نماد آخرین خبر

بی‌ ام‌ و سری 7 مدل E32 با پیشرانه ۱۶ سیلندر

منبع
زوميت
بروزرسانی
زوميت/ شايد هيچ کس اين مدل از بي‌ام‌و سري ۷ را نديده باشد؛ ولي اين نسخه از 750iL خاص يک نمونه‌ي منحصر‌به‌فرد است که بي‌ام‌و پيشرانه V16 را روي آن نصب کرده است. داستان‌هاي مربوط به خودروهاي تک و بسيار خاص معمولا جذابيت زيادي دارند. بي‌ام‌و محصولي بسيار خاص دارد که امروز با آشنا مي‌شويم. خودروي مورد بحث ما بي‌ام‌و 750iL با نام Goldfish ماهي طلايي (ماهي قرمز) است که در سال ۱۹۸۷ توليده شده و در آن از پيشرانه V16 استفاده شده است. بي‌ام‌و در حقيقت اين مدل را تنها براي اينکه ببينند آيا انجام اين کار شدني است يا نه توليد کرد که چنين دليلي ممکن است به‌نظر خيلي‌ها منطقي نباشد. کاري که بي‌ام‌و در اين خودرو کرد قرار دادن يک پيشرانه‌ي ۶/۶ ليتري V16 زير کاپوت سري ۷ نسل E32 بود. جالب اين بود که درون محفظه‌ي موتور سري ۷ نسل E32 به زحمت يک موتور ۱۲ سيلندر جا مي‌شد، به همين دليل آن‌ها اقدام به اعمال تغييراتي در اين خودرو کردند تا جا دادن پيشرانه ۱۶ سيلندر در خودرو امکان‌پذير شود. اولين تغيير نقل مکان رادياتورها به صندوق عقب بود. بي‌ام‌و در اين قسمت به‌جاي استفاده از يک رادياتور بزرگ از دو رادياتور کوچک استفاده کرد. براي رساندن هوا به رادياتورها هم از ورودي‌هاي هوايي از جنس فايبرگلاس در بخش عقب خودرو استفاده شده که در تصاوير نماي جانبي خودرو مي‌توانيد اين ورودي‌ها را مشاهده کنيم. براي خارج کردن هواي داغ از درون صندوق نيز يک دريچه هواي اختصاصي براي نصب در صندوق عقب طراحي و ساخته شد. نصب اين قطعه باعث شد تا نماي عقب اين مدل کاملا متفاوت باشد و حتي شکل چراغ‌هاي عقب نيز دستخوش تغيير شد. پيشرانه ۱۶ سيلندر اين خودرو در زمان خود قدرت بالايي توليد مي‌کرد و حتي با معيارهاي امروزي نيز خودرويي قدرتمند محسوب مي‌شود. قدرت اين موتور به ۴۰۶ اسب‌بخار و گشتاور آن به ۶۲۵ نيوتن‌متر مي‌رسد که در مقايسه با نمونه V12 همين نسل از سري ۷ که ۳۰۰ اسب‌بخار قدرت داشت به وضوح قوي‌تر است. جذاب‌ترين قسمت از اين خودرو جعبه‌دنده‌ آن است چون شاهد استفاده از يک جعبه‌دنده دستي ۶ دنده در اين مدل هستيم. پس از پايان کار ساخت 750iL Goldfish، بي‌ام‌و آن را به رنگ طلايي رنگ کرد تا رنگ آن با نامش همخواني داشته باشد. با اينکه اين مدل خودرويي فوق‌العاده جذاب بود ولي هيچ وقت به توليد انبوه نرسيد. از دلايلي که مانع توليد اين مدل شدند بايد به عدم نياز به چنين خودرويي، قيمت بسيار بالا، فروش پايين و سخت بودن توليد آن اشاره کرد. به اين ترتيب کنار گذاشتن چنين پروژه‌اي از ديد اقتصادي کاملا منطقي بود. با وجود پيوستن اين نسخه از بي‌ام‌و به تاريخ اما اگر اين خودرو توليد مي‌شد حتما در زمره‌ي جذاب‌ترين و دوست داشتني‌ترين محصولات بي‌ام‌و قرار مي‌گرفت.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره