دنياي اقتصاد/ اينکه خودروهاي ثبتنامي در تاريخ مقرر تحويل نميشود و گاهي حتي مشخصات محصول (مثلا رنگ) نيز تغيير ميکند، ديگر براي مشتريان ايراني عادي شده و چندان تعجب آور نيست. اين در حالي است که طي امسال خودروسازان، دو اقدام عجيب ديگر را به ليست بدعهديهاي خود اضافه کردهاند. مورد نخست، به عدم تحويل خودروهاي ثبتنامي با وجود تکميل وجه مشتريان مربوط ميشود. داستان از اين قرار است که خودروسازان طي چند ماه گذشته براي برخي مشتريان (ثبتنامکنندگان در طرحهاي پيش فروش) دعوتنامه ارسال و از آنها خواستهاند نسبت به تکميل وجه پيش خريد خود اقدام کنند. طبق عرف، پس از ارسال دعوتنامه و تکميل وجه، خودروسازان بايد تا ۳۰ روز کاري نسبت به تحويل محصولات ثبتنامي اقدامات لازم را انجام دهند. اين در شرايطي است که برخي مشتريان به «دنياي اقتصاد» ميگويند با وجود تکميل وجه و گذشت چند ماه، هنوز خودرو آنها تحويل نشده است.
يکي از اين مشتريان ميگويد: شهريور سال گذشته براي خريد ساينا ثبتنام کردم؛ اما در موعد مقرر موفق به دريافت آن نشده است. وي ميافزايد: مرداد امسال براي بنده دعوتنامه ارسال شد، بنابراين نسبت به تکميل وجه اقدام کردم. اين مشتري تاکيد ميکند:با وجود آنکه بيش از چهار ماه از تکميل وجه من ميگذرد، سايپا هنوز خودرو بنده را تحويل نداده و وقتي به نمايندگي نيز مراجعه ميکنم، ميگويند خودرو نداريم و شايد بعد از عيد تحويل دهيم.
با توجه به اظهارات اين مشتري (بهعنوان يکي از مشتريان معترض به عدم تحويل خودرو از سوي خودروسازان) اين پرسش پيش ميآيد که وقتي قرار نيست خودرويي تحويل شود، چرا از مشتريان ميخواهند نسبت به تکميل وجه اقدام شود؟ اگر هم تکميل وجه صورت ميگيرد، پس چرا خودرو را تحويل نميدهند؟
اما مورد دوم به جايگزيني خودروهاي ثبتنامي مربوط ميشود. اينکه به خصوص در دوران تحريم، خودروهاي ثبتنامي (پيشفروشي) جايگزين شوند، موضوع عجيب و غريبي براي مشتريان ايراني نيست، اما نکته اين ماجرا هم به «تکميل وجه» برميگردد. معمولا وقتي قرار است خودرويي به دليل مشکلات توليد، جايگزين شود، اين اقدام تا قبل از تکميل وجه صورت ميگيرد، حال آنکه در حال حاضر اتفاق ديگري رخ داده است. بر اين اساس، ايران خودرو اخيرا اعلام کرده توان تحويل دنا پلاس و سمند سورن را ندارد و مشتريان ميتوانند به جاي اين دو محصول، پژو پارس دريافت کنند. اين در حالي است که از مشتريان دنا و سورن پيش تر خواسته شده تا نسبت به تکميل وجه اقدام کنند. در واقع، ايران خودرو پس از تکميل وجه مشتريان اين دو محصول، طرح جايگزيني را به آنها پيشنهاد داده است. هرچند با توجه به تحريم صنعت خودروي ايران از سوي آمريکا و مشکلات داخلي اقتصاد، تاخير در تحويل و حتي جايگزيني برخي محصولات (مونتاژيهايي که شرکتهاي مادر آنها از ايران رفته و تامين قطعه انجام نميدهند) تا حدي پذيرفتني است، اما اقدامات اخير خودروسازان براي مشتريان قابل هضم نيست. اينکه از مشتريان خواسته شود تکميل وجه کنند و سپس ماهها بگذرد و خودرويي تحويل نشود، يا محصول ثبتنامي تغيير کند، به هيچ وجه با اصول مشتري مداري همخواني ندارد. اينگونه بدعهديها طبعا منجر به بياعتمادي و بغض بيشتر مشتريان نسبت به خودروسازان کشور خواهد شد، موضوعي که گويا چندان اهميتي براي متوليان صنعت خودرو در ايران ندارد.
بازار