بررسی و معرفی جیپ چروکی ۲۰۱۹
باشگاه خبرنگاران/ برند جيپ، با عنوان قديميترين سازندهي خودروهاي آفرود جهان شناخته ميشود. مدل گرند چروکي، بزرگترين محصول جيپ است که امکانات رفاهي مدرن و تواناييهاي فني بالا فراهم ميکند. نسل چهارم گرند چروکي از سال ۲۰۱۱ توليد ميشود و با گذشت ۸ سال، هنوز تغيير خاصي بر چهره نديده است. نسل اول اين خودرو سال ۱۹۹۲ معرفي شد و امروزه، همچنان محصولي پرفروش در بازار آمريکا محسوب ميشود. نسل بعدي، براساس آلفارومئو استلويو توليد خواهد شد و نسبت به نمونهي کنوني، کوچکتر خواهد بود. با اين اوصاف، مدل فعلي براي علاقهمندان به شاسيبلندهاي جادار، گزينهي مناسبتري است. طراحي چراغهاي جلوي چروکي ۲۰۱۹، دستخوش تغييرات کمي شدهاند و چراغهاي نوربالا و نورپايين به يکديگر نزديک شدهاند. طراحي چراغهاي جلوي اين خودرو، شباهت زيادي به نسخه فعلي جيپ گرند چروکي و جيپ کامپس دارد، اما طراحي داخل چراغهاي جلوي چروکي ۲۰۱۹، کاملا جديد است. برخلاف طراحي جلو، طراحي عقب اين خودرو، دچار تغييرات گستردهاي شده است. چراغهاي عقب چروکي ۲۰۱۹، به صورت تمام LED هستند، ولي طراحي کلي چراغ با مدل قبلي تفاوتي ندارد. مدل overland چروکي داراي قلاب يدککشي کرومي است، ولي در مدل Trailhawk چروکي، اين قلاب به رنگ قرمز است. مدل Trailhawk اين خودرو، داراي سپر جلوي جديد است که باعث شده زاويه ورود اين خودرو به شيب، نسبت به ساير مدلهاي چروکي بهتر باشد. همچنين مدل Trailhawk چروکي، ويژگيهاي ديگري از جمله صفحههاي فلزي ضربهگير زير پيشرانه، فلاپهاي بزرگتر و تايرهاي آفرودي دارد و فاصله کف اين خودرو تا سطح جاده به ۴۳ سانتيمتر افزايش يافته است. پنج نوع رينگ جديد براي اين خودرو به بازار عرضه ميشوند که در کنار اين پنج رينگ، يک رينگ ۱۹ اينچي براي مدل Overland نيز عرضه ميشود. برند جيپ، از بهترين سازندگان خودروهاي قدرتمند براي طبيعتگردي است و البته گرند چروکي ۲۰۱۹ هم، با چنين امکاناتي توليد ميشود. اين خودرو، در پستي و بلنديهاي مسير، متعادل و کمتنش رفتار ميکند تا متفاوت از رقباي کرهاي و آلماني باشد. البته گرند چروکي براي استفادهي روزانه و رانندگي شهري، برتري خاصي نسبت به محصولات مشابه ندارد؛ ضمن اينکه نکات منفي، مثل نقاط کور براي راننده و هرزگردي فرمان در مانورهاي تند، اندکي آزاردهنده هستند. اين خودرو از فناوري استارت و استاپ هوشمند پيشرانه استفاده ميکند که در ترافيک شهري، منجر به کاهش مصرف سوخت خواهد شد؛ اما شتابگيري ناگهاني را، کند خواهد کرد. جيپ براي چروکي، سه پيشرانه متفاوت را به توليد رسانده است. اولين گزينه، يک پيشرانه ۲ ليتري توربوشارژ است که قدرتي نزديک به پيشرانه ۲۷۱ اسب بخاري شش سيلندر ۳.۲ ليتري اين خودرو را توليد ميکند. سومين پيشرانه هم، يک پيشرانه ۲.۴ ليتري تنفس طبيعي است که قادر به توليد بيشينه قدرت ۱۸۰ اسب بخار است. وظيفه انتقال قدرت هر سه پيشرانه، بر عهده يک جعبه دنده اتوماتيک ۹ سرعته بهروزرساني شده است که قدرت و گشتاور توليدي را به محور جلو و يا به هر چهار چرخ خودرو منتقل ميکند. يشرانه ۲ ليتري توربوي اين خودرو، قادر به توليد بيشينه قدرت ۲۷۰ اسببخار و بيشينه گشتاور ۴۰۰ نيوتنمتر است که ۷۶ نيوتنمتر گشتاور بيشتري را در مقايسه با پيشرانه شش سيلندر اين خودرو توليد ميکند. اين پيشرانه از سيستم تزريق مستقيم سوخت، سيستم استارت/استاپ برخوردار است و در ساخت پيستونها و ميللنگ اين خودرو، از مواد سبکي استفاده شده است تا مصرف سوخت اين خودرو، بهينهتر شود. شرکت جيپ، هنوز قيمت تريمهاي مختلف اين خودرو را اعلام نکرده است، اما پيشبيني ميشود که مدل پايه اين خودرو، قيمتي معادل ۲۵ هزار دلار داشته باشد و تريمهاي trailhawk و overland قيمتي معادل ۴۰ هزار دلار داشته باشند.