نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
خودرو

قیمت‌های نجومی خودرو فروکش می کند؟

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
قیمت‌های نجومی خودرو فروکش می کند؟
خبرآنلاين/ يک فعال بازار خودرو مي‌گويد: خودرو در پارکينگ‌ها زياد است و در روزهاي آخر سال، اين آشفته بازاري که در خودرو به‌وجود آمده، تقريباً تمام شده تلقي مي‌شود. افزايش قيمت خودرو در روزهاي اخير، به بيشترين ميزان خود در يک سال گذشته رسيده است. بازار خودرو در حالي روزهاي پاياني سال را پشت سر مي‌گذارد که فاصله قيمت بازار و قيمت کارخانه بيشتر خودروهاي داخلي، روز به روز در حال افزايش است. قيمت بازار سمند LX در حالي به ۱۱۰ ميليون تومان رسيده که قيمت کارخانه حدود ۷۰ ميليون تومان تعيين شده است. آگهي‌هاي فروش خودرو در حالي از قيمت ۷۰ ميليون توماني سايپا ۱۱۱ در بازار مي‌گويند که قيمت کارخانه اين خودرو، حدود ۴۰ ميليون تومان است. قيمت بازار پژو پارس دوگانه‌سوز به ۱۵۰ ميليون تومان رسيده که تقريباً دو برابر قيمت ۸۰ ميليوني توماني کارخانه است. قيمت تيبا۲ نيز در بازار حدود ۸۲ ميليون است، در حالي که قيمت کارخانه آن کمتر از ۵۲ ميليون تومان تعيين شده است. اين قيمت‌ها در حالي در بازار خودنمايي مي‌کنند که تناسب چنداني با سطح درآمد بخش قابل‌توجهي از جامعه ندارد و آنقدر بالا هستند که به‌نظر نمي‌رسد معامله‌اي را شکل دهند. يک فعال بازار خودرو نيز مي‌گويد قيمت‌هاي بازار به‌اندازه‌اي بالا هستند که مشتري در اين قيمت‌ها وجود ندارد. سعيد مؤتمني، رئيس اتحاديه فروشندگان خودرو تهران درباره علت اين شکاف قيمتي گفت: اختلاف قيمت بازار و قيمت کارخانه بر اساس عرضه و تقاضاي کاذب به‌وجود آمده است. اين تقاضاي کاذب موجب شده افرادي که سرمايه‌اي در اختيار دارند، براي خريد اقدام کنند. نابساماني ايجاد شده نيز در اثر همين تقاضاي کاذب براي خريد خودرو به قيمت کارخانه است. صف‌ خريد به قيمت کارخانه، تقاضاي مصرفي نيست مؤتمني در ادامه گفت: زماني که ثبت‌نام‌هاي خودروسازها آغاز مي‌شود، افراد زيادي براي ثبت‌نام صف مي‌کشند که دليل اين رفتار، همان اختلاف قيمت است. اگر اين شکاف قيمتي وجود نداشت، صف ثبت‌نام خريد خودرو تشکيل نمي‌شد. اين صف‌هاي خريد براي کسب سود، ايجاد مي‌شود. وي ضمن تأکيد بر اينکه در قيمت‌هاي کنوني، معامله‌اي در بازار انجام نمي‌شود، گفت: در حال حاضر بازار خودرو با رکود مواجه است و با اين افزايش قيمت‌ها، تقاضاي بازار کم مي‌شود. اين قيمت‌هاي غيرواقعي به‌گونه‌اي است که اگر افرادي نيز قصد فروش خودروهاي خود را در اين قيمت‌ها داشته باشند، موفق نمي‌شوند. خودروهاي بي‌مشتري در نمايشگاه‌ها رئيس اتحاديه فروشندگان خودرو تهران افزود: مدت زيادي است که بازار در رکود قرار دارد و معاملات خودرو به کمترين ميزان خود رسيده است. خودروها هفته‌ها و ماه‌ها در نمايشگاه‌ها باقي مانده‌اند. وي با رد تأثير افزايش تقاضاي آخر سال براي خريد خودرو و افزايش قيمت‌ها به اين دليل توضيح داد: در چند سال اخير کم‌رونق‌ترين بازار سال را در اسفندماه داشته‌ايم. در شهريور امسال به دليل پايان تعطيلات، تقاضاي سفر در آن بالا بود. در آن ماه، فاصله قيمت بازار و کارخانه به کمترين ميزان خود رسيده بود، اما باز هم تقاضاي چنداني براي خريد خودرو در بازار نبود. معاملاتي که هم‌اکنون انجام مي‌شود، براي اين است که در آينده بتوانند با قيمت بالاتري بفروشند و نگرش سرمايه‌اي نسبت به خودرو که کالاي مصرفي است، به وجود آمده است. خودرو در زندگي شهري يک کالاي اساسي است مؤتمني با اشاره به اينکه اگر بخواهيم بازار آرامي داشته باشيم بايد عرضه و تقاضا را به تعادل برسانيم، گفت: عرضه خودرو با توليد بيشتر افزايش مي‌يابد. نوسان قيمت در بازار خودرو زماني ايجاد مي‌شود که عده‌اي با اطلاع از اينکه عرضه کالايي کم است، وارد بازار مي‌شوند و بازار سياهي براي کسب سود بيشتر خودشان ايجاد مي‌کنند. وي افزود: بازار خودرو را مي‌توان کنترل کرد. تعيين يک سقف قيمت به اين موضوع کمک مي‌کند. خودرو در زندگي شهري، نقش يک کالاي اساسي را دارد. براي اين کالاي اساسي مي‌توان سقف قيمتي در نظر گرفت و بازار را به‌وسيله آن کنترل کرد. در اين صورت، يک قيمت کارخانه خواهيم داشت و فردي که خودرو را تحويل مي‌گيرد، با درصدي که نهادهاي نظارتي تعيين مي‌کنند، مي‌تواند خودروي خود را بفروشد. پارکينگ‌ها پر از خودرو هستند رئيس اتحاديه فروشندگان خودرو تهران درباره احتکار خودرو گفت: نبايد بگذاريم عده‌اي از فضاي پيش آمده سوءاستفاده کنند و دست به احتکار خودرو بزنند، بعد هم با قيمت بالا بفروشند و بازار را به دست گيرند. ما بايد بپذيريم که آمارها از کاهش توليد خودروسازها خبر مي‌دهند. با اين حال، خودرو به‌اندازه‌اي که پاسخگوي بازار باشد وجود دارد، اما خودروهايي که از کارخانه تحويل گرفته شده‌اند به پارکينگ‌هاي ديگري منتقل شده‌اند تا با قيمت‌هاي بالا فروخته شوند. افرادي هستند که با قيمت‌سازي مي‌خواهند خودروهاي خريداري‌شده خود را براي کسب سود بيشتر، بفروشند. وي افزود: با اين حال، بايد بدانيم که خودرو در پارکينگ‌ها زياد است و در روزهاي آخر سال، اين آشفته‌بازاري که در خودرو به وجود آمده، تقريباً تمام شده تلقي مي‌شود و بازار روال خود را پيدا مي‌کند. اگر بازار پيش از اين مديريت مي‌شد و با تعيين سقف قيمت، اجازه افزايش شکاف بين قيمت بازار و کارخانه داده نمي‌شد، شاهد اين اتفاقات در بازار خودرو نبوديم.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره