کدام خودروها بیشترین مصرف بنزین را دارند؟
ميزان/ در حالي که ميانگين مصرف خودروهاي خارجي در سيکل شهري ۷ ليتر است، اما توليدات داخلي کشور ما بين ۱۰ تا ۱۲ ليتر مصرف مي کنند. پس از چند سال وقفه مجدد سهميه بندي و افزايش قيمت بنزين از بامداد جمعه ۲۴ آبان امسال از سوي دولت اجرايي شد. يکي از دلايل مهم سهميه بندي بنزين مصرف بالاي آن در کشور است، در اين معادله خودروهاي داخلي نقش موثري دارند چرا که ساختار قديمي آنها با بنزين توليدي کشور تطابق نداشته و ضمن بالا بردن مصرف سوخت به علت احتراق ناقص بر آلودگي هوا مي افزايد. بر اساس آمار منتشر شده مرکز پژوهشهاي مجلس از مجموع ۸۷.۶ ميليون ليتر بنزين مصرفي در روز در سال ۱۳۹۶، سهم خودروهاي شخصي و وانتها به ترتيب ۵۳.۴ و ۱۸.۴ ميليون ليتر در روز است، ضمن اينکه موتورسيکلتها نيز سهم ۵ ميليون ليتري در روز دارند، بر اساس اين آمار، ۶۰ درصد مصرف بنزين در اختيار خودروهاي سواري يعني خودروهاي شخصي، دولتي و تاکسيهاي اينترنتي است. هر چند سهميه بندي و افزايش قيمت بنزين مجدد توسط دولت براي مديريت مصرف سوخت اجرايي شده است و قطعا اين سياست در کوتاه مدت مصرف بنزين را کاهش خواهد داد اما بدون اصلاح روند توليد خودرو توسط خودروسازان داخلي حل اين مشکل مقطعي خواهد و دوباره پس از مدتي ميزان مصرف روند صعودي خواهد گرفت. در اين باره فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرگزاري ميزان اظهار کرد: متهم اصلي بالا بودن مصرف سوخت در کشور مردم نيستند بلکه خودروسازان و دولت در اين زمينه مقصر هستند. اين کارشناس صنعت خودرو افزود: دو فاکتور تقاضاي سفر زياد بواسطه بروکراسي اداري پيچيده در کشور و قديمي بودن تکنولوژي خودروها موجب شده مصرف سوخت بالا باشد. وي گفت: سياست حمايت بي حد از دو خودروساز بزرگ کشور توسط دولت موجب شده حل کردن مشکلات پيچيده شود. زاوه ادامه داد: اگر بازار باز بود، دو خودروساز در فرآيند رقابت قرار ميگرفتند و شرکتهاي ديگر هم ميتوانستند رقابت کنند و وزارت صنعت به بهانه حفظ اشتغال اين دو خودروساز براي رقبا مزاحمت ايجاد نميکرد، کاهش مصرف سوخت خودبه خود ميتوانست اتفاق بيفتد. اين کارشناس صنعت خودرو بيان کرد: مصرف خودروها توليد داخل در شهر ۱۰ تا ۱۲ ليتر است و معيار ۷.۵ ليتر که گفته ميشود، نميتواند ملاک قرار بگيرد به دليل اينکه در کشور مانند کشورهاي اروپايي توزيع جمعيتي نداريم بلکه تمرکز جمعيتي داريم بنابراين مبنا را بايد سيکل شهري قرار دهيم و در سيکل شهر ميزان مصرف بيشتر از ۷.۵ ليتر است. وي تصريح کرد: در حال حاضر مصرف خودروهاي وارداتي در کشور سيکل شهري ۷ ليتر و سيکل ترکيبي حدود ۵.۵ ليتر است با اين تفاوت که ميانگين توان توليدات داخلي زير ۱۰۰ اسب بخار است، اما ميانگين توان توليدي خودروهاي وارداتي بالاي ۱۵۰ اسب بخار است و شايد به توان گفت بازدهي خودروهاي داخلي ۲۵ درصد خودروهاي روز دنيا است. هم اکنون مصرف روزانه بنزين در کشور به ۱۰۰ ميليون ليتر رسيده است که اگر خودروسازان داخلي بتوانند با استفاده از تکنولوژيهاي بهروز، مصرف توليدات خود را به ۷.۵ ليتر کاهش دهند اين مصرف به ۶۶ ميليون ليتر خواهد رسيد و ميتوان از اسراف حجم زيادي از سرمايه ملي کشور جلوگيري کرد.