استاندارد نامگذاری سیستمهای ایمنی خودرو اجباری است؟
پرشين خودرو/ نامگذاري استاندارد براي سيستم هاي ايمني و کمکي راننده نياز به استاندارد دارد. اما آيا خودروسازان دنيا اجباري در رعايت اين استاندارد نامگذاري دارند؟ خير. اما اگر استاندارد شود، براي خريداران خودرو بهتر و راحت تر است. تمام خودروسازان دنيا، مراکز براي تحقيق و توسعه فناوري هاي جديد دارند که به طور مداوم در حال ثبت اختراع و معرفي امکانات جديد در خودروها هستند. هر چقدر هم بخش هاي مکانيکي خودرو تحت فرمان نرم افزار قرار مي گيرند و به مدارهاي الکتريکي پيشرفته تري مجهز مي شوند کارکردهاي جديدي به خودرو اضافه مي شوند که هم به ايمني خودرو کمک مي کنند هم به راننده. به تدريج که تعداد اين کارکردها و سيستم ها افزايش مي يابد، براي راننده گيج کننده مي شوند. هر خودروسازي هم مي خواهد توجه خريدار را به برند خود جلب کند و به همين منظور از واژه هايي استفاده مي کند که به جاي ساده تر شدن کار، باعث دشوار تر شدن انتخاب مي شود. براي مثال «سيستم کاهش حرکت پويا» در حقيقت همان «ترمز برقي» است. هر چه باشد نامگذاري اولي خيلي رسمي تر و باکلاس تر به نظر مي آيد. اما با افزايش سيستم هاي خودکار يا اتومات، لازم است راننده از هر يک از اين سيستم ها و کارکردهاي آن به خوبي سر در بياورد. اين جا است که «گزارش هاي مصرف کنندگان» Consumer Reports ورود پيدا کرده است و مي خواهد نامگذاري و استفاده از اصطلاحات در سيستم هاي ايمني و کمک به راننده را استاندارد کند. اکنون اين اقدام مورد حمايت وزارت حمل و نقل آمريکا هم قرار گرفته است. به ويژه که بر اساس تحقيق انجام شده توسط انجم خودروي آمريکا معروف به تريپل A در صنعت خودرو، سيستمي با بيش از 20 نامگذاري متنوع و مختلف وجود دارد. جالب تر اين که حتي خودروسازي وجود دارد که براي توصيف يک آپشن، سه تا چهار اصطلاح مختلف را به کار مي گيرد. «گزارش هاي مصرف کنندگان» به کمک شوراي ايمني ملي، جي دي پاور و انجمن خودروي آمريکا 19 نام خاص براي سيستم هاي ايمني و کمک به راننده شناسايي وتدوين کرده است که در پنج دسته بندي مرتب شده اند: کمک به کنترل راننده، هشدارهاي برخورد، مداخله در جلوگيري از برخورد، کمک به پارک خودرو و ساير سيستم هاي کمک به راننده. واضح است که برخي از اين گروه ها از ديگري مهم ترند، اما استانداردسازي نامگذاري مثل «هشدار نقطه کور»، ترمز اضطراري خودکار و دوربين براي ديد دور تا دور، از جمله مواردي است که بايد همه به راحتي کارکرد و مفهوم آن را درک کنند. حمايت وزارت حمل ونقل آمريکا از چنين اقدامي براي خودروسازان الزام ايجاد نمي کند، و از لحاظ قانوني آنها ملزم به استفاده از چنين استانداردي نيستند. اما هدف اصلي از اين اصطلاحات استاندارد شده سهولت به کارگيري نام و کارکرد سيستم هاي جديد هم در بين کارکنان صنعت خودرو و هم در بين خبرنگاراني است که مي خواند يک سيستم جديد و کارکردهاي آن را معرفي نمايند.