بنتلی؛ خودروساز لوکس انگلیسی با طراحی مدرن
زوميت/ بنتلي يکي از خودروسازان اصيل انگلستان است که امروزه بهعنوان يکي از بهترين توليدکنندگان مدلهاي سوپرلوکس و لوکس اسپرت فعاليت ميکند. بهبود شرايط اقتصادي در بازار جهاني، تنوع بيسابقهاي از برندهاي مختلف ايجاد کرده است. حالا براي کلاس بدنههاي متفاوت، سازندگان متعدد از کشورهاي آسيايي، اروپايي و امريکايي وجود دارند. اين شرايط، هرچند به نفع خريدار خواهد بود؛ اما رقابت براي خودروسازان را سخت کرده و نياز به نوآوري در محصولات را افزايش داده است. بنتلي، نمونهاي از شرکتهاي برجسته در صنعت جهان محسوب ميشود که هماهنگ با نياز بازار، روند رو به رشد خود را ادامه ميدهد و ساليانه هزاران دستگاه از محصولات گرانقيمت خود را بهفروش ميرساند. از ابتداي تأسيس، خودروهاي بنتلي بر ويژگيهاي اسپرت و حضور در مسابقات سرعت تمرکز داشتند؛ اما به مرور زمان و خصوصا با مالکيت رولزرويس در سالهاي ۱۹۳۰، ويژگيهاي لوکس و امکانات رفاهي تجملي هم به اين محصولات اضافه شد تا برند بنتلي، ترکيبي نادر از کلاس اسپرت و لوکس را با کيفيتي بسيار بالا ارائه دهد. اين شرکت اصيل انگليسي، طي يک قرن فعاليت خود، بحرانهاي مالي و مديريتي متنوعي را پشت سر گذاشته است تا امروزه يکي از برندهاي سودآور و ارزشمند زيرمجموعهي فولکسواگن باشد. مجموع فروش انواع خودروهاي بنتلي در سال ۲۰۱۸ به ۱۰,۵۶۶ دستگاه رسيد که کاهش ۱۳/۶ درصد نسبت به سال قبل را نشان ميداد. طي سالهاي گذشته، حدود نيمي از ظرفيت توليد و فروش بنتلي در اختيار شاسيبلند بنتايگا قرار دارد. همچنين ۴۶ درصد بازار فروش، مربوط به اروپا، ۳۲ درصد آسيا اقيانوسيه و ۲۲ درصد در اختيار کشورهاي شما قاره امريکا است. بنتلي در موتوراسپرت برخلاف بسياري از خودروسازان لوکس انگليسي که از ابتدا براي توليد خودروهاي لوکس پهنپيکر تأسيس شدند؛ مؤسس و مهندسان بنتلي بر دنياي سرعت و مسابقات اتومبيلراني متمرکز بودند. موفقيت اين برند در رقابتهاي متنوع، منحصر به دههي ۱۹۳۰ و برادران بنتلي نيست. هرچند که ۵ قهرماني در لمان ۲۴ ساعتهي ۱۹۲۴، ۱۹۲۷، ۱۹۲۸، ۱۹۲۹ و ۱۹۳۰ بسيار باشکوه و شايستهي احترام به نظر ميرسد؛ موفقيتهاي بنتلي در مسابقات مختلف سالهاي اخير هم داراي اهميت است. پس از ۷۳ سال، بنتلي مجددا به قهرماني لمان ۲۴ ساعته رسيد. خودروهاي بنتلي اسپيد 8، رتبههاي اول و دوم کلاس LMGTP را در لمان ۲۰۰۳ بهدست آوردند. بعد از اين تاريخ، بنتلي از حضور در لمان کناره گرفت. امروزه، نسخهي GT3 از بنتلي کنتيننتال در رقابتهاي اتومبيلراني استقامت حضور دارد. مدل ۲۰۱۹ از کنتيننتال GT3 با پيشرانهي ۸ سيلندر ۴ ليتري، ۵۵۰ اسببخار قدرت و ۷۰۰ نيوتنمتر گشتاور دارد. وزن خالص خودرو نسبت به مدل استاندارد جادهاي کنتيننتال، ۹۴۴ کيلوگرم کاهش يافته و در حدود ۱۳۰۰ کيلوگرم است. کنتيننتال GT3 براي سال ۲۰۱۹ در رقابتهاي اروپايي بلنکپين (Blancpain GT Series Endurance) و چند رقابت فصلي مربوط به کلاس GT انگلستان حضور دارد. مؤسس بنتلي مشابه رولزرويس، شرکت بنتلي هم در ابتداي کار خود، نمايندهي فروش خودروهاي فرانسوي بود. برادران بنتلي با نامهاي والتر و هوريس،اوايل دههي ۱۹۱۰ ميلادي در شمال لندن، خودروهاي برند DFP فرانسه را عرضه ميکردند. والتر اٌون بنتلي (Walter Owen Bentley) که بيشتر با نام WO بنتلي شهرت دارد؛ متولد ۱۸۸۸ شهر لندن بود. او در يک خانوادهي متمول با اصالت استراليايي متولد شد و از کودکي به مهندسي موتورهاي بخار علاقه داشت. والتر بنتلي در سن ۱۶ سالگي به شرکت راهآهن GNR انگلستان پيوست تا دورههاي مرتبط با لوکوموتيوها و طراحي ريلهاي قطار را بياموزد. بعد از ۵ سال، والتر ۲۱ ساله به خدمت شرکت GNR درآمد و مدت ۷ سال سمتهاي مختلف در قطارهاي انگلستان را تجربه کرد که اغلب آنها، جزئي و دونپايه بوند. والتر بنتلي در سال ۱۹۱۰ از شرکت حملونقل ريلي استعفا داد. علاقهي او به مسابقات سرعت، حضور در رقابتهاي متنوع موتورسواري را در پي داشت که البته با مقام قهرماني در کلاس حرفهاي همراه نشد. والتر ترجيح داد به کينگ کالج لندن برود و تحصيلات خود در زمينهي مهندسي موتورها را تکميل کند. همزمان با افتتاج نمايندگي فروش خودروهاي فرانسوي، والتر بنتلي تصميم به ساخت پيشرانههاي احتراقي گرفت. او به ويژگيهاي فلز آلومينيوم علاقه نشان داد و اولين پيشرانهي بنزيني جهان با پيستونهاي آلومينيومي را توليد کرد. پيشرانهي ساخت بنتلي روي خودروي فرانسوي DFP نصب شد و در مسابقات مختلف سال ۱۹۱۳ و ۱۹۱۴، افتخارات و رکوردهاي متنوع کسب کرد. جنگ جهاني اول، بين سالهاي ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ هم فرصت مناسبي براي والتر بنتلي بود تا دانش خود را در هواپيماهاي نظامي به کار گيرد. ضمن همکاري او با مهندسان رولزرويس، فناوري پيستونهاي آلومينيموم وارد پيشرانههاي ۱۲ سيلندر سري ايگل شد. همچنين، موتورهاي BR1 و BR2 با طراحي والتر بنتلي تا سال ۱۹۱۸ در هواپيماهاي مختلف ارتش بريتانيا به خدمت گرفته شدند. تأسيس شرکت خودروسازي بنتلي اتمام جنگ جهاني اول با پيروزي انگلستان، فرصت مناسبي براي برادران بنتلي بود تا کارخانهي خود را افتتاح کنند. منطقهي کريکلوود (Cricklewood) در شمال غرب لندن براي شروع کار انتخاب شد. اين محل، امروزه هنوز هم دفتر اصلي بنتلي است؛ اما ۱۰۰ سال قبل، محلي براي توليد پيشرانههاي هواپيما محسوب ميشد. هدف از تأسيس شرکت بنتلي موتورز (Bentley Motors Limited) ساخت خودروهاي اسپرت تورر با کيفيت عالي و قدرت بالا بود. چند مهندس برجسته، از جمله کلايو گالوپ که سابقهاي درخشان در طراحي پيشرانههاي هواپيما داشت به بنتلي پيوستند. اين شرايط، منجر به ساخت پيشرانهي ۴ سيلندر خطي ۳ ليتري بنتلي شد که به جهت نصب ۴ سوپاپ در هرسيلندر، برتريهايي نسبت به رقبا از جمله بوگاتي داشت. محصول نهايي، روي اولين خودروي بنتلي با نام ۳ ليتر (Bentley 3 Litre) نصب شد تا قدرت ۷۰ اسببخار فراهم کند. نسخهي پايه، به سرعت ۱۳۰ کيلومتربرساعت ميرسيد؛ اما نسخههاي سفارشي با نام سوپراسپرت، نهايت سرعت ۱۶۱ کيلومتربرساعت داشتند که در سال ۱۹۲۱، خبرساز بود. تا سال ۱۹۲۹، تعداد ۱۶۲۲ دستگاه بنتلي ۳ ليتر توليد شد که امروزه، حدود يک ميليون دلار ارزش کلکسيوني دارد. فروش خوب بنتلي 3 ليتر، سرمايه لازم براي محصولات جديد را فراهم کرد. بنتلي ½6 ليتر و مدل اسپرت آن با نام اسپيد ۶، همراه پيشرانهاي قويتر و بدنهاي بزرگتر در سال ۱۹۲۶ رونمايي شد. نسخهي جادهاي براي عرضهي عمومي، محصولي لوکس در حد و اندازههاي يک ليموزين پهنپيکر بود که با ۸ نوع فاصله محور و اتاق متفاوت توليد ميشد. پيشرانهي ۶.۵ ليتري ۶ سيلندر خطي، قدرت ۱۴۷ اسببخار فراهم ميکرد. نسخهي مولينر با فاصله محورهاي ۳.۸۱ متر، فروش بيشتري نسبت به ديگر نمونههاي بنتلي ½6 ليتر داشت و با خودروهاي سوپرلوکس آنرمان، مثل ميباخ و رولزوريس رقابت ميکرد. پسران بنتلي و موفقيت در لمان برنامهريزي والتر بنتلي براي ساخت خودروهاي مناسب براي پيست و استفادهي عمومي، با پيروزيهاي پياپي در مسابقات مختلف، نتيجه داد. گروه موسوم به پسران بنتلي (Bentley Boys)، تعدادي از رانندگان حرفهاي و افراد متمول بودند که همراهبا خودروهاي بنتلي، چهارسال متوالي به مقام قهرماني در مسابقات ۲۴ ساعتهي لمان رسيدند. در ميان پسران بنتلي، ۱۷ نفر از جمله مهندسان شرکت سازنده، پزشک و هوانورد نيز وجود داشت. در سال ۱۹۲۹، نسخهاي کوچکتر و ارزانتر از بنتلي ½6 ليتر با نام ½4 ليتر رونمايي شد . بنتلي بلوئر (Blower Bentley) نسخهي اسپرت از مدل ½4 ليتر بود که به جهت استفاده از سوپرشارژر (بلوئر بهمعني دمنده) روي پيشرانهي ۴.۵ ليتر با قدرت ۱۷۵ اسببخار و قهرماني در لمان ۲۴ ساعته سال ۱۹۲۸ مشهور شد. نمونههاي کلکسيوني از بنتلي بلوئرامروزه حدود يک ميليون دلار ارزش دارند. مدلهاي جادهاي بنتلي ½4 ليتر با قدرت ۱۱۰ اسببخار، جايگاه خاصي در تاريخ خودروسازي ندارند؛ اما تکنمونهي سوپرشارژ با قدرت ۲۴۲ اسببخار علاوهبر حضور در لمان ۲۴ ساعته و کسب مقام پنجم، با رسيدن به رکورد سرعت ۲۲۲ کيلومتربرساعت، به شهرت رسيد. اين محصول به دليل توليد بسيار محدود (يک دستگاه توسط کارگاه شخصي تيم برکين)، با قيمت ۵ ميليون پوند (معاد ۶.۵ ميليون دلار) در سال ۲۰۱۲ حراج شد و رسما، گرانترين خودروي ساخت انگلستان در تاريخ لقب گرفت. بنتلي اسپيد سيکس (Speed Six)، نسخهي اسپرت بنتلي ½6 ليتر بود که علاوهبر فروش عمومي، در سالهاي ۱۹۲۹ و ۱۹۳۰ به مقام قهرماني لمان ۲۴ ساعته رسيد. اين خودرو مجهز به پيشرانهي تقويتشده ۶.۶ ليتري، ۱۸۰ اسببخار قدرت داشت و در زماني حدود ۱۰ ثانيه به سرعت ۱۰۰ کيلومتربرساعت ميرسيد. اسپيد سيکس، با نهايت سرعت ۱۳۵ کيلومتربرساعت، در سري مسابقات قطار آبي (Blue Train Races) هم شرکت داشت تا مسير شمال فرانسه تا لندن را، سريعتر يک قطار بخار طي کند. تنها ۱۸۲ دستگاه بنتلي اسپيد سيکس توليد شد که امروزه، بيش از ۵۰۰ هزار دلار ارزش کلکسيوني دارد. بحران جهاني اقتصاد و فروش سهام بنتلي به رولزرويس سقوط بازار سهام نيويورک در سال ۱۹۲۹، سرآغازي بر تحولات اقتصادي بزرگ براي شرکتهاي اروپايي و امريکايي بود. دههي ۱۹۳۰، بيکاري و تعطيلي کارخانهها در کشورهاي مختلف جهان را درپي داشت و بيش از همه به برندهاي لوکس با محصولات گرانقيمت، ضربه زد. کاهش فروش و سررسيد بازپرداخت وامهاي بانکي، خيلي زود بنتلي را به ورطهي ورشکستگي کشاند تا سرانجام در سال ۱۹۳۱، بخش اصلي سهام اين شرکت به رولزرويس فروخته شود. براساس شنيدههاي غيررسمي، والتر بنتلي تا آخرين لحظات اتمام معاملهي فروش شرکت بنتلي با قيمت ۱۲۵ هزار پوند، هويت واقعي خريداران و شرکت متبوع آنها را نميدانست. والتر بنتلي تا سال ۱۹۳۵ به فعاليت خود در زيرنظر مديران رولزرويس ادامه داد؛ اما با نارضايتي از شرايط به شرکت لاگوندا پيوست. بنتلي 8 ليتر، آخرين محصول قبل از تغيير مالکيت شرکت سازنده بود. اين خودروي سوپرلوکس، با فاصله محورهاي نزديک به ۴ متر و طول بدنهي ۵ تا ۵.۴ متر در مدلهاي مختلف، بزرگترين محصول بنتلي تا آن زمان محسوب ميشد. پيشرانهي ۸ ليتري، ۲۲۰ اسببخار قدرت و فناوريهايي مثل، رادياتور، پمپ آب و ترموستات داشت. در مجموع، ۱۰۰ دستگاه بنتلي 8 ليتر بين سالهاي ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۲ با مديريت بنتلي و رولزرويس توليد شد. بسياري از مالکان اين خودرو که فقط با بدنهي تمامفلزي قابل خريد بود، بعدا سقف را از بدنه حذف کردند تا صاحب يک بنتلي اسپرت شوند. ارزش کلکسيوني بنتلي ۸ ليتر امروزه در حدود ۹۰۰ هزار دلار است. بحران مديريتي در بنتلي و شرايط نابهسامان اقتصاد جهاني، کارخانه را به تعطيلي کشاند. بعد از ۲ سال توقف توليد، اولين محصول بنتلي با مديريت رولزرويس در سال ۱۹۳۳ رونمايي شد. بنتلي ½3 ليتر که بعدا با پيشرانهي قويتر و کد ¼4 ليتر هم در خط توليد حضور داشت؛ محصولي لوکس و پهنپيکر بود؛ ولي کاهش اندازه و قيمت نهايي نسبت به مدلهاي قبلي بنتلي فراهم ميکرد. بنتلي ½3 ليتر و ¼4 ليتر به ترتيب ۱۱۰ و ۱۲۶ اسببخار قدرت داشتند تا نهايت سرعتهاي ۱۴۵ و ۱۶۰ کيلومتربرساعت داشته باشند. توليد اين خودروها تا سال ۱۹۳۳ به تعداد ۲۴۱۱ دستگاه ادامه داشت. قيمت نسخهي کلکسيوني از بنتلي ½3 ليتر و ¼4 ليتر در مدلهاي مختلف از ۲۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار دلار متغيير است. اولين محصول رسمي بنتلي با نام کنتيننتال (Continental) سال ۱۹۵۲ رونمايي شد؛ اما سالها پيش از آن، يک نمونهي سفارشي توسط ژرژ پائولين و شرکت پرتوت (Portout) به توليد رسيد که زمينهساز خودروهاي اسپرت بنتلي، از جمله کنتيننتال شد. يکي از مشهورترين طرحهاي پائولين، براساس بنتلي ¼4 ليتر در سال ۱۹۳۹ عرضه شد تا ضمن استفاده از پيشرانهي تقويتشده با قدرت ۱۴۰ اسببخار، بدنهي ۲در کوپه با کاهش وزن ۱۵۲ کيلوگرم داشته باشد. اين خودروي ويژه امروزه با نام سفارشدهندهي متمول خود (André Embiricos) شناخته ميشود که با مصرف سوخت ۱۱ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر به نهايت سرعت ۱۹۵ کيلومتربرساعت ميرسيد. بنتلي امبيرکاس، سال ۲۰۱۷ با قيمت ۶۱۷ هزار دلار معامله شد. دههي ۱۹۴۰ و جنگ جهاني دوم طي سالهاي جنگ جهان دوم (۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵)، بخش هوانوردي رولزرويس با توانايي عالي در توليد پيشرانههاي هواپيما، نقش مهمي در پيروزي نيروهاي انگليسي داشت. کارخانهي بنتلي که تحت مالکيت رولزرويس اداره ميشد هم، به محلي مخفي براي ساخت پيشرانههاي هواپيما، تغيير کاربري داد. توقف توليد خودروهاي بنتلي تا سال ۱۹۴۶ ادامه يافت. بنتلي مارک سيکس (Bentley Mark VI)، اولين محصول بعد از جنگ جهاني دوم بود و سودآوري را باز گرداند. مارک فايو (Bentley Mark V) سال ۱۹۳۹ رونمايي شد؛ اما با شروع جنگ تنها تعداد ۱۱ دستگاه توليد داشت. شاسي و بسياري از متعلقات فني مارک سيکس با رولزرويس سيلور داون مشترک بود تا هزينههاي توليد کاهش يابد. اين خودرو با پيشرانههاي ¼4 و ۴.۶ ليتر بنتلي، ۸۰ و ۸۵ اسببخار قدرت داشت. از سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۵۲، بيش از ۵۲۰۰ دستگاه بنتلي مارک سيکس توليد شد تا پرفروشترين محصول شرکت تا آن زمان باشد. دههي ۱۹۵۰؛ ظهور کنتيننتال و بازگشت به کلاس اسپرتهاي لوکس شروع دههي ۵۰ ميلادي با بهبود شرايط اقتصادي در بازار جهاني همراه بود. مناطق پيروز در جنگ جهاني دوم و خصوصا امريکا بيش از ديگر کشورهاي دنيا به خودروهاي لوکس و پرمصرف علاقه نشان ميدادند. اين فرصت براي رولزرويس و بنتلي مغتنم بود؛ اما تشابه محصولات اين برندها توجيه اقتصادي نداشت. پس مديران اين شرکتهاي باتوجه به منافع مشترک، تصميم به ايجاد تغيير در توليدات بنتلي گرفتند تا ضمن افزايش فروش و ايجاد تنوع در سبد محصولات، اصالت اين خودروها با روحيهي اسپرت را احيا کنند. نسل اول بنتلي کنتيننتال با شاسي اختصاصي و متفاوت از محصولات رولزرويس در سال ۱۹۵۱ به توليد رسيد. هدف از توليد اين خودرو، ايجاد شرايط يک سفر لوکس با راحتي عالي و سرعت بالا عنوان شد. واژهي کنتيننتال، پيشتر توسط رولزرويس براي چند مدل توليد محدود با بدنهي سبکوزن و پيشرانهي تقويتشده هم استفاده شده بود اما براي بنتلي، محصولي مناسب سفرهاي قارهاي (Continental) معني ميداد. اولين مدل با پسوند R تايپ، چهاردر و مجهز به پيشرانهي ۴.۶ ليتري با قدرت ۱۳۰ اسببخار بود؛ اما از سال ۱۹۵۵ به بعد کنتيننتال با بدنهي ۲در به سبد بنتلي اضافه شد. به بيان بهتر، نسخهي ۲در از مدلهاي ۴در S1 و S2 و S3، با نام کنتيننتال به دست مصرفکننده ميرسيد و از نظر فني، تفاوتي با محصول اصلي نداشت. بعد از R تايپ، سري S1 و S2 و S3 بهترتيب در سالهاي ۱۹۵۵، ۱۹۵۹ و ۱۹۶۲ توليد شدند. مدل S3، آخرين نسل کنتيننتال کلاسيک محسوب ميشود که به جهت استفاده از چراغهاي دوگانه در طرفين، متفاوت از نمونههاي قديمي با تک چراغ دايرهاي است. اين محصول با پيشرانهي ۸ سيلندر ۶.۲ ليتري و جعبهدندهي خودکار ۴ سرعته، ۲۲۰ اسببخار قدرت داشت. قيمت بنتلي S3 با بدنهي ۴در و S3 کنتيننتال امروزه در حدود ۲۰۰ هزار دلار است. اين خودروها در سالهاي دههي ۶۰ ميلادي، سه تا چهار برابر پرفروشترين مدلهاي لوکس اروپا مثل جگوار مارک X و مرسدس بنز کلاس S قيمت داشتند. دههي ۱۹۷۰ و دومين بحران مالي بنتلي تقريبا تمامي خودروسازان کلاس لوکس و سوپرلوکس، همزمان با مشکلات اقتصادي در بازار جهاني، کاهش فروش و بحران مالي را تجربه کردند. بنتلي هم، چنين شرايطي در سالهاي دههي ۷۰ ميلادي داشت و البته به جهت مالکيت رولزرويس، بيش از رقبا ضربه خورد. علاوهبر افزايش قيمت نفت در سالهاي ۱۹۷۳ و ۱۹۷۹ که منجر به کمبود سوخت و بحران در اقتصاد جهاني شد؛ سرمايهگذاري سنگين رولزرويس بر صنعت هوانوردي هم، شرکتهاي خودروسازي رولزرويس و بنتلي را با کمبود منابع مالي روبهرو کرد. بهمرور زمان تا اواخر دههي ۷۰ ميلادي، توليد محصولات بنتلي به ۱۰۰ دستگاه در سال کاهش يافت. تقريبا تمامي خودروهاي توليدشده با برند بنتلي در اين بازهي زماني؛ تفاوت خاصي با توليدات رولزرويس نداشتند. بنتلي کورنيش و سري T، حتي در ظاهر هم مشابه رولزرويش کورنيش و سيلور شادو (Silver Shadow) توليد شدند. دههي ۱۹۸۰ و مالکيت ويکرز گروه سرمايهگذاري ويکرز در سال ۱۹۸۰، بخش اصلي سهام گروه رولزرويس را خريداري کرد. با اين شرايط، بنتلي هم زيرمجموعهي ويکرز شد. صنايع نظامي، هوانوردي، ساخت کشتي و خودرو، اهم فعاليت گروه ويکرز را در دههي ۸۰ ميلادي تشکيل ميداد که نهايتا در سال ۲۰۰۴ با تقسيم به شرکتهاي کوچکتر منحل شد. بنتلي ايت (Bentley Eight) نسخهي ارزانقيمت مولسان (ساخت ۱۹۸۱) با امکانات سادهتر بود که البته پيشرانهاي مشابه داشت. اين محصول، به افزايش صادرات و سودآوري بنتلي در بازارهاي خارج از اروپا کمک کرد. يکي از نکات جالب در بنتلي ايت، استفاده از جلوپنجرهي مشبک بهجاي نمونهي استيل با ستونهاي عمودي بود. اين ترفند که در ابتدا با هدف کاهش هزينهها اعمال شد؛ به دليل تفاوت ظاهري با محصولات رولزوريس، مورد توجه طرفداران بنتلي قرار گرفت و مدتي بعد، روي نسخههاي اسپرت مثل کنتيننتال نصب شد. بنتلي ايت بين سالهاي ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۲، آستانه قيمت ۹۰ هزار دلار و مجموع تيراژ توليد ۱۷۳۶ دستگاه داشت. ارزش کلکسيوني اين خودرو، امروزه در حدود ۲۰ هزار دلار است. دههي ۱۹۹۰ و تقويت ويژگيهاي اسپرت ايجاد تفاوت بين محصولات بنتلي و رولزرويس در دههي ۹۰ ميلادي، بيش از گذشته جدي گرفته شد. با اين شرايط، بنتلي براي بهبود مشخصههاي اسپرت تلاش کرد و رولزرويس هم، توليد مدلهاي سوپرلوکس با امکانات رفاهي تجملي را گسترش داد. از سويي ديگر، تفاوت قيمتي بين محصولات مختلف اين برندهاي انگليسي، افزايش يافت تا توليدات بنتلي، آستانه قيمت کمتر از ۳۰۰ هزار دلار و خودروهاي رولزرويس با قيمت بالاتر عرضه شوند. کنتيننتال مدرن که به بيان بهتر، پيشدرآمد بنتلي کنتيننتال امروزي محسوب ميشود؛ سال ۱۹۹۱ رونمايي شد. اين خودروي ۲در پهنپيکر، در ۲ نسخهي R و T فاصله محورهاي ۳ متر و طول بدنهي ۵.۳۴ متر داشت. نخستين نمونه از کنتينتال مدرن در نمايشگاه خودروي ژنو ۱۹۹۱ رونمايي و با قيمتي در حدود ۲.۵ ميليون لار به سلطان برونئي فروخته شد. پيشرانهي توربوشارژ ۶.۷۵ ليتري با قدرت ۳۲۵ اسببخار و گشتاور ۶۱۰ نيوتنمتر، اين بنتلي ۲۴۰۰ کيلوگرمي را در زمان ۶.۶ ثانيه به سرعت ۱۰۰ کيلومتربرساعت ميرساند و نهايت سرعت ۲۳۳ کيلومتربرساعت فراهم ميکرد. نسخهي T، با پيشرانهي قويتر و کاهش وزن ۲۰۰ کيلوگرم، سال ۱۹۹۵ به سبد بنتلي اضافه شد تا قدرت ۴۲۰ اسببخار و گشتاور ۸۸۰ نيوتنمتر با نهايت سرعت ۲۷۴ کيلومتربرساعت داشته باشد. در مجموع، ۱۸۰۰ دستگاه بنتلي کنتيننتال R و T تا سال ۲۰۰۳ توليد شد که امروزه ۵۰ هزار تا ۲۵۰ هزار دلار ارزش کلکلسوني دارد. شروع همکاري بنتلي با ZF و بيامو پيش از آنکه شرکت ويکرز، اقدام به فروش شرکتهاي خودروسازي رولزرويس و بنتلي به سرمايهداران آلماني کند؛ پيشرانه و تجهيزات فني ساخت بيامو به محصولات اين برندهاي انگليسي اضافه شد. پيشرانهي ۶.۷۵ ليتري رولزرويس، رقيبي آلماني با حجم کمتر و استهلاک پايينتر داشت. علاوهبراين، تقريبا تمامي خودروهاي رولزرويس و بنتلي در دههي ۹۰ ميلادي، با جعبهدندههاي خودکار ZF آلمان (و بعضا جنرال موتورز امريکا) توليد ميشدند. بنتلي آرنيج (Arnage) در سال ۱۹۹۸ رونمايي شد. اين سدان سوپرلوکس با طول ۵.۴ متر، مجهز به پيشرانهي ۴.۴ ليتري V۸ طراحي بيامو بود که در شرکت کازورث انگلستان به توليد ميرسيد. اين محصول، ۳۷۰ اسببخار قدرت و ۵۷۰ نيوتنمتر گشتاور داشت تا بتواند در زمان ۵.۵ ثانيه به سرعت ۱۰۰ کيلومتربرساعت برسد. بنتلي آرنيج با وزتن ۲۵۰۰ کيلوگرم، نهايت سرعت ۲۹۰ کيلومتربرساعت داشت و سريعترين خودروي دنيا در کلاس سوپرلوکس محسوب ميشد. اين مدل تا سال ۲۰۰۹ توليد شد. ارزش نسخههاي کلکسيوني از بنتلي آرنيج، امروزه در حدود ۵۰ هزار دلار است. ديگر محصولات بنتلي در سالهاي ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰، همگي نسخههايي ارتقاءيافته از مولسان و کنتيننتال با پيشرانههاي ۸ سيلندر ۶.۷۵ ليتري بودند. بنتلي توربو R و بروکلند و RT مولينر، سدانهاي سوپرلوکس ۴در محسوب ميشدند؛ درحاليکه انواع کنتيننتال و آزور (Azure)، خودروهاي ۲در اسپرت با ويژگيهاي لوکس بودند. در مجموع، سالهاي منتهي به قرن بيست و يکم سودآوري بنتلي را در مقايسه با رولزرويس افزايش داد. همچنين، شهرت بنتلي و محبوبيت اين برند در کشورهاي متمول، مثل امريکا با رشد چشمگير مواجه شد. قرن ۲۱ و مالکيت فولکسواگن در سال ۱۹۹۷، شرکت ويکرز از عزم خود براي فروش گروه خودروسازي رولزرويس خبر داد که البته شامل بنتلي نيز ميشد. مدتي بعد، مناقصهاي برگزار شد که درنتيجهي آن، گروه فولکسواگن با قيمت ۴۳۰ ميليون پوند (حدود ۹۰ ميليون پوند بيش از مبلغ پيشنهادي بيامو) مالکيت دپارتمانهاي طراحي و مهندسي رولزرويس را تصاحب کرد. با اين معامله، فولکسواگن اجازه استفاده از لوگو و ساخت خودرو با نام رولزرويس را در اختيار نداشت. پس از مذاکرات گسترده، بين مديران ويکرز، فولکسواگن و بيامو، سرانجام حق استفاده از برند و نام تجاري بنتلي در اختيار فولکسواگن قرار گرفت؛ درحاليکه مالکيت رولزرويس هم به بيامو واگذار شد. از سال ۲۰۰۳ با حضور مديران فولکسواگن در راس بنتلي، تزريق سرمايه آغاز شد. کارخانهي اصلي بنتلي در ناحيهي کرو (Crewe) با هزينهي ۸۳۰ ميليون دلار، مطابق استانداردهاي روز دنيا تغيير کرد. تا سال ۲۰۱۰، تعداد کارگران اين کارخانه از ۱۵۰۰ به ۳۵۰۰ نفر افزايش يافت. در مجموع، فولکسواگن حدود ۲ ميليارد دلار براي بهينهسازي بنتلي و طراحي مدلهاي جديد، هزينه کرد. بنتلي استيت ليموزن، اولين محصول جديد شرکت در قرن ۲۱ بود که براي خاندان سلطنتي انگلستان با توليد محدود به ۲ دستگاه ساخته شد. اين محصول، به مناسبت پنجاهامين سالگرد آغاز سلطنت ملکه در اخيتار اليزابت دوم قرار گرفت. بنتلي استيت ليموزن هنوز هم، گرانترين خودروي دنيا در کلاس سوپرلوکس ۴در محسوب ميشود و ارزش کلکسينوني بيش از ۱۲ ميليون دلار دارد. اين خودروي ۶.۲۲ متري، روي شاسي بنتلي ارنج با پيشرانهي تقويتشدهي ۶.۷۵ ليتري، ۴۰۰ اسببخار قدرت و ۸۳۵ نيوتنمتر گشتاور داشت. هر ۲ دستگاه بنتلي استيت ليموزن امروزه در کلکسيون خودروهاي سلطنتي نگهداري ميشوند. تحول در طراحي بنتلي با حضور درک وان بريکل اضافه شدن درک وان بريکل (Dirk van Braeckel) به تيم طراحي بنتلي، برگبرندهي فولکسواگن براي توسعهي اين شرکت بود. اين طراح مشهور بلژيکي که از گذشته تاکنون براي شرکتهاي مختلف زيرمجموعهي فولکسواگن، مثل آئودي و اشکودا کار کرده است؛ خالق بنتلي کنتيننتال GT، فلاينگ اسپور و بنتلي مولسان محسوب ميشود. شاسيبلند بنتايگا هم براساس طرحي از وان بريکل روي خودروي مفهومي EXP 9 F ساخته شد. درک وان بريکل متوليد ۱۹۵۸ در شهر دنيز کشور اتريش است. او بعد از اتمام تحصيلات در رشتهي مهندسي برق به استخدام يکي از دپارتمانهاي طراحي فورد در آلمان درآمد. با حمايت مالي و بورسيهي اهدايي فورد، درک وان بريکل وارد رويال کالج لندن شد تا هنر و علم طراحي خودرو را در يکي از بهترين دانشگاههاي جهان بياموزد. سال ۱۹۸۴ به فولکسواگن پيوست و طراحي بيروني A۸ و A۳ را به اتمام رساند. با نظر شخصي فرديناند پيچ (Ferdinand Piëch) مديرعامل وقت گروه فولکسواگن، وان بريکل به سمت طراح ارشد اشکودا منسوب شد. با حضور وان بريکل در بنتلي، از سال ۱۹۹۸ نوسازي محصولات اين شرکت انگليسي هم جهت تازهاي گرفت که درنتيجهي آن، کنتيننتال GT و مولسان بهترتيب در سالهاي ۲۰۰۳ و ۲۰۰۹ متولد شدند. به عقيدهي بسياري از کارشناسان، توليد بسيار موفق کنتيننتال GT با تيراژ نزديک به ۶ هزار دستگاه در سال، تحول در طراحي و سودآوري اقتصادي بنتلي را در پي داشت. آغاز عصر جديد با معرفي کنتيننتال GT خودروهاي بنتلي کنتيننتال به ۳ گروه تقسيم ميشود. نسخههاي کلاسيک در ۳ نسل، بين سالهاي ۱۹۵۲ تا ۱۹۶۵ توليد شدند. مدلهاي کلاسيک جديد (Modern Classic) هم، توليدات کنتيننتال از ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۳ را شامل ميشوند؛ درحاليکه محصولات مدرن بنتلي با کد GT؛ از سال ۲۰۰۳ تا امروز روي خط توليد هستند. نسخهي ۴در از کنتيننتال GT با نام فلاينگ اسپور (Flying Spur)، از سال ۲۰۰۹ تاکنون توسط بنتلي توليد ميشود. رونمايي از کنتيننتال GT در سال ۲۰۰۳، آغازي بر موفقيت بنتلي در کلاس اسپرت لوکس بود؛ ضمن اينکه نخستين محصول مدرن شرکت سازنده با تکيه بر فناوريهاي روز و ظاهر آيندهنگر محسوب ميشد. ظاهر مدرن و آيروديناميک کنتيننتال GT، شاهکاري از طراحي درک وان بريکل که مورد تحسين کارشناسان در نمايشگاه ژنو، لمان و فستيوال سرعت گودوو قرار گرفت. پيشرانهي ۶ ليتري W12 ساخت فولکسواگن، قدرت ۵۶۰ اسببخار و گشتاور ۶۵۰ نيوتنمتر براي کنتيننتال GT فراهم ميکرد تا اين خودروي لوکس ۲در، نهايت سرعت ۳۲۰ کيلومتربرساعت و سرعتگيري صفر تا ۱۰۰ کيلومتربرساعت ۴.۸ ثانيه داشته باشد. نسل اول کنتيننتال GT تا سال ۲۰۱۱ روي خط توليد باقي ماند. نسل دوم هم، با کمي تغيير چهره از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ توليد شد تا اين محصول موفق، حدود ۱۷ سال در بازار جهاني حضور داشته باشد. از سال ۲۰۰۹ با معرفي بنتلي کنتيننتال سوپراسپرتز (Supersports) و نسخههاي مختلف نسل دوم (سال ۲۰۱۱ به بعد)، زمان سرعتگيري صفر تا ۱۰۰ کيلومتربرساعت کمتر از ۴ ثانيه به تواناييهاي کنتيننتال GT اضافه شد. البته مدل توربوديزل اين خودرو هم از سال ۲۰۱۰ عرضه ميشود که با پيشرانهي ۴ ليتري ۵۰۰ اسببخار روي نسل دوم، حدود ۴.۸ ثانيه بعد از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کيلومتربرساعت ميرسيد. از سال ۲۰۱۹، نسل سوم کنتيننتال GT در بازار جهاني فروخته ميشود. اين محصول با تغيير چهرهي گسترده نسبت به مدلهاي پيشين، در تمامي نسخههاي ديزلي، بنزيني، سقف ثابت يا پارچهاي (کانورتيبل)، ميتواند سرعتگيري صفر تا ۱۰۰ کيلومتربرساعت ۳.۸ ثانيه يا کمتر، فراهم کند. اين کوپهي ۴نفره، با پيشرانهي بنزيني ۶ ليتري W12، قدرت ۶۳۵ اسببخار و گشتاور ۹۰۰ نيوتنمتر دارد؛ درحاليکه مدل توربوديزل ۴ ليتري V۸، قدرت ۵۵۰ اسببخار و گشتاور ۷۷۰ نيوتنمتر توليد ميکند. در کنار کنتيننتال GT و فلاينگ اسپور، نسل جديد سدان سوپرلوکس و پرچمدار بنتلي مولسان، از سال ۲۰۱۰ توليد ميشود. اين خودرو با طول بدنههاي ۵.۷۵ و ۵.۸۲ متري، در نسخههاي مختلف بيش از ۲۶۵۰ کيلوگرم وزن دارد. تنها پيشرانهي قابل سفارش براي مولسان، ۶.۷۵ ليتري بنزيني است که قدرت ۵۱۲ اسببخار و گشتاور ۱۰۰۰ نيوتنمتر دارد تا رسيدن به سرعت ۱۰۰ کيلومتربرساعت در زمان ۵.۳ ثانيه و نهايت سرعت ۳۰۰ کيلومتربرساعت داشته باشد. شاسيبلند بنتايگا؛ آغازگر موج جديد تحولات رونمايي از يک مدل شاسيبلند مفهومي با نام EXP 9 F در نمايشگاه ژنو ۲۰۱۲، هوادارن بنتلي را متعجب کرد. خيلي زود، موافقان و مخالفان متعددي نسبت به پروژهي جديد بنتلي جهتگيري کردند. اضافه شدن يک شاسيبلند به سبد يکي از لوکسترين و اصيلترين خودروسازان انگلستان، شخصيت اين برند را تحت تأثير قرار ميداد و البته يک ريسک مهم براي بنتلي محسوب ميشد. موفقيت بنتايگا در بازار جهاني، اولين مدل پلاگين هيبريد بنتلي را بهدنبال داشت که ميانگين مصرف سوخت ۳.۵ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر فراهم ميکرد. بنتايگا در سال ۲۰۱۵ به نمايشگاه فرانکفورت رسيد. پلتفرم اين شاسيبلند لوکس، مشابه آئودي Q۷، پورشه کاين و فولکسواگن توارگ است. پيشرانهي ۶ ليتري و W12 روي بنتايگاه هم نصب شد تا قدرت ۶۰۰ اسببخار و گشتاور ۹۰۰ نيوتنمتر فراهم شود. اين مدل، سرعتگيري صفر تا ۱۰۰ کيلومتربرساعت ۴ ثانيه و نهايت سرعت ۳۰۰ کيلومتربرساعت دارد. استقبال بازار جهاني از بنتايگا، منجر به عرضهي اين خودرو با پيشرانههاي ۴ ليتري بنزيني، ۴ ليتري ديزل و پلاگين هيبريد کرد که به ترتيب، ۵۴۲ و ۴۳۰ و ۴۵۶ اسببخار قدرت دارند. سال ۲۰۱۹، بنتايگا اسپيد هم به سبد بنتلي اضافه شد تا رسيدن به سرعت ۱۰۰ کيلومتربرساعت در زماني کمتر از ۴ ثانيه براي اين شاسيبلند لوکس ۲۵۰۰ کيلوگرمي فراهم شود. نسخهي پلاگيني هيبريد از شاسيبلند بنتايگا، ارزانترين محصول در سبد بنتلي با آستانه قيمت ۱۵۰ هزار است. مدل W12 از بنتايگا با قيمتي بيش از ۲۰۰ هزار دلار فروخته ميشود. نسخههاي پايه از کنتيننتال GT، فلاينگ اسپور و مولسان هم، بهترتيب ۲۰۰، ۱۹۲ و ۳۰۷ هزار دلار قيمت دارند. بنتلي در آينده مشابه بسياري ديگر خودروسازان دنيا، بنتلي هم براي ساخت مدلهاي تمامالکتريکي در آيندهي آماده ميشود. هرچند که توليد اين قبيل محصولات، احتمالا تا سال ۲۰۲۵ محقق نخواهد شد؛ ميتوان اميدوار بود نسخههاي پلاگين هيبريد از کنتيننتال GT و فلاينگ اسپور تا سال ۲۰۲۱ وارد چرخهي توليد شوند. تابستان ۲۰۱۹ به مناسبت ۱۰۰ سالگي برند بنتلي، يک مدل مفهومي با کد EXP 100 GT رونمايي شد. اين خودروي آيندهنگر، با تکيه بر طراحي بدنهي کنتيننتال GT بهصورت ۲در کوپه چهارنفره، نمايي از اين محصول در سال ۲۰۳۵ را شبيهسازي کرد. براساس طرح بلندپروازانهي بنتلي، خودرويي مشابه EXP 100 GT ميتواند با استفاده از موتورهاي برقي، ۱۶۰۰ نيوتنمتر گشتاور داشته باشد و در زماني حدود ۲.۵ ثانيه به سرعت ۱۰۰ کيلومتربرساعت برسد. بنتلي، اميدوار است ظرفيت باتري در چنين محصولاتي را براي سفر تا مسافت ۷۰۰ کيلومتر، بالا ببرد.