نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
خودرو

عصبانیت نمایشگاه‌داران از کاهش قیمت‌ خودروهای خارجی

منبع
ايسنا
بروزرسانی
عصبانیت نمایشگاه‌داران از کاهش قیمت‌ خودروهای خارجی
ايسنا/ بازار پر زرق‌ و برق خودرو مدتي است که حال مناسبي ندارد و خريدار آن را «گران» و فروشنده آن را «افتضاح» توصيف مي‌کند. جمعه بازار خودروي مشهد يکي از بازارهاي پرطرفدار براي خريداران و فروشندگان اتومبيل است. بازاري که از حدود 9 صبح آغاز به کار مي‌کند و تا عصر روز جمعه ادامه مي‌يابد. اين بازار پيش از آشفتگي‌هاي بازار خودرو رونق فراواني داشت اما بعد از آن ديگگر رونق سابقش را ندارد. خريداران اين بازار عمدتا عنوان مي‌کنند که قيمت‌ها در اينجا دل‌بخواهي است و افراد صرفا براي گذران زمان‌شان به اينجا مي‌آيند و هدف اصلي آن‌ها فروش خودرو نيست. خانم و آقايي که قصد خريد اتومبيل را دارند به ايسنا مي‌گويند: بعضي از فروشندگان ظهر جمعه به اينجا مي‌آيند و يک قيمت نجومي براي خودرو خود در نظر مي‌گيرند و اگر خريداري پيدا شد که شد و اگر هم پيدا نشد، چايي‌شان را مي‌خورند و جمعه هفته ديگر دوباره اوضاع به همين منوال ادامه مي‌يابد... دو برادر جوان هم که براي خريد خودرو آمده‌اند همين مطلب را مي‌گويند؛ «متاسفانه قيمت‌ها کاملا دلبخواهي است و هيچگونه منطق و نظارتي وجود ندارد. مثلا همين 405 را فروشنده‌ي اين رديف ميگويد 58 ميليون تومان و فروشنده ي ديگر ميگويد 65 ميليون تومان.» حوالي ساعت 12 ظهر جمعيت خريداران و فروشندگان افزايش مي‌يابد و بازار شلوغ‌تر مي‌شود اما تعداد معامله‌ها تغييري نمي‌کند، کارشناس اين بازار مي‌گويد تعداد خريد و فروش‌ها بسيار کاهش يافته است و همچنين بسياري از افراد پس از آشنايي در اين بازار، در بنگاه‌هاي خارج از اينجا معامله‌ي خود را ثبت مي‌کنند. با گردش در بازار و گفت‌وگو با افراد متوجه مي‌شويم که بسياري از خريداران، افراد دلال و دارندگان نمايشگاه اتومبيل در شهرستان‌ها و ديگر بازارها هستند. محسن به همراه همسرش که در يکي از شهرستان‌هاي اطراف مشهد نمايشگاه اتومبيل دارد عنوان مي‌کند: علاوه بر قيمت‌ها، آنچه به نظر من رسيده اين است که خودروهاي اينجا اکثرا بي‌کيفيت است و خودروهاي خوب خيلي، کم يافت مي‌شوند. از قيمت‌ها هم که بگذاريد چيزي نگويم. اما درباره قيمت‌ها بيشتر پرس‌وجو کرديم؛ سه خانم که براي خريد خودرو در رديف پژوها آمده بودند گفتند: قيمت‌ها در نرم افزار ديوار مناسب‌تر و اينجا قيمت‌ها بالاتر است. حرفي که البته سه خريدار ديگر همين رديف هم تاييد کردند، اما ماجرا در رديف پرايدها متفاوت بود، خريداران اين بخش بيان کردند که تفاوتي بين قيمت‌هاي نرم افزار ديوار و اينجا وجود ندارد. «قيمت‌ها به طور کلي بالاست اما احساس مي‌شود در بنگاه‌هاي داخل شهر قيمت‌ها از جمعه بازار بهتر است»، «من يک ماه است که دنبال خودرو هستم و هيچگونه افت قيمتي را شاهد نبودم»،«قيمت‌ها با کيفيت کالاها همخواني ندارد و نامتعارف است»، «هر کس هر چه دلش مي‌خواهد قيمت‌گذاري مي‌کند»؛ اينها نظراتي بود که خريداران نسبت به جمعه بازار خودرو مشهد و قيمت‌ها در آن ابراز مي‌کردند. آنچه مشخص بود، عرضه‌ي خودروها با خواسته خريداران همخواني ندارد. پس از گفت‌وگو با خريداران خودرو، سراغ فروشندگان رفتيم؛ از علي که خودروي پژو پارس براي فروش آورده بود پرسيديم که خريداران مي‌گويند قيمت‌ها دلبخواهي است، آيا موافقيد؟ او ضمن پذيرش اين مطلب گفت: به هر حال زماني که کارخانه به طور مناسب خودرو ارائه نکند، قيمت‌ها متغير خواهد بود و قيمت مشخصي وجود نخواهد داشت. آرمين يکي ديگر از فروشندگان بيان کرد: در اواخر سال گذشته و ابتداي امسال قيمت خودرو بسيار بالا بود و افراد بسياري همانند من خودروهايشان را گران و با قيمت بسيار بالا خريداري کردند و حالا به قيمت هاي پايين‌تر نمي‌دهند، مگر مجبور به فروش شوند. محمد که خودروي پرايد براي فروش داشت، گفت: خواسته خريداران و فروشندگان با يکديگر همخواني ندارد. فروشنده ديگري اظهار کرد: قيمت مشخصي براي مدل‌هاي مختلف وجود ندارد و قيمت‌ها متغير هستند. حدود نيم ساعت قبل خودرويي در اينجا بود که فقط به دليل اين که رينگ اسپرت براي خودرو انداخته بود، شش ميليون تومان روي قيمتش آورده بود. او گفت: قيمت‌هاي کارخانه هم سرسام آور است. کارخانه پژو پارس را با قيمت 88 ميليون مي‌فروشد؛ آيا اين قيمت منطقي است. همچنين خودروي کمي به بازار وارد مي‌شود و به همين دليل است که قيمت بازار را دلال‌ها تعيين مي‌کنند. پس از گفت‌وگو با خريداران و فروشندگان خودروهاي داخلي به بخش خودروهاي خارجي‌ رفتيم، بنا به گفته‌ي افراد اين رديف، کاهش قيمت‌ها در اين قسمت کاملا محسوس بوده است. سعيد که خودروي برند چِري براي فروش آورده بود و اتفاقا از نمايشگاه‌داران اتومبيل هم بود، گفت: بنظر من قيمت‌ها از اين پايين‌تر نخواهد آمد. همين خودرو طي ماه هاي اخير 80 ميليون تومان افت قيمت داشته است. خريدار ديگري نيز گفت: اگر چه قيمت‌ها پايين آمده اما به سطح مورد نظر نرسيده و قبل از آن خيلي بالا رفته بود و الان فقط اندکي پايين آمده است. حدود ساعت 15 بازار خودرو را ترک کرديم. البته از ساعت يک و نيم ظهر کم کم خودروها از بازار خارج مي‌شدند و بازار رو به تعطيلي مي‌رفت. آن چه از صحبت با خريداران و فروشندگان برداشت شد اين بود که بازار دل‌بخواهي اداره مي‌شود و قيمت مشخصي براي کالاها وجود ندارد. روز شنبه را با رفتن به سراغ نمايشگاه‌داران اتومبيل در مشهد آغاز کرديم تا نظرات آن‌ها را درباره بازار خودرو جويا شويم. کاهش قيمت خودروهاي خارجي مسئول فروش نمايندگي خودروي Toyota گفت: متاسفانه چندين ماه است که ثبت سفارش‌ها بسته شده و هيچگونه سفارش خودرويي ثبت نمي‌شود. اکثر برندهاي خارجي همين‌گونه است. قيمت ها در بازار توسط فروشندگان و بنگاه‌داران تعيين مي‌شود. مسئول فروش نمايندگي خودروي MVM گفت: ثبت سفارش براي ما بسته نيست و به همين دليل قيمت‌هاي بازار از قيمت نمايندگي حتي مقداري پايين‌تر است. طي ماه‌هاي اخير کاهش قيمت داشته‌ايم و بعنوان مثال خودروي x33 از 240 ميليون تومان به 205 رسيده است. دلال‌ها و خريدارانِ عمده در زمان گراني خودروها را خريداري کردند و الان به دليل اين که خودروهايشان فروخته شود، زير قيمت نمايندگي مجبور به فروش شده‌اند. سعيد فرزانه افزود: بازار خودرو اکنون کاملا راکد است. چرا که قيمت‌ها طي ماه‌هاي اخير روند کاهشي داشته و زماني که بازار روند کاهشي دارد، چون مردم در انتظار قيمت پايين‌تر هستند، بازار راکد مي‌شود. ما همان خودروي X33 را حتي به قيمت 236 ميليون تومان هم فروخته‌ايم اما الان کسي با 200 ميليون تومان هم نمي‌خرد. مدير يک نمايشگاه اتومبيل‌هاي لوکس در پاسخ به وضعيت بازار خودرو صرفا به دو عبارت که همراه با عصبانيت هم گفته شد اکتفا کرد: بازار خراب است و افتضاح. يک مدير ديگر بنگاه اتومبيل‌هاي لوکس هم پاسخي مشابه داشت؛ سمندري گفت: وضعيت افتضاح است. با اين روند چندماه ديگر همه‌ي ما بايد جمع کنيم. رضايي که در حوزه خودروهاي هيوندا و کيا فعاليت مي‌کرد، گفت: بازار روند کاهشي دارد و راکد است و هيچ معامله‌اي انجام نمي‌شود، طي ماه‌هاي اخير حتي 20 معامله هم نداشته ايم. خودروي اپتيما از 400 ميليون تومان به 900 ميليون رسيد و ما در قيمت‌هاي 850 ميليون هم فروش داشتيم اما الان که 600 ميليون شده هيچ خريداري وجود ندارد. افتخاري ديگر نمايشگاه دار اتومبيل عنوان کرد: قيمت خودروهاي داخلي تغييرات چنداني طي دو ماه اخير نداشته است. تمام اين گراني‌ها هم که از سال گذشته آغاز شد، بازي خود کارخانه داران و افراد سطح بالاي بازار خودرو بود. پرايد را از 20 ميليون تومان، پژوها را از 40 ميليون تومان به ترتيب به قيمت‌هاي 40 و 80 ميليون تومان افزايش دادند و به ازاي تاخير در ارائه خودرو به مردم نهايتا رقمي حدود يک ميليون تومان جريمه به افرادي که خودرو ثبت‌نام کرده بودند پرداخت کردند. وي افزود: پارس از 40 به حدود 90 ميليون تومان رسيده؛ پژو 207 حتي تا 180 ميليون هم رفت. تمام اين‌ها بازي افزايش قيمت افراد کلان بازار خودرو بود. همچنين در بازار خارجي هم سودجويان تعيين کننده هستند؛ چرا خودروهاي گمرک‌ها ترخيص نمي‌شود و نگه داشته شده‌اند؟ منتظر چه اتفاقي براي ترخيص هستند؟ به دليل اين‌که قيمت خودروهاي خارجي کاهش بيشتري داشته است، آن‌ها را ترخيص نمي‌کنند. محمد که نمايشگاه اتومبيل داشت، بيان کرد: متاسفانه واردکنندگان و سودجوياني که از واردات کالاي چيني سود مي‌کردند خيانت بزرگي به کشور کردند. قطعه‌سازهاي داخلي قطعه اي را با قيمت 12 هزارتومان براي کارخانه‌هاي خودروسازي کشور توليد مي‌کردند، اما واردکنندگان وارد بازار شدند و به کارخانه‌ها گفتند بجاي 12 هزار تومان اين قطعه را به قيمت 10 هزار و 500 تومان از چين براي شما وارد مي‌کنيم. شما در نظر بگيريد اين تفاوت هزار و 500 توماني در تيراژ بالا براي کارخانه چه رقمي خواهد شد. اما کارخانه داران فقط نوک بيني خود را مي‌ديدند و دورانديشي نداشتند که با اين کار کارخانه‌هاي ايران تعطيل مي‌شوند و کارگران و پرسنل بيکار آن‌ها مي‌شوند و اگر زماني واردات به مشکل بخورد چه مشکلاتي پيش مي‌آيد. وي تصريح کرد: اين‌چنين شد که الان خودروهاي کارخانه نيازمند قطعات است و قطعه‌اي وجود ندارد. چون کارخانه‌هاي قطعه سازي تعطيل و ورشکسته شدند؛ و زماني هم که خودرو به بازار ارائه نشود قيمت‌ها افزايش مي‌يابد. همچنين به سراغ يکي از نمايندگي‌هاي فروش ايران خودرو رفتيم؛ متصدي فروش عنوان کرد که چهارشنبه‌ها سايت باز مي‌شود و روز قبلش يعني سه شنبه اعلام خواهد شد که چه خودرويي در روز چهارشنبه عرضه خواهد شد. وي درخصوص قيمت‌ها عنوان کرد: دنا پلاس به صورت 100 ميليون تومان نقد و 14 ميليون و 200 چک، پژو پارس 77 ميليون و 100 هزار تومان نقد و 10 ميليون و 550 چک، پژو 405 به صورت 62 ميليون تومان نقد و هشت ميليون و 700 هزار تومان چک ارائه مي‌شوند. اين خودروها تحويل يک ماهه هستند اما دو هفته‌اي تحويل داده مي‌شوند. وي ادامه داد: البته اين خودروهاي با قيمت حاشيه بازار است و اگر از کساني باشيد که از قبل با قيمت‌هاي قديم ثبت نام کرده باشيد مشخص نيست کي تحويل داده مي‌شود. مسئول فروش يک برند خارجي هم بيان کرد: ثبت سفارش‌هاي ما بسته است و تنها خودروهاي چيني و ايراني سايت‌هايشان گاهي اوقات باز مي‌شود. بنابراين شايد بتوان بازار خودرو را آرام و راکد و گران، به معناي سرکش بودنش تعبير کرد. بازاري که اين روزها نه نياز خريدار را مرتفع مي‌کند و نه فروشنده را، بازاري که نيازمند نگاه کلان و کوتاه کردن دست سودجويان است.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره