رنو کپچر 2020؛ خودرویی با امکانات متنوع و قیمت رقابتی
عصر ايران/ رنو در معرفي نسل جديد کپچر تلاش کرده تا خودرويي مطمئن تر را تحويل مشتري دهد و براي دستيابي به اين منظور مقداري به رشد فيزيکي پلتفرم قبلي کمک کرده است. تقريبا از يک دهه گذشته تا کنون؛ بخش مهمي از برنامه هاي توليدي کمپاني هاي مطرح خودروسازي به توسعه کلاس کراس اوورهاي جمع و جور يا بهتر بگوئيم "کوچک" اختصاص يافته است. خودروهاي مناسب رانندگي در شهر و خانواده هاي 4 يا 5 نفره که به تدريج مي تواند جاي سدان هاي کامپکت را گرفته و عملا تداوم توليد آنها را وارد يک چالش جدي کند. در ميان خودروسازان اروپايي که پرچمدار توليد اينگونه محصولات هستند؛ فرانسوي ها با پژو و رنو جايگاه ويژه اي را به خود اختصاص داده اند. پژو 2008 و رنو کپچر را مي توانيم الگويي مناسب از توليد کراس اوورهاي شهري کوچک بدانيم که ابتداي متن درباره آن صحبت کرديم. معرفي نسل جديد کپچر بهانه اي شد تا در اين مطلب به بررسي ويژگي هاي اين محصول در مدل 2020 بپردازيم؛ با گروه خودروي عصرايران همراه باشيد: فرزند خوش قدم! رنو کپچر اولين بار در سال 2011 در مرحله طرح مفهومي معرفي شد تا فرمول جديدي از ترکيب هاچ بک با کراس اوور را به نمايش گذاشته باشد. ويژگي هاي جذاب اين طرح در نهايت 2 سال بعد کپچر را وارد خط توليد انبوه کمپاني فرانسوي کرد تا در اولين سال فروش خود پس از جوک از نيسان و فاميل خود رنو داستر در رتبه سومين خودروي پرفروش اروپا قرار بگيرد. کپچر از همان ابتدا براي موفقيت متولد شده بود و خوش يمني آن براي رنو نقطه توقفي نداشت چرا که استقبال بالاي کره اي ها از اين خودرو سبب شد تا در سال 2014 محصول برتر بازار کره باشد. برخي منابع اشاره کرده اند که اين خودرو طي 7 دقيقه در بازار کره 1000 درخواست خريد را به ثبت رسانده که در نوع خود يک رکورد جالب بوده است. سومين کراس اوور سال 2014 در اروپا، برترين محصول کلاس خود در فرانسه براي سال 2015، بهترين کراس زير 16 هزار يورو در سال 2014 از نگاه مجله معتبر وات کار و ... از ديگر نشان ها در تالار افتخارات کپچر محسوب مي شود. از سال 2014 تا 2017 نيز يعني براي 4 سال متوالي اين خودرو پرفروش ترين محصول در کلاس خود بود. اين محصول با توجه به حجم بالاي فروش، در بازارهاي مختلف با تريم هاي متفاوت عرضه شده است البته ظاهر کلي آنها مشابه است. اگر احساس مي کنيد کپچر طراحي جذاب تري براي بانوان دارد اين مورد کاملا صحيح و البته هدفمند است زيرا اين محصول اولين خودروي رنو است که نيمي از تيم طراحي آن را بانوان تشکيل داده است. در سال 2017 ويرايش هاي جزيي در طراحي خارجي و داخلي کپچر اعمال شد. کپچر براي اولين بار در سال 1394 وارد بازار ايران شد و باتوجه به شرايط زماني استقبال تقريبا خوبي نيز از آن به عمل آمد. محصولي که در بازار ايران عرضه شد از موتور 1.2 ليتري توربو استفاده مي کند که شتاب و عملکرد قابل قبولي را ارائه مي دهد. خروجي اين موتور برابر با 120 اسب بخار و گشتاور آن نيز 190 نيوتن متر است. توربوي اين موتور از دور موتور 2000 فعال مي شود. کپچر 2020؛ تلاش براي تکرار موفقيت ها رنو در معرفي نسل جديد کپچر تلاش کرده تا خودرويي مطمئن تر را تحويل مشتري دهد و براي دستيابي به اين منظور مقداري به رشد فيزيکي پلتفرم قبلي کمک کرده است. اين محصول 11 سانتيمتر در طول و 2 سانتيمتر در فاصله بين محورها بزرگ تر شده است. در نماي جلو همه چيز حجيم تر به نظر مي آيد که البته از اين ظاهر جديد بايد حس قدرت بيشتر براي کپچر را دريافت کنيد. چراغ هاي جلو وارد الگوي طراحي C شکل رنو شده و همراه با گريل(جلوپنجره) خوش فرم رنو منظره جالبي را ايجاد کرده است. بامپر(سپر) هم با ساير المان هاي طراحي بخش دماغه مجموعه اي يکپارچه را تشکيل داده است. استفاده از ورودي هوا و فضاي عميق براي مه شکن ها در طرفين بامپر بر زيبايي کار افزوده است. به آنچه مطرح شد چين هاي روي درپوش موتور يا حرفه اي تر بگوئيم هودلاين ها را نيز اضافه کنيد تا ظاهر تهاجمي کپچر به نقطه اوج خود برسد. با حرکت به سمت نماي جانبي نوار پلاستيکي هلال فندر(گلگير) با رنگ مخالف کل پروژه، عناصر کرومي بويژه در قسمت زه شيشه ها، رکاب برجسته با رنگ مخالف و رينگ هاي آلياژي تا 18 اينچ(بسته به تريم) جلب نظر مي کنند. به اعتقاد اکثر کارشناسان خودرويي، طراحي نماي عقب کپچر 2020 بسيار زيبا و بي نقص است. چراغ ها با الگوي C در بستري حجيم جانمايي شده اند که بامپر داراي جزئيات کرومي و پلاستيک نقش مهمي در افزايش زيبايي آن دارند. يک ويژگي بسيار جذاب براي کپچر 2020 در نظر گرفته شده و آن مربوط به تنوع بالاي شخصي سازي رنگ بدنه و فضاي داخلي کابين است. مشتريان مي توانند در کاتالوگ فروش 11 رنگ بدنه، 4 رنگ براي سقف و 3 پکيج سفارشي را انتخاب کنند که ترکيب اين ها با يکديگر مجموعا 90 حالت مختلف براي طرح و رنگ کپچر 2020 ايجاد مي کند. اينجا رنو خلاقيت جالبي را به اجرا گذاشته تا جائيکه مشتري حتي بتواند رنگ خودروي خود را با تلفن همراه يا لباس مورد علاقه اش هماهنگ کند بويژه قابل توجه خانم ها! کابين و امکانات هوشمند مهمترين تغيير قابل مشاهده در فضاي داخل کابين به استفاده از يک نمايشگر جديد 9.3 اينچي براي سيستم سرگرمي خودرو و دوربين هاي محيطي مربوط مي شود که از رنو کليو گرفته شده است. از امکانات اين محصول مي توان به پشتيباني از اندرويد اوتو و اپل کارپلي، هماهنگي با تلفن هوشمند کاربر، ناوبري ماهواره اي، شارژ بي سيم، تو پورت شارژ يو اس بي که زير استراحتگاه دست پنهان شده است،نمايشگر 10 اينچي ديجيتال جايگزين نشانگر سنتي آمپر، سيستم صوتي از برند مطرح بوز(Bose) با ساب ووفر، سيستم تهويه مطبوع اتوماتيک، تصفيه هواي کابين، کنترل صوتي روي فرمان، چراغ مطالعه رديف جلو و عقب، محفظه خنک نگهدارنده، نمايش دماي بيرون، تنظيمات کولر و بخاري داخل نمايشگر و گرمکن صندليهاي جلو اشاره کرد. سانروف وسيع، صندلي هاي بهبود يافته در راستاي افزايش راحتي و توسعه فضا براي پاي سرنشين جلو و همچنين کاهش فضاي صندوق به 536 ليتر از ديگر تغييرات اين محصول است. از امکانات ديگر خودرو مي توان به: کروز کنترل، سيستم محدودکننده سرعت، دوربين دنده عقب، استارت دکمهاي هوشمند، ورود بدون کليد، چراغ مهشکن جلو حساس به گردش فرمان، سنسور اتوماتيک نور چراغها و باران، سامانه هاي ESP ABS - EBD - EBA - HAS – ASR، فرمان برقي ضريب متغير، سنسور پارک عقب، نمايشگر فشار باد لاستيک ها، آينه جانبي برقي و تاشو با ديد گسترده مجهز به گرمکن، ايزوفيکس صندلي کودک، خروجي برق 12 ولت فندکي، تنظيم تلسکوپي فرمان، سيستم تنظيم برقي ارتفاع نور چراغهاي جلو، کمربند ايمني جلو با قابليت محدود کردن فشار وارده و پيش کشنده، نمايش مصرف سوخت لحظهاي، دکمه اکو (سيستم مصرف بهينه موتور)، نرمافزار اکو درايو براي امتياز دهي به نوع رانندگي کم مصرف و اصلاح نوع رانندگي اشاره کرد. رنو کپچر از معدود خودروهاي بنزيني غير هيبريد است که سيستم بازيابي توليد انرژي از ترمز دارد. چنانکه به مانند يک خودروي هيبريد، در هنگام کاهش سرعت، با بهرهگيري از سيستم مديريت هوشمند انرژي (ESM)، که انرژي را در هنگام ترمزگيري بهبود ميبخشد، دينام باتري را که منبع تغذيه بخاري، سيستم تهويه مطبوع، راديو، چراغهاي جلو و فرمان برقي ميباشد، شارژ ميکند. پيشرانه در اين بخش نيز کپچر تنوع زيادي را در اختيار مشتريان قرار مي دهد. 3 موتور بنزيني و 2 نمونه ديزل در کاتالوگ فروش رنو قرار دارد. موتور 1 ليتري 99 اسب بخاري، 1.3 ليتري 128 اسب بخاري و 153 اسب بخاري و همچنين پيشرانه ديزل 1.5 ليتري 94 و 113 اسب بخاري گزينه هاي قابل سفارش هستند. در بخش جعبه دنده نيز نمونه 6 سرعته دستي يا 7 سرعته دوکلاچه اتوماتيک در دسترس است. براساس اطلاعات ارائه شده، اين خودرو بزودي در نمونه پلاگين هيبريد که ترکيبي از يک موتور 1.6 ليتري بنزيني و دو موتور الکتريکي است با خروجي 150 اسب بخار نيز عرضه خواهد شد. گفته مي شود رنو در اين پيشرانه هيبريدي از 150 پتنت جديد فناورانه استفاده کرده که در نوع خود تفاوت هاي زيادي را به نمايش خواهد گذاشت. بيشينه برد حرکتي در حالت تمام الکتريکي براي اين محصول 45 کيلومتر اعلام شده است. براساس اطلاعات موجود، قيمت اين خودرو از 21300 دلار آغاز مي شود.