت پايه براي محصولات جديد کاتالوگ گرن کوپه سري2 مقداري کمتر از 40 هزار دلار خواهد بود. سي ال اِي کلاس 2020 در بخش موتور برخلاف ب ام و داراي دو گزينه براي مشتريان است. يکي نمونه 302 اسب بخاري آ ام گ سي ال اِي 35 و ديگري نمونه 382 اسب بخاري آ ام گ سي ال اِي 45. برچسب قيمت پايه براي کاتالوگ فروش 2020 مرسدس بنز و مدل سي ال اِي250 (نمونه محور جلو) برابر با 37645 دلار است. مشتريان با پرداخت 2 هزار دلار اضافه مي توانند از مزاياي سامانه تمام چرخ محرک نيز بهره مند شوند. »»» امتياز بيشتر براي مرسدس در بخش پيشرانه همانطور که مشاهده شد مقايسه اين آلماني ها! تقريبا منتج به برتري يک محصول مقابل ديگري نمي شود. اينها محصولاتي در بالاترين سطح ممکن هستند که ترکيبي فعال از زيبايي، آسايش، ايمني و قدرت را در اختيار مشتري قرار مي دهند. از اين رو همه چيز به سلايق مشتريان بستگي دارد و نمي توان يکي را برتر از ديگري دانست.