فورد برانکو R رونمایی شد
زوميت/ فورد به مناسبت پنجاهمين سالگرد پيروزي در مسابقات باجا ۱۰۰۰، از مدل پروتوتايپ خودروي شاسيبلند مسابقهاي برانکو R مجهز به پيشرانهي اکوبوست رونمايي کرد. خودروي مسابقهاي فورد برانکو آر (Ford Bronco R) که بهتازگي رونمايي شد، براي جشن گرفتن پنجاهمين سالگرد پيروزي راد هال در مسابقات Baja ۱۰۰۰ با نسل اوليهي اين شاسيبلند قدرتمند آمده است. شلبي هال، نوهي راد هال، امسال در بخش Baja 1000 با اين خودرو مسابقه خواهد داد. قبل از سفر به Baja 1000، فورد براي آزمايش نزديک به ۱،۶۰۹ کيلومتري، مدل برانکو R را به شبهجزيرهي باجا کاليفرنيا در شمال غربي مکزيک ميبرد. برانکو آر روي نسخهي اصلاحشدهاي از شاسي مدل جادهاي سوار ميشود. سيستم تعليق تقويتشده با قطعات فاکس، امکان افزايش ارتفاع ۳۵ سانتيمتري در جلو و ۴۵ سانتيمتري را در عقب فراهم ميکند. مجموعهاي از لاستيکهاي ۳۷ اينچي BFGoodrich روي رينگهاي آلومينيومي ۱۷ اينچي نصب ميشوند. برانکو آر بهترين پيشنمايش از مدل توليدي اين خودرو است. با اين حال، نسخهي توليدي که راهي نمايندگيها خواهد شد، به احتمال زياد از لاستيکهاي کنوني بهره نميبرد. خودروي مسابقه فورد برانکو آر همچنين از کاپوت کامپوزيتي استفاده ميکند. پنل برداشتني در سقف خودرو امکان دسترسي به تک صندلي عقب را فراهم ميآورد. از نماي جلو، نمونهي پروتوتايپ داراي جلوپنجرهاي با آرم برانکو است. با حرکت بيشتر به سمت عقب خودرو، ميتوانيم بدنهاي تقريبا مسطح را در دو سمت بههمراه تغاريهاي گلگير برجسته مشاهده کنيم. نمونهي اوليه فورد برانکو آر داراي سبک طراحي بدنهي کوپه است که از پنجرههاي جانبي بزرگ و سقف نسبتا مسطح بهره ميبرد. ۱۵ نوار LED، قسمت بيروني را تزئين ميکنند و يکي از آنها در مرکز قرار دارد که بهطور ظريفي داراي حروف «BRONCO» است. فضاي داخل کابين بدون تجمل، ساده و بدون پنجره طراحي شده است. اطلاعات مورد نياز راننده در صفحهي نمايشي بالاي بخش مرکزي داشبورد ظاهر ميشود که پنل کنترل بزرگي در زير آن وجود دارد. فورد، پروژهي برانکو R را از ماه ژوئيه آغاز کرد و اين شرکت با تمرکز تيم کوچکي روي آن، کار را مخفي نگه داشت. اعضاي تيم در اتاق زيرزميني در استوديوي طراحي فورد روي اين پروژه کار ميکردند. قرار است مدل توليدي فورد برانکو آر، بهار سال آينده رونمايي شود؛ نمونهي اوليه از اين خودرو توسط فورد پرفورمنس با همکاري شرکت توسعه و طراحي Geiser Bros و همچنين کامرون استيل، قهرمان مسابقات باجا 1000 ساخته شد. نسل جديد فورد برانکو خود را بهعنوان رقيب آينده براي جيپ رانگلر مطرح ميکند. در بيانيهي فورد فقط آمده است که اين خودرو از پيشرانهي مجهز به توربوشارژ دوقلو بهره ميبرد. با اين حال يکي از گزارشگران موتوران که در مراسم رونمايي آن حاضر بود، ميگويد که فورد از پيشرانهي ۲/۷ ليتري خورجيني ۶ سيلندر اکوبوست (EcoBoost) استفاده ميکند. گمانهزنيها حاکي از آن است که مدل توليدي از پيشرانهي چهار سيلندر ۲/۳ ليتري اکوبوست با قدرت تقريبي ۲۷۰ اسببخار و گشتاور ۴۲۰ نيوتنمتر بهره ميبرد. با اين حال، پيشرانهي اين مدل فقط از يک توربوشارژر استفاده ميکند. فورد مجموعهاي از پيشرانههاي اکوبوست مجهز به توربوشارژر دوقلو را در F-150 ارائه ميدهد؛ از جمله ميتوان به پيشرانهي ۲/۷ ليتري خورجيني ۶ سيلندر اشاره کرد که ۳۲۵ اسببخار قدرت و ۵۴۲ نيوتنمتر گشتاور توليد ميکند. همچنين اين خودروي مسابقهاي ميتواند به پيشرانهي ۳/۵ ليتري خورجيني ۶ سيلندر اکوبوست مجهز باشد که ۳۷۵ اسببخار قدرت در مدل پايه و ۴۵۰ اسببخار در مدل رپتور تحويل ميدهد.