ارزانترین خودروهای هیبریدی در بازار ایران
عصر خودرو/ کدام خودروهاي هيبريدي در بازار ايران ارزانتر هستند؟ آيا ميتوان با افزايش قيمت بنزين باز هم صاحب يک خودرو سبز شد؟ در گزارش پيشرو ارزانترين خودروهاي هيبريدي که در خيابانهاي ايران جولان ميدهند معرفي شدهاند. خودروهاي هيبريدي که به خودروهاي سبز مشهور هستند در سالهاي اخير به دليل افزايش قيمت بنزين، قوانين سخت آلايندگي خودروها و ماليات سنگيني که خودروهاي پرمصرف دارند در دل بسياري از ماشينبازها چه خارجيها و چه ايرانيها حسابي جا باز کردهاند. محبوبيت اين مدل خودروها اما چندي پيش و پس از افزايش قيمت بنزين در کشور تحت تاثير قرار گرفت. از يکسو مشتريان تمايل زيادي براي سوار شدن خودروهاي هيبريدي دارند و از سوي ديگر افزايش قيمت اين نوع خودروها به دليل گران شدن بنزين، کورس رقابت اين مدل خودروها با ساير خودروهاي موجود در بازار را کند کرده است. اما با اين حال هنوز افرادي هستند که سواري با خودروهاي هيبريدي را به داشتن ساير خودروها ترجيح ميدهند. يکي از مزيتهاي هيبريديها اين است که برخلاف خودروهاي متداول در شهرها، کممصرفتر هستند و هر چه ترافيک بيشتر باشد مزيت آنها به نسبت خودروهاي غيرهيبريدي بيشتر نمايان ميشود. هيبريديها همچنين در سرعتهاي پايين عموما کمتر از 45 کيلومتر در ساعت کاملا بيصدا هستند، بهنحوي که حتي تصور ميکنيد خودرو خاموش است. از ديگر مزاياي هيبريديها اين است که گشتاور موتور الکتريکي آنها از همان دور صفر به بيشينه خود ميرسد که اين موضوع باعث کشش خوب موتور در هنگام حرکت است. هيبريديها همچنين در صورت رانندگي اقتصادي مشخصا آلايندگي کمتري توليد ميکنند و عموما بهعنوان خودروي سبز شناخته ميشوند که ميزان توليد دي اکسيد کربن آنها در هر کيلومتر کمتر از صد گرم است. در حال حاضر خودروهاي هيبريدي محدودي در بازار ايران وجود دارند که تويوتا، لکسوس و هيونداي بخش مهمي از اين بازار را تشکيل ميدهند. بهطور کلي ميتوان گفت اين محصولات با قيمتي بالاتر از 400 ميليون تومان به فروش ميرسند و برخي مدلها هم تا يک ميليارد و پانصد ميليون تومان در بازار خريد و فروش ميشوند. در ادامه اين گزارش دو مدل از ارزانترين خودروهاي هيبريدي بازار ايران مورد بررسي قرار گرفتهاند. ارزانترين هيبريدي تويوتا پريوس يکي از ارزانترين خودروهاي هيبريدي است که در خيابانهاي تهران نيز بيش از ساير محصولات رويت ميشود. تويوتا پريوس تيپ c محصول سال 2017 با کارکرد 40 هزار کيلومتر اکنون در بازار قيمتي حدود 400 ميليون تومان دارد. اين خودرو داراي پيشرانه 4 سيلندر با موتور الکتريکي است و حجم 1.8 ليتري دارد. اين خودرو با گيربکس E-CVT در اختيار خريداران قرار ميگيرد. پيشرانه اين محصول قدرتي در حدود 121 اسببخار را توليد ميکند و شتاب جالب توجه 10.6 ثانيه دارد. اين خودروي سدان هيبريدي، مصرف سوخت 3.3 ليتر در صد کيلومتر را دارد. طراحي آيروديناميک و المانهاي عجيب تويوتا در ترسيم خط و خطوط ظاهري اين مدل باعث شده برخيها چهرهپردازي پريوس را دلنشين ندانند. کمبود امکانات در نسخههاي پايه و همقيمتي نسخههاي فولش با سدانهايي که يک سگمنت بزرگتر از آن هستند، سبب شده تا پريوس ديگر لقب جهاني «اقتصاديبودنش» را در بازار ايران، يدک نکشد. پريوس در پنج تيپ مختلف وارد بازار کشورمان شده و به همين دليل نيز تفاوت آپشنهايش زياد است. تيپ فول اين خودرو در ابتدا به تيپ C معروف بود، اما اندکي بعد، مدلهاي تيپ C سفارش اروپا نيز راهي بازار ايران شد؛ مدلهايي که آپشنهاي گرانقيمتتر داشتند. مانند: رينگ 17 اينچ دو رنگ، سانروف، دو گرمکن جلو. اين نسخههاي فول پريوس مجهز به 5 کليد (کروز کنترل+کنترل پايداري+نوربالا اتومات+اتوپارک+هدآپ) بودند و تعداد رادارهايشان نيز به 7 عدد (رادار تصادف جلو با کروز هوشمند+رادار تصادف عقب+رادار تشخيص عابر+رادار تغييرلاين+رادار نقطه کور+رادار تابلوخوان) ميرسيد. در حال حاضر مدلهاي 2016 و 2017 اين خودرو هيبريدي در بازار ايران وجود دارند. فيسليفت محبوب هيونداي سوناتا هيبريدي سداني پر طرفدار بين ايرانيان است. اين خودرو در سه تيپ مختلف عرضه شده که تفاوت تجهيزاتي آنها تقريبا مشابه مدل 2017 است. کامل بودن ليست آپشن، سواري نرم لذتبخش، شتاب و راندمان خوب پيشرانه و هماهنگي کامل با گيربکس ماشين، چهرهاي جذاب و لوکس، مصرف سوخت کم با توجه به ابعاد ماشين، ضريب آيروديناميک بسيار عالي و قيمت به نسبت مناسب از جمله نکات مثبت اين سدان محسوب ميشود. شرکت پاکرو، اولين فيسليفت سوناتا LF را در مدل 2018 و تنها در نسخه هيبريدي به ايران آورد. اين خودرو نيز همچون گذشته، در سه تيپ مختلف عرضه شده که تفاوت تجهيزاتي آنها تقريبا مشابه مدل 2017 است. تيپ پايه اين خودرو، GL است که مانيتور کوچک و رينگ 16 اينچي دارد و تجهيزات مهمي مانند پانوراما، سنسور جلو و نقطه کور، در آن وجود ندارد. دو تيپ ديگر اين خودرو نيز تنها در تريم چرم و چوب کابين، شارژر وايرلس و تهويه صندليهاي جلو با يکديگر متفاوت هستند که هرسه ويژگي آن فقط در تيپ جيالاس پلاس موجود است. اين هيبريدي در کنار پيشرانه بنزينياش، يک موتور الکتريکي 51 اسبي هم دارد که با باتريهاي ليتيوميوني 270 ولت، تغذيه ميشود. در حال حاضر سونوتا ال اف 2017 فول کامل جي ال اس پلاس بدون ساب بيمه لاستيک کامل بدون رنگ و بدون خط و خش با قيمتي حدود 650 ميليون تومان به فروش ميرسد. هيونداي صفر، سوناتا هيبريد تيپ 3 محصول سال 2018 قيمتي حدود 870 ميليون تومان دارد.