ارزبری صنعت خودروی کشور ۲۵ درصد کاهش می یابد
ايرنا/ دبير انجمن سازندگان قطعات و مجموعههاي خودرو گفت: همزمان با برگزاري ميز چهارم تعميق ساخت داخل خودروسازي، صرفهجويي ارزي در اين صنعت به ۴۰۰ ميليون يورو ميرسد که معادل ۲۵ درصد مجموع ارزبري آن محسوب مي شود. «مازيار بيگلو» افزود: مجموع مصرف ارز در خودروسازي براي توليد يک ميليون دستگاه خودرو دو ميليارد دلار است. به گفته اين متخصص صنفي، تاکنون و با برگزاري سه ميز تعميق داخليسازي، ۲۷۵ ميليون يورو صرفهجويي ارزي شده و چنانچه ميز چهارم برگزار شود به ۴۰۰ ميليون يورو افزايش خواهد يافت. وي خاطرنشانکرد: داخليسازيها با مشارکت صنايع دفاع و شرکتهاي دانشبنيان انجام شده و بهطور کلي صنايع دفاع سهمي ۱۰ تا ۱۵ درصدي و به همين اندازه شرکتهاي دانش بنيان سهم دارند و عمده فعاليتشان روي قطعات هايتک است. جايگزين هاي پرايد و پژو ۴۰۵ دبير انجمن سازندگان قطعات و مجموعههاي خودرو، ضمن جدي خواندن حذف پرايد و پژو ۴۰۵ از خط توليدي سايپا و ايرانخودرو، تصريح کرد: پلتفرمهاي آنها قابل استفاده در خودروهاي ديگر است و تامين قطعات اين پلتفرمها ادامه مييابد. بيگلو بيانداشت: مطابق اعلام اين دو خودروساز، رُهام در سايپا و پژو ۳۰۱ در ايران خودرو جايگزين خودروهاي حذف شده ميشوند و علاوه بر آن، به احتمال زياد سايپا با دو يا سه پروژه جديد و ايرانخودرو با دو خودروي جديد ادامه کار خواهند داد. وي خاطرنشانکرد: براساس شرايط کنوني برنامهاي براي توليد خودروهاي برقي و تامين قطعات آنها از سوي اين دو خودروساز اعلام نشده، اما بخش خصوصي فعاليتهايي را آغاز کرده است. دبير انجمن سازندگان قطعات و مجموعههاي خودرو يادآوريکرد: قطعات خودروهاي برقي بسيار متفاوت از خودروهاي با موتور درونسوز است و سيستمهاي جديد در آنها جايگزين ميشود. وي گفت: توليد خودروي برقي هنوز تجاريسازي نشده، اقدام عاجلي نيز در اين زمينه انجام نشده است.