ورود خودروهای جدید چینی به بازار ایران
خراسان/ اگر فرض کنيم گشايش هاي اقتصادي با چين حاصل شود و آن ها با قدرت بيشتري به صحنه برگردند چه خودروهايي را مي توانيم در بازار ببينيم؟ چندي است که شايعات و احتمالات، کورسوي اميدمان شده و با هر خبري که ميشنويم، خود را به آينده اميدوار ميکنيم. حالا هم مدتي است که برخي از احتمال گشايش اقتصادي با چين خبر ميدهند و ميگويند ايران به دنبال تهاتر نفت با کالاست و چين به دليل جنگ تجاري با آمريکا، ميتواند با ما معامله کند. در مرحله اول هم قرار است قطعات خودرو وارد شود و اتفاقاً بودجه 99 را که همين چند روز پيش ارائه شده، با همين راهکار بستهاند. اين که چنين ادعايي تا چه حد واقعيت دارد را ميتوان با چند اتفاق مهم خبري صنعت خودرو در روزهاي گذشته بررسي کرد. هفته گذشته مديران خودرو براي نمايندگيهاي خود تست درايو «امويام ايکس55» را برگزار کرد. خودرويي که قرار بود سالها قبل به ايران بيايد اما تحريمها مانع اين اتفاق شد و حالا به نظر ميرسد مديران خودرو هم سيگنالهاي گشايش اقتصادي را دريافت کرده و بدون فوت وقت، به دنبال از سرگيري فعاليتهاي خود است. موضوع وقتي جالب ميشود که بدانيد مديران خودرو در مهرماه امسال حتي نتوانست يک دستگاه خودرو توليد کند اما حالا ميخواهد با محصولي جديد بار ديگر توليد را از سر بگيرد. همچنين بهتازگي در خط توليد سيف خودرو يک کراساور چيني- ايتاليايي با نام «اسدبليوام جي01» مشاهده شده و در کارخانه ريگان خودرو هم يک وانت چيني به اسم «جيامسي تي5» حضور دارد. وقتي تمام اين اتفاقات را کنار هم بگذاريم، ميبينيم که بازگشت چينيها چندان هم بعيد نيست و احتمالا بازار خودرويي کشورمان شباهت زيادي به سالهاي 90-91 پيدا خواهد کرد. سالهايي که شاهد حضور شرکتهاي گمنام چيني در کشورمان بوديم و حتي برخي از آنها به واسطه استفاده از بازار ايران توانستند محصولات خود را ارتقا دهند و براي ورود به بازار اروپا و آمريکا برنامهريزي کنند. در اين مقاله قصد داريم با در نظر گرفتن بازگشت چينيها به عنوان يک فرض احتمالي، به معرفي خودروهايي بپردازيم که ممکن است طي ماههاي آينده ببينيم. امويام ايکس55 اين خودرو که در بازارهاي جهاني «چري تيگو 4 جديد» يا «چري 5ايکس» نام دارد، کراساوري کوچک و شهري است که با دو پيشرانه 5/1 ليتري توربو و 2 ليتري تنفس طبيعي و سه جعبهدنده پنج سرعته دستي، شش سرعته دو کلاجه و هفت سرعته اتوماتيک پيوسته سيويتي قابل سفارش است. البته مديران خودرو نسخه توربو را براي بازار ايران در نظر گرفته که 147 اسب بخار قدرت و 210 نيوتن متر گشتاور توليد ميکند. طبق اطلاعات مندرج در وبسايت چري، ايکس55 از سيستم زمانبندي متغير سوپاپهاي بورگوارنر ساخت شرکت «شفلر» آلمان بهره ميبرد. اين سيستم ميتواند با تغيير زمان باز و بسته شدن سوپاپها، راندمان را افزايش و مصرف سوخت را کاهش دهد. به گفته چري سامانه بورگوارنر قادر است تا يک ميليون کيلومتر بدون هيچ مشکلي فعاليت داشته باشد. ازجمله ويژگيهاي ايمني ايکس55 ميتوان به سامانههاي کنترل حرکت در سربالايي و سرپاييني، دوربين 360 درجه و بدنه مقاوم شش بعدي براي جذب ضربات جانبي اشاره کرد. يکي از جذابترين ويژگيهاي ايکس55، ساعتي هوشمند است که با آن ميتوان مانند يک ريموت و با کنترل از راه دور برخي از تنظيمات خودرو را تغيير داد. مديران خودرو قيمت قطعي اين کراساور را با تحويل 45 روزه در نسخه اکسلنت 365 ميليون و 500 هزار تومان و در نسخه اکسلنت اسپرت 367 ميليون و 500 هزار تومان اعلام کرده است. جک اس7 خودرويي که اگر تحريمها نبود، کرمان موتور برنامه گستردهاي براي عرضه آن داشت. اس7 همانند کراساور کوچکتر اين شرکت يعني اس3 از خط جديد طراحي جک (جيايسي) بهره ميبرد. در بحث اندازه نيز اين خودرو بزرگتر از اس5 است و با خودروهايي مانند هاوال اچ6 و بيسو تي5 رقابت ميکند. طراحي داخلي آن شباهت زيادي به محصولات مرسدس دارد؛ بهطوريکه در قلب داشبورد يک ساعت آنالوگ عقربهاي ديده ميشود. اين خودرو با دو پيشرانه 5/1 و 2 ليتري توربو در دسترس است که به ترتيب قدرتي به ميزان 175 و 194 اسب بخار دارند. انتقال قدرت نيز از طريق يک جعبهدنده شش سرعته دوکلاجه به چرخهاي جلو صورت ميگيرد. ازجمله تجهيزات ايمني اس7 ميتوان به دوربين 360 درجه، شش کيسه هوا، سامانه کنترل حرکت در سرپاييني و سربالايي، سامانه جلوگيري از هرزگردي چرخها، ترمز کمکي هيدروليک و سامانه کنترل پايداري اشاره کرد. اين خودرو توانسته با همين امکانات و به لطف شاسي مقاوم خود، از موسسه انکپ چين 5 ستاره ايمني دريافت کند. جک اس7 بسته به نوع پيشرانه و امکانات، قيمتي بين 14 تا 26 هزار دلار دارد که قيمت نهايي آن ميتواند به مرز 400 ميليون تومان نيز برسد. رقمي که براي يک شاسيبلند چيني بسيار بالاست و شايد خريداران را به سمت گزينههاي دستدوم کرهاي و ژاپني سوق دهد. اسدبليوام جي 01 «شيروني ورگاني ويمرکاتي ميلانو» يا به اختصار اسدبليوام (با تغيير دو حرف V به W) يک شرکت ايتاليايي توليدکننده موتورسيکلت است. اين شرکت با همکاري چينيها و تاسيس زير برند «اسپيدي ورکينگ موتورز» توليد خودروهاي کراساور را هم شروع کرده و «جي01» جزو نخستين محصولاتش به شمار ميرود. چندي پيش اين خودرو در کارخانه سيف خودرو ديده شد و برخي احتمال دادند که ناتواني سيف خودرو در ايفاي تعهدات بيسو تي5 آنها را مجبور کرده تا به دنبال خودرويي مانند جي01 بروند. اما نکته جالب ماجرا اين جاست که سيف خودرو در طول سالهاي اخير همواره به دنبال برندهاي گمنام چيني بوده و حتي در سال 96 محصولات «هاوتاي» و «بيسو» را به غرفه خود در نمايشگاه خودروي تهران آورد. حالا هم نوبت به اسدبليوام جي01 رسيده است. خودرويي با پيشرانه 5/1 ليتري و قدرت 156 اسب بخار و گشتاور 230 نيوتن متر که از يک جعبهدنده شش سرعته اتوماتيک بهره ميبرد. شش کيسه هوا، سامانه کنترل پايداري، دوربين 360 درجه، چرخش چراغها در پيچ و ترمز پارک برقي ازجمله تجهيزات ايمني نسخه اف جي01 است. اين خودرو بسته به پيشرانه و آپشنهاي آن، قيمتي بين 13 هزار و 500 تا 18 هزار دلار دارد. گرچه هنوز اطلاعيه رسمي از سوي سيف خودرو منتشر نشده اما به نظر ميرسد که با اتمام قطعات منفصله خودروهاي بيسو و تعهداتي که شرکت دارد، اسدبليوام جي01 جزو اصليترين گزينههاي طرح تبديل خواهد بود. هونگچي اچ5 برخلاف بيشتر خودروسازان چيني که فعلاً سکوت اختيار کردهاند، هونگچي به شکلي رسمي و کاملاً شفاف اعلام کرد که قصد سرمايهگذاري و حضور در ايران دارد. ابتدا قرار بود اين شرکت با بهمن موتور همکاري کند اما طرف ايراني به دليل قيمت بالاي محصولات هونگچي از اين کار انصراف داد. حالا به نظر ميرسد پرشيا خودرو قصد مشارکت در برنامه توليد دارد چراکه آنها طي ماههاي اخير تعداد نمايندگيهاي خود را به طرز چشمگيري افزايش دادهاند. البته مديران هونگچي گفتهاند که به دليل آماده نبودن خط توليد و ممنوعيت واردات اين اتفاق فعلاً رخ نميدهد. در ميان محصولات هونگچي، اچ5 با داشتن قيمت پايه 21 هزار دلار احتمال بيشتري براي ورود به بازار کشورمان دارد. اين سدان که بر مبناي پلتفرم نسل سوم مزدا 6 توليد شده، توانسته از موسسه انکپ چين 5 ستاره ايمني دريافت کند. اين خودرو از پيشرانه 8/1 ليتري توربو بهره ميبرد که 185 اسب بخار قدرت و 250 نيوتن متر گشتاور دارد. همچنين انتقال قدرت آن از طريق يک جعبهدنده شش سرعته اتوماتيک به چرخهاي جلو صورت ميگيرد. هونگچي برند لوکس فاو (افايدبليو) محسوب ميشود که گرانترين مدل آن يعني ال5 قيمتي نزديک به 700 هزار دلار دارد و بيشتر به عنوان ليموزين مقامات حزب کمونيست چين به کار ميرود.