نماد آخرین خبر

چالش سود آوری قطعه سازان با افت تیراژ خودروسازان

منبع
اقتصادآنلاين
بروزرسانی
چالش سود آوری قطعه سازان با افت تیراژ خودروسازان
اقتصادآنلاين/ توليد قطعه سازان هم اکنون بالاتر از ظرفيت خودروسازان است به طوري که کاهش توليدي که امروز در شرکتهاي خودروسازي رخ داده کمتر از ظرفيت موجود قطعه سازان است و اين جريان قطعه سازي را نيز در سودآوري به چالش خواهد کشيد. دبير انجمن سازندگان قطعات و مجموعه هاي خودرو ايران با بيان اين مطلب اظهار داشت: بنابراين افت توليد خودروسازان در ماههاي اخير عمدتا مربوط به نقص قطعات هاي تک بود که همچنان نيز مشکل برطرف نشده است. مازيار بيگلو افزود: برخي از قطعات کسري خودروسازان مربوط به قطعات هاي تک است که زير ساخت هاي توليد آنها در کشور وجود ندارد و کماکان نيز اين امکان فراهم نشده البته قطعه سازان با همکاري شرکتهاي دانش بنيان در تلاشند تا اين قطعات را در کشور داخلي سازي کنند. وي مشکل اصلي توليد را ظرفيت بالاي قطعه سازان در مقابل نياز خودروسازان دانست و گفت: مشکلي که امروز ايجاد شده تا حدي ناخواسته و خواسته موجب شده که خودروسازان تيراژ توليدشان را کاهش دادند؛ جريان ناخواسته اي که ايجاد شده به دليل عدم تامين قطعات الکترونيکي و هاي تک است که عموما امکان تامين ندارد به طوري که با تامين منابع مالي ، شرکتهاي خارجي و چيني نيز به دليل تحريم باز هم حاضر به همکاري نيستند. زيان انباشته و کمبود نقدينگي افت تيراژ خودروسازان را رقم زد وي کاهش خواسته تيراژ توليد خودروسازان را ناشي از زيان انباشته و کمبود نقدينگي عنوان کرد و ياد آور شد: کاهش تيراژ خواسته به شدت خودروسازان با زيان انباشته و کمبود نقدينگي روبرو کرده و اين امر موجب شده که خودروسازان با وجود امکان افزايش توليد، به دليل عدم تامين نقدينگي مناسب ناگزير به کاهش توليد شوند. اين مقام مسئول در انجمن سازندگان قطعات و مجموعه هاي خودرو تصريح کرد : کاهش توليدي که امروز در شرکتهاي خودروسازي رخ داده کمتر از ظرفيت موجود قطعه سازان است اين در حالي است که قطعه سازان به خصوص شرکتهاي خودکفا براي توليد از ظرفيت اسمي بالايي نسبت به توليد امروز خودروسازان برخوردارند. بيگلو در ادامه افزود: فراموش نکنيم که در يک و نيم سال گذشته روزانه در هريک از دو شرکت بزرگ خودروساز 3 هزار دستگاه خودرو توليد مي گرديد و قطعه سازان همپاي اين جريان توليد در حال تامين قطعات بودند و امروز که عدد توليد در يک بازدهي به 1500 دستگاه در روز کاهش يافته عملا قطعه سازان يک ظرفيت مازادي را تجربه مي کنند و اصلا اوضاع خوبي نيست چرا که هزينه هاي ثبت کماکان باقي مانده و هزينه هاي سربار نيز در حال افزايش است لذا قطعه سازي نيز در سودآوري به چالش کشيده مي شود. تنها راهکار شرايط موجود افزايش نرخ توليد در شرکتهاي خودروسازي است وي تاکيد کرد: تنها راهکار شرايط موجود افزايش توليد و بالا بردن نرخ توليد در شرکتهاي خودروسازي است که اين مساله نيز نيازمند تامين نقدينگي و همچنين تامين قطعات هاي تک است که همچنان امکان توليد و تامين ندارد. به زودي ميز 3 تعميق ساخت داخل برگزار مي شود دبير انجمن قطعه سازان با توجه به اينکه بارها در خصوص مشکل تامين نقدينگي خودروسازان صحبت شده است ، به راهکار تامين قطعات هاي تک پرداخت و به خبرنگار پرشين خودرو، گفت: اولين گام براي تامين قطعات هاي تک توليد و تامين از مسير خودکفايي در داخل که البته اقدامات خوبي در اين راستا با برگزاري دو مسيز تخصصي ساخت داخل صورت گرفته و به زودي ميز 3 تعميق ساخت داخل برگزار خواهد شد. تامين قطعات خاص بدون تامين نقدينگي هيچ فايده اي نخواهد داشت بيگلو ادامه داد: البته برخي از قطعات ارتباطي به قطعه سازان ندارد بلکه مواد اوليه مورد نياز آنها در کشور وجود ندارد و يا اينکه قطعات استانداردي است که زير ساخت توليد آنها در کشور وجود ندارد مانند اي سي هاي که اصلا کار قطعه سازان توليد چنين قطعاتي نيست. وي در پايان با اشاره به راهکارهاي موجود براي خودکفايي در توليد، اين امر را مستلزم تلاش جدي شرکتها دانست و خاطر نشان کرد: فراموش نشود در صورتي که تامين نقدينگي در کنار اين راهکارها صورت نگيرد اجراي راهکاري تامين قطعات خاص نيز هيچ فايده اي نخواهد داشت.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره