حضور پر مصرفها در ناوگان تاکسیرانی
دنياي اقتصاد/ در شرايطي که عدم مديريت مصرف سوخت، احتمالا ايران را تا سال ۱۴۰۰ دوباره به واردکننده بنزين تبديل خواهد کرد، ناوگان تاکسيراني کشور به دليل استفاده از خودروهاي پرمصرف، سهم قابلتوجهي در رخ دادن اين اتفاق خواهد داشت. در حال حاضر سهم اعظم در ناوگان تاکسيراني کشور را خودروهايي مانند پژو ۴۰۵ و سمند تشکيل ميدهند که از مصرف سوخت بالايي برخوردار هستند. بنابر آخرين آمار، پژو ۴۰۵ نزديک به ۱۳ ليتر در سيکل شهري و ۹ ليتر در سيکل ترکيبي بنزين ميسوزاند و سمند نيز در شهر بالاي ۵/ ۱۲ ليتر و در سيکل ترکيبي بيش از هشت ليتر مصرف دارد. بخشي ديگر از ناوگان تاکسيراني را نيز پرايد تشکيل ميدهد که هرچند کم مصرفتر از ۴۰۵ و سمند است، اما همين خودرو نيز در سيکل شهري حدود هفت ليتر در ۱۰۰ کيلومتر مصرف دارد، ضمن آنکه به نظر ميرسد سهم آن کمتر از دو خودروي ديگر است. با در نظر گرفتن خودروهاي فرسوده موجود در ناوگان تاکسيراني که مصرف سوخت به مراتب بالاتري دارند، مشخص است اين ناوگان سهم بالايي در مصرف بنزين مصرفي دارد. با توجه به اينکه به هر حال تاکسيها تردد بسيار بيشتري نسبت به خودروهاي شخصي دارند، سرانه مصرف سوخت آنها نيز بالاست و همه اينها سبب شده نقش ناوگان موردنظر در تبديل شدن دوباره ايران به واردکننده بنزين پررنگ شود. در حال حاضر نيز به جاي آنکه خودروهايي کم مصرف براي ناوگان تاکسيراني طراحي شود، حضور پرمصرفها در آن تمديد شده، تا جايي که قرار است توليد پژو ۴۰۵ (خودرويي که تا چند ماه ديگر بايد حذف شود) براي ناوگان موردنظر ادامه يابد. طبعا با ادامه چنين سياستهايي نميتوان انتظار داشت سرانه مصرف سوخت در ناوگان حمل و نقل عمومي به خصوص تاکسيراني کاهش قابلتوجهي يابد.