مشتریان سایپا در دام بیتدبیری مدیران قبلی
ايسنا/ عدم تحويل به موقع خودروهاي تعدادي از مشتريان سايپا باعث اعتراض آنان شده است. اين افراد که عمدتاً از خريداران خودروهاي خانواده برليانس و خانواده رنو بهويژه ساندرو هستند، از تأخير يا عدم امکان تحويل خودروهاي خود گلهمندند و مديران فعلي را مخاطب اعتراضات خود قرار ميدهند. در اين باره يک کارشناس صنعت خودرو گفت: تيم مديران سابق و اسبق سايپا در سالهاي ۹۶ و ۹۷ که در حال حاضر تعدادي از آنان نيز در بازداشت به سر مي برند، بدون برآورد دقيق از ميزان ظرفيت اين خودروساز در خصوص توليد و تحويل محصولات خانواده رنو و نيز بيتوجهي و عدم لحاظ تحريمها و همچنين عدم پيشبيني ترک ايران توسط شرکاي خارجي، اقدام به پيشفروش اين خودروها و ايجاد تعهد غير قابل اجرا براي سايپا در تعداد بسيار بالايي کردند. به گفته وي، مديران فعلي سايپا که از بهمن ۹۷ سکان اين شرکت را در دست گرفتهاند نيز پيشتر اعلام کرده بودند بهدليل وجود تحريمها و لغو همکاري رنو، عدم تامين قطعات در خودروهاي مشترک با شرکاي خارجي، امکان اجراي تمام تعهدات برجا مانده از قبل وجود ندارد. وي افزود: آنها براي حل مشکل اقدام به ارائه طرحهاي جايگزين و تبديلي کردهاند که ظاهراً با وجود برخورداري از سود اقتصادي مناسب براي مشتريان، مورد پذيرش جمعي از آنان قرار نگرفته است. اين کارشناس در گفتوگو با ايسنا خاطرنشان کرد: واقعيت آن است که سايپا اگرچه نمي تواند به بهانه اشتباه مديران قبلي خود از تعهدات اين شرکت در زمينه تحويل خودروهاي مشتريان شانه خالي کند، اما اين خودروساز بههيچوجه امکان توليد خودروهاي خانواده رنو و برليانس نظير ساندرو را بهدلايل متعدد ندارد و به نفع مشتريان است که هرچه زودتر از ميان طرحهاي تبديلي و جايگزين راهي براي خود انتخاب کنند؛ راههايي که طبق برخي محاسبات حدود ۶۰ تا ۷۰ ميليون تومان سود براي آنان در پي خواهد داشت. وي در پايان گفت: مديران سابق وزارت صمت و مديران قبلي سايپا بايد بابت عملکرد خود و ثبت نام بيحساب و کتاب از مشتريان پاسخگو باشند.