نگاهی به قیمت لیفان X60 در بازار آزاد
خودرو بانک/ از ابتداي دهه نود خورشيدي و با ورود خودروهاي چيني به ايران، توجه بخشي از خريداران به خودروهايي نظير ام وي ام X33 يا ليفان X60 معطوف شد. اين سگمنت خاص از خودروها تا آن روز در بازار ايران وجود نداشتند و به همين دليل مشترياني که از کمبود تنوع خودرويي خسته شده بودند، به سرعت اقدام به خريد کراساوورهاي رنگارنگ چيني کردند. بهتر از خودرو داخلي، شبيه به خودرو وارداتي! قيمت ليفان X60 و ساير کراساوورهاي رنگارنگ چيني آنها به رقيبي جدي براي شاسيبلندهاي ژاپني نظير سوزوکي ويتارا تبديل کرده بود. اکنون افراد با بودجهاي بسيار اندک قادر بودند خودرويي شبيه به ويتارا يا هيونداي توسان را خريداري کنند و اين مورد چندان به مذاق وارداتي سواران خوش نميآمد. اين محصولات به سرعت در بازار به شهرت دست يافتند و ايرانيان آنها را نيمشاسيبلند ناميدند. اصطلاحي ملي براي کراساوورهاي چيني که بيشتر شبيه به هاچبکهاي قدبلند هستند. از سوي ديگر محدوده قيمت ليفان X60 بازار خودروهاي داخي را نيز تحت تاثير قرار داده بود. افراد براي خريد اين محصول نياز به پرداخت مابهالتفاوت چنداني نداشتند و مصرفکنندگان ايراني ترجيح ميدادند به جاي محصولات از مد افتاده وطني، خودروهاي خوش رنگ و لعاب چيني را خريداري کنند. فروش پررونق کراساوورهاي چيني نظير ليفان X60 و ام وي ام X33 تا اواسط دهه نود خورشيدي و زمان بازگشت مجدد تحريمهاي خودرويي ادامه يافت. روند نزولي کراساوور سه خط ليفان X60 برخلاف ديگر رقيبش يعني ام وي ام X33، در طي دوران حضورش تغييرات چنداني را به خود نديد. اين محصول ابتدا در نمونه دندهاي و با سطح حداقلي از امکانات به بازار عرضه شد و پس از مدتي کرمان موتور تصميم گرفت نمونه اتوماتيک اين خودرو را با امکاناتي بيشتر به بازار عرضه نمايد. با وجود عرضه نمونههاي بروز در چين و ديگر بازارها نظير آمريکاي جنوبي، ليفان X60 با همان چهره ثابت به مشتريان ايراني عرضه شد و تنها در سالهاي پاياني توليد و عرضه، نمونه فيسليفت شده اين خودرو در سبد محصولات کرمان موتور قرار گرفت. اگر بازه قيمت ليفان X60 را در فاصله سالهاي 91 الي 95 بررسي کنيد، متوجه نوسانات اندک قيمت اين خودرو خواهيد شد. ورود رقباي بسيار قدرتمند نظير نسل دوم ام وي ام X33 ملقب به X33 New به همراه چانگان CS35 و محصولاتي از اين قبيل، ليفان X60 را به مرور تبديل به حاشيه نشين بازار کردند. از سوي ديگر طراحي ليفان X60 متعلق به يک دهه پيش است و به همين دليل خودروهايي زيباتر جايگزين اين محصول براي مشتريان ميشدند. در نهايت افزايش شديد قيمت خودروهاي مونتاژي موجب شد که روز بروز تعداد خريداران اين محصولات کمتر و کمتر شوند. احياي مجدد در بازار خودروهاي دست دوم همانطور که گفتيم ليفان X60 طراحي داخلي و خارجي جالبي ندارد و همين موضوع موجب تضعيف جايگاه اين خودرو در بين رقبا شد. خودروهاي چيني نيز به افت قيمت مشهورند و ليفان جز پيشتازان کاهش قيمت در بازار دست دوم است. همين مساله جان تازهاي به ليفان X60 بخشيده و آنرا به گزينه مناسبي براي مشتريان بازار دست دوم تبديل کرده است. خوشبختانه ليفان X60 از نظر همخواني موتور و جثه مشکل چنداني ندارد و پيشرانه 1800 سيسي اين خودرو پاسخگوي وزن بدنه است. امکانات رفاهي خودرو نيز با توجه به رقم پرداختي قابل قبول هستند و ميتوان ليفان X60 را خودرويي مناسب خانواده دانست. اما نقطه ضعف اصلي ليفان X60 به بحث خدمات و قطعات يدکي آن مربوط ميشود. مدتي است که ليفان با شريک تجاري خود در ايران يعني شرکت کرمان موتور قطع همکاري کرده و قطعات يدکي خودروهاي ليفان به مرور کمياب ميشوند. همچنين بازار دست دوم ليفان X60 که نسبت به رقبايش در وضعيت ضعيفتري قرار دارد، شما را هنگام فروش خودرو به دردسر خواهد انداخت. در جدول زير نگاهي به قيمت ليفان X60 اتوماتيک در بازار دست دوم داشتهايم. توجه به اين نکته ضروري است که قيمتها تقريبي هستند و شما ممکن است ارقامي گرانتر يا ارزانتر از اعداد جدول را در بازار مشاهده نماييد.
سال ساخت | کارکرد | رنگ | بدنه | قيمت |
1397 | صفرکيلومتر | سفيد | بدون رنگ | 200 ميليون تومان |
1397 | صفرکيلومتر | مشکي | بدون رنگ | 187 ميليون تومان |
1396 | 45,000 کيلومتر | سفيد | بدون رنگ | 160 ميليون تومان |
1395 | 59,000 کيلومتر | مشکي | بدون رنگ | 150 ميليون تومان |
1395 | 76,000 کيلومتر | آبي | بدون رنگ | 140 ميليون تومان |