۵ میلیون تومان به نفع موتورسوارها
ايسنا/ يکي از هدفگذاريهاي دولت، برقي کردن موتورسيکلتها در کلان شهرهاست که اگر اجرايي شود، منفعت ۵ ميليون توماني براي هر مالک موتور به همراه خواهد داشت. ايران در حال حاضر مونتاژکننده موتورسيکلتهاي برقي شناخته شده که حدود ۲۰ درصد آن توليد داخل و مابقي کاملا وارداتي است. بهطور کلي استقبال از موتورسيکلتهاي برقي در ايران چندان زياد نيست که عمدتا دليل آن بالا بودن قيمت موتورسيکلتهاي برقي و باتري آنها اعلام ميشود؛ چراکه در اين نوع موتورها پنج تا شش باتري استفاده ميشود و قيمت باتريها هم بيش از سه ميليون تومان است. البته قيمت موتورسيکلتهاي بنزيني با موتورسيکلتهاي برقي چندان تفاوتي ندارد؛ بنابراين تاکنون به دليل ارزان بودن قيمت بنزين و استهلاک کم موتورسيکلتهاي بنزيني، مردم از موتورسيکلتهاي برقي استقبال نميکردند. پس از سهميهبندي بنزين و افزايش قيمت اين فراورده نفتي، بيشک موتورهاي برقي مورد توجه بيشتري قرار ميگيرد و اين در حالي است که رئيس انجمن توليدکنندگان موتورسيکلت ايران چندي پيش اعلام کرده که براي توليد موتورسيکلتهاي برقي طرح و ايدههاي جديدي ارائه شده که طبق اين طرحها ميتوان طي دو سال ۸۰ درصد موتورهاي فرسوده را با موتورسيکلتهاي برقي جايگزين کرد. موتورسواران چگونه سود ميبرند؟ با اجراي چنين طرحي توليدکنندگان موتورسيکلت برقي ميتوانند در مدت دو سال، سه ميليون دستگاه موتورسيکلت فرسوده را جمعآوري و با موتورسيکلتهاي برقي جايگزين کنند. در اين ميان، وزارت نيرو اعلام آمادگي کرده است و با توجه به اينکه اين نوع وسيله نقليه روزانه ۲۰۰ کيلومتر ميپيمايد و سالانه ۲۱۰۰ ليتر بنزين مصرف ميکند که هزينه آن ۶ ميليون تومان ميشود، با اجراي اين طرح، هزينه برق مصرفي آن حدود ۶۰۰ هزار تومان در سال خواهد بود و از اين محل هر دارنده موتور ۵ ميليون تومان در سال منفعت ميبرد. همچنين سالانه ۲۱۰۰ ليتر بنزين به ازاي هر دستگاه موتورسيکلت کاهش مصرف سوخت خواهيم داشت که اين بنزين را ميتوان صادر کرد. براساس آمار، پيادهسازي اين طرح براي ۳۰۰ هزار دستگاه موتورسيکلت در تهران حدود ۱.۵ ميليون تن آلايندگي از فضاي شهر را کاهش خواهد داد.