نماد آخرین خبر

خودروسازان هیچ پیش پرداختی برای قطعات پژو ۳۰۱ ندادند

منبع
ايلنا
بروزرسانی
خودروسازان هیچ پیش پرداختی برای قطعات پژو ۳۰۱ ندادند
ايلنا/ سخنگوي انجمن قطعه‌سازان گفت: اگر دولت صنعت خودروسازي را نمي‌خواهد اعلام کند اما اگر خواهان ادامه فعاليت آن است اين راهي که مديران و بانک مرکزي در پيش گرفته‌اند اشتباه است. در نشست مشترک انجمن خودروسازان و انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌هاي خودرو که در حال برگزاري است، مازيار بيگلو دبير انجمن سازندگان قطعات با پراهميت دانستن شرايط فعلي اقتصاد کشور گفت: برگزاري اين نشست مشترک نشان مي‌دهد که در اين برهه زماني که چه مقدار نيازمند هماهنگي و همدلي هستيم زيرا علاوه بر تحريم‌هاي خارجي تحريم‌هاي داخلي و سوء مديريت و غرض‌ورزي برخي مديران باعث شده که مشکلاتي بر سر راه توليدکنندگان به وجود آيد. وي ادامه داد: تحريم‌ها باعث بروز مشکلات زيادي شده است به طوري که امروز اگر پول نقد هم داشته باشيم نمي‌توانيم بسياري از قطعات که عمدتا الکترونيکي هستند را وارد کشور کنيم و بخش اعظمي از کاهش توليد مربوط به تحريم‌ها هستند. در ادامه اين نشست‌ بهنيا سخنگوي انجمن قطعه‌سازان با اشاره به صحبت‌هاي روز گذشته رئيس کل بانک مرکزي در اتاق بازرگاني ايران گفت: اگر مديران اين صنعت را نمي‌خواهند بدون رودربايستي آن را اعلام کنند تا ما تکليف سرمايه خود را بدانيم. اکنون بيش از 700 هزار نفر به صورت مستقيم در صنعت دوم کشور مشغول به کار هستند که به ازاي هر نفر 400 ميليون تومان سرمايه‌گذاري صورت گرفته است. اگر اکنون با تمام اين ويژگي‌ها دولت اين صنعت را نمي‌خواهد اعلام کند اما اگر خواهان ادامه فعاليت آن است اين راهي که مديران و بانک مرکزي در پيش گرفته‌اند اشتباه است. سخنگوي انجمن با بيان برخي از آمارها گفت:‌ در سال 92 نقدينگي کشور شش هزار ميليارد تومان بود اما در نيمه اول سال 97 به دو هزار هزار ميليارد تومان رسيد و بدهي دولت در ابتداي آغاز به کار دولت يازدهم 113 هزار ميليارد بود که در پايان سال 97 به 313 هزار ميليارد تومان رسيد. همچنين در اين مدت شاهد کاهش شديد ارزش پول ملي، افزايش تورم، نوسان بازار ارز و مشکلات موسسات اعتباري و ناهماهنگي تراز بانک‌ها بوديم شايسته است که آقاي همتي پاسخگوي اين موارد باشد که در حوزه مسئوليت ايشان است نه اينکه در مورد صنعت خودروسازي و قطعه‌سازي صحبت کنند که اطلاعات حداقلي دارند. وي سپس با بيان انتصاب‌هاي صورت گرفته در مديريت خودروسازي گفت: در چند ماه اخير کاملا براي همگان مشخص شد که خودروسازي ما کاملا دولتي است و مديران آن گوش به فرمان وزير صمت و ايشان نيز کاملا گوش به فرمان رئيس‌جمهور است اما قطعه‌سازي کاملا خصوصي است و حالا دولتي‌ها از آنها مي‌خواهند که افزايش قيمت نداشته باشند و قيمت‌ها را سرکوب کنند. بهنيا در پاسخ به اظهارات روز گذشته همتي در خصوص تسهيلات اعطايي به قطعه‌سازان گفت: اينکه رئيس بانک مرکزي مي‌گويد ما خودمان نيامديم که مصوبه ارزي را بگيريم کاملا غلط است خوشبختانه تمام جلساتي که در اين خصوص برگزار شده ثبت و ضبط شده است و نشان مي‌دهد که ما چقدر براي گرفتن اين تسهيلات تلاش کرديم. وي ادامه داد: يکي از اعتراضات به حق مردم اين است که چرا هنوز پرايد توليد مي‌شود و هيچ گونه نوآوري در خودروسازي صورت نمي‌گيرد. زماني که مقرر شد پژو 301 ساخته شود قطعه‌سازان قابليت‌هاي خود را نشان دادند و بخش اعظمي از ساخت قطعات را به عهده گرفتند قرار شد خودروسازان هزينه قالب‌ها را متحمل شوند اما هنوز مطالبات روزانه ما را نتوانستند بدهند برخي از مديران و مسئولين از جمله بانک مرکزي نمي‌خواهند توليد داخلي رونق بگيرد در غير اينصورت تسهيلات 24 درصد آن هم با گرفتن سفته و سند با توليدکنندگان رفتار نمي‌کردند در حالي که در کشور همسايه ما ترکيه به قطعه سازان تسهيلات شش درصد مي‌دهند مطمئن باشيد به اين صورت توليد داخلي شکل نمي‌گيرد. وي ضمن قدرداني از رئيس قوه قضائيه در برخورد با فساد اقتصادي و اداري گفت: از زماني که آقاي رئيسي مسئوليت را به عهده گرفتند فضاي کسب و کار شفاف شده اما يک عدم امنيت در برخي از مديران مشاهده شده و آنها ابتکار عمل و شهامت را کنار گذاشتند که لازم است در اين خصوص رسيدگي صورت گيرد.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره