نماد آخرین خبر

مشخصات فنی و قیمت خودروی زوتی T210

منبع
زوميت
بروزرسانی
زوميت/ در اين مطلب به معرفي و بررسي مشخصات فني کراس‌اور جديد بازار ايران، زوتي T600 مي‌پردازيم که هم‌اکنون توسط شرکت شهر خودرو با نام ريگان کوپا T210 پيش‌فروش مي‌شود. با ادامه‌ي روند تحريم‌هاي جهاني و تأثير مستقيم آن بر بازار ايران، چالش‌هاي متعددي پيش روي مصرف‌کنندگان قرار گرفته است. از يک سو، افزايش ارزش دلار منجر به رشد قيمت خودروهاي وارداتي شده است و محصولات برندهاي معتبر، عملا دور از دسترس هستند. از سويي ديگر، صنعت قطعه‌سازي و خودروسازي با کمبود مواد اوليه و لوازم وارداتي رو‌به‌رو است تا بسياري از محصولات مونتاژ ايران هم، در شرف توقف توليد باشند. اين شرايط، تنها يک راه براي مصرف‌کننده‌ي ايراني باقي مي‌گذارد که آن هم، خريد خودروهاي چيني، است. طبيعتا، افرادي که پول بيشتري پرداخت کنند، محصول باکيفيت‌تري دريافت خواهند کرد و در نهايت، خودروهاي چيني هم به ۲ دسته‌ي لوکس و غيرلوکس با کلاس قيمت ۲۰۰ ميليون تومان و نزديک به ۴۰۰ ميليون تومان، تقسيم مي‌شوند. باتوجه به سليقه‌ي مردم و البته جو حاکم بر بازار ايران، مي‌توان اطمينان داشت که در آينده نزديک، تقريبا تمامي خودروهاي چيني بالاي ۲۰۰ ميليون تومان، کراس‌اور يا اصطلاحا شاسي‌بلند باشند. حدود ۱۲ سال پيش، شرکت زوتي (زوتيه) در چين، بنيان نهاده شد. اين گروه صنعتي، کاملا خصوصي است و با نام کامل Zotye International automobile Trading در شرق چين و شهر ژجيانگ فعاليت مي‌کند. هرچند که برند زوتيه، جوان و کم‌سابقه به‌نظر مي‌رسد، امروزه ۱۵ نوع خودروي مختلف توليد مي‌کند که شامل ۹ کراس‌اور، ۳ مدل سدان و ۳ محصول کوچک در کلاس شهري است. اين شرکت، از نظر کيفيت محصولات، در سطح اول خودروسازان چيني، ارزيابي مي‌شود و با برندهاي خارجي، از جمله تويوتا، دايهاتسو و فيات، همکاري دارد. با نگاهي به محصولات مختلف زوتيه، متوجه مي‌شويم که ضعف طراحي در اين برند، چندان محرز نيست، چراکه مديران زوتيه، الگوبرداري از مدل‌هاي خارجي را اولويت خود قرار داده‌اند و در بسياري موارد، از جمله خودروي آريو S300 که زماني توسط سايپا مونتاژ مي‌شد؛ حق امتياز استفاده از يک پلتفرم معتبر را، خريداري کرده‌اند. حدود يک سال پيش، به بررسي جامع زوتي X7 در زوميت پرداختيم. اين محصول، با برند داماي در ايران عرضه خواهد شد و براساس برنامه‌ي راهبردي گروه زوتي، داراي کيفيت بالاتري نسبت به ديگر محصولات شرکت سازنده و مخصوص صادرات، خواهد بود. با اين حساب کراس‌اور T600، قرار نيست در کلاس قيمتي و کيفي داماي باشد، اما در تلاش است تا در بازار شلوغ کراس‌اورهاي اندازه متوسط، فعاليت کند. کراس‌اورهاي زوتي با کدهاي T200، T300، T500، T600، T700 و T800 نام‌گذاري شده‌اند که به ترتيب، بدنه‌هاي بزرگ‌تري نسبت به کد پايين‌تر دارند. با اين حساب، زوتي T600، يک کراس‌اور ميان‌رده با هدف جذب عامه‌ي مردم خواهد بود که قيمت و سطح امکانات پايين‌تري نسبت به يک محصول پرچم‌دار چيني، ارائه مي‌کند. زوتي T600، قرار بود توسط سايپا عرضه شود اما هم‌اکنون توسط شرکت ريگان خودرو، پيش‌فروش مي‌شود. اين محصول با فيس‌ليفت و نسخه‌ي به اصطلاح کوپه هم در چين توليد مي‌شود که اتفاقا توسط شرکت ريگان خودرو، رونمايي شده است. زوتي T600 کوپه، با نام کوپا T210 در ايران تبليغ مي‌شود. طراحي ظاهري و بدنه مدل T600، مشابه ديگر کراس‌اورهاي زوتي با الهام از فولکس واگن توارگ و تيگوان طراحي شده است. باتوجه به اينکه زوتي T600 در سال ۲۰۱۳ رونمايي شد، از محصولات فولکس در همان دوران، الگو گرفت و به همين دليل، متفاوت از داماي X7 که سال ۲۰۱۷ طراحي شده است، جلوه مي‌کند. با نگاهي به کراس‌اورهاي چيني که در ۲ سال گذشته معرفي شده‌اند متوجه مي‌شويم، بسياري از آن‌ها زيباتر از گذشته هستند و فراتر از يک خودروي چيني ارزان‌قيمت جلوه مي‌کنند. بايد اعتراف کنيم، اين موضوع براي زوتي T600 صدق نمي‌کند و نماي بيروني آن در مقايسه با چري تيگو 5 و هاوال H2، تا حدودي قديمي و از مدافتاده به‌نظر مي‌رسد. زبان طراحي زوتي، متمرکز بر جلوپنجره‌ي نسبتا ساده‌اي است که با ۲ خط موازي همراه زهوار کروم، ارائه مي‌شود. برخلاف آنچه در سدان آريو سايپا (زوتي Z300) ديده‌ايم، منحني خاصي در اين قسمت ديده نمي‌شود و با پلاستيک سياه مشبک در پشت جلوپنجره‌اي، با نوعي صرفه‌جويي در طراحي و اجرا مواجه هستيم. فرم چراغ‌هاي اصلي نيز، بي‌تفاوت و ساده جلوه مي‌کند. بسياري از مصرف‌کنندگان، علاقه‌مند نمايي اسپرت و تهاجمي از يک خودرو هستند که البته، در زوتي T600، ديده نمي‌شود. در ظاهر سپر و بخش پاييني نماي روبر، خبري از خطوط حجم‌دهنده و پيچيدگي در طراحي زوتي T600 نيست. حجم زيادي از پلاستيک سياه‌رنگ در اين قسمت ديده مي‌شود که خصوصا براي مکان اختصاصي مه‌شکن‌ها، توي ذوق مي‌زند. از سويي ديگر، نکاتي مثبتي هم در سپر وجود دارد که شامل قطعه‌اي نقره‌ي رنگ در پايين و نوارهايي از فلز کروم براق در بخش مياني هدايت‌کننده‌ي هوا مي‌شود. شايد بهتر بود اگر، چراغ‌هاي LED روشنايي روز به‌جاي اينکه در پايين کاسه چراغ باشند، نزديک مه‌شکن‌ها و محل اختصاصي آن‌ها روي سپر، جاسازي شوند. کمبود خطوط حجم‌دهنده در نزديکي چراغ‌هاي اصلي و روي کاپوت جلو هم، از کاستي‌هايي در طراحي زوتي T600، حکايت دارند. از نماي جانبي، مي‌توان ادعا کرد که سادگي بدنه‌ به زيبايي خودرو کمک کرده است. ساختار کلي درها و کگلگيرها در يک راستا هستند، اما با ۲ خط حجم دهنده حمايت مي‌شوند. خطي نسبتا عميق، از انتهاي چراغ عقب تا ميانه‌هاي گلگير جلو کشيده شده است که به خوبي در نزديکي درپوش جلو، محو مي‌شود. حجم‌دهي ديگري هم، فريم چرخ‌ها و سپرها در طرفين را از طريق رکاب، پيوند مي‌دهد تا در قسمت پايين، برجستگي چشم‌نوازي براي درهاي ورودي به کابين، فراهم شود. از نکات مثبت در طراحي نماي جانبي زوتي T600 مي‌توان به ريل فلزي و نقره‌اي رنگ باربند، آينه‌هاي راهنمادار، دستگيره‌هاي کروم و رينگ‌هاي اسپرت آلومنيوم ۱۷ اينچ، اشاره کرد. از نماي پشت، شباهت زيادي بين T600 و چري تيگو 5 ديده مي‌شود که البته، با کوتاه‌تر بودن سقف در کراس‌اور زوتي همراه است. برخلاف نماي رو‌به‌رو، ترکيب چراغ‌هاي عقب و برش‌هاي بدنه از نماي پشت، اسپرت و جوان‌پسند هستند؛ به طوري‌که اتقام‌جو و جذاب جلوه مي‌کنند. حتي شيشه‌ي عقب هم داراي کمي انحنا است تا همراه‌با اسپويلر، يک کراس‌اور مدرن را تداعي کند. شايد مهم‌ترين ايراد در نماي پشت خودرو، عبارت درشت Zotye Auto روي زهوار فلزي نزديک دستگيره باشد که البته به سفارش شرکت واردکننده، قابل حذف است. ترکيب سپر عقب با چراغ‌هاي قرمز چهارگوش و استفاده‌ي نسبتا زياد از پلاستيک سياه‌رنگ در پايين هم، ارزش طراحي و حس لوکس زوتي T600 را، کاهش مي‌دهد. در مجموع، نمي‌توان به زيبايي زوتي T600، امتياز بالايي داد و صرفا، نماي پشت خودرو در مقايسه با محصولات هم‌رده، داراي نکات مثبت است. اين کراس‌اور چيني، البته زشت و ناخوشايند نيست، اما زيباتر از چري تيگو 5، هاوال H2 يا حتي جک S5، به‌نظر نمي‌رسد. ابعاد زوتي T600، شامل طول ۴۶۳۱ ميلي‌متر با عرض ۱۸۹۳ ميلي‌متر و ارتفاع سقف ۱۶۹۴ ميلي‌متر است که همراه فاصله‌محورهاي ۲۸۰۷ ميلي‌متر و فاصله کف تا زمين ۱۸۵ ميلي‌متر، عرضه مي‌شود. طراحي داخلي و کابين هرچند که طراحي و اولين عرضه‌ي زوتي T600، به سال ۲۰۱۳ باز مي‌گردد، شاهد سبکي مدرن در کابين و ترکيب اجزاي داشبورد هستيم. البته حجم زيادي از قطعات نقره‌اي رنگ در فضاي داخلي خودرو، پلاستيک هستند، اما حس لوکس و کاربرپسند، فراهم مي‌کنند. مي‌توان ادعا کرد، طراحان زوتي، با کمترين هزينه، ترکيبي جذاب براي کابين T600، فراهم کرده‌اند در بسياري از خودروهاي چيني، ديده نمي‌شود. بخش بالايي داشبورد، ساختاري يک‌تکه دارد که به زيبايي در محدوده‌ي پنل پشت فرمان، انحنا پيدا مي‌کند. کمي پايين‌‌تر، قطعه‌اي نقره‌اي رنگ ديده مي‌شود که به خوبي، خروجي‌هاي تهويه مبطبوع را پوشش مي‌دهد. براي نمايشگر و کليدهاي وابسته به آن نيز، محدوده‌ي مشخصي با موادمشابه قسمت بالايي، استفاده شده است. از ترفندهاي جالب زوتي براي القاي حس يک محصول لوکس به سرنشينان T600، بايد به انحناي بخش مياني در نزديکي دسته دنده و استفاده از ادوات نقره‌اي رنگ ، اشاره کرد که با حالتي مثلثي در پايين، الگو گرفته از مدل‌هاي قديمي لکسوس به‌نظر مي‌رسد. علاوه بر اين، در بخش‌هايي از فضاي داخلي، مثل دستگيره‌ي در، کليدهاي گردان تهويه مطبوع و پنل‌هاي پشت فرمان هم، از فلز کروم استفاده شده است که حس خوبي به سرنشينان و راننده مي‌دهد. مواد به کارفته در داشبورد و تودري‌ها، عمدتا از پلاستيک سياه و ارزان‌قيمت است که البته، چندان رضايت بخش نيست. اين موضوع، در محدوده‌ي استراحتگاه بازو و نزديکي دستگيره‌ي در، ارزش اقتصادي زوتي T600 را کاهش مي‌دهد. امروزه، بسياري از خودروهاي چيني وارد شده به ايران، داراي فرمان چرم مصنوعي و کليدهاي فلزي هستند، اما اين موضوع در زوتي T600 استاندارد ديده نمي‌شود و در اين بخش هم، شاهد استفاده‌ي شرکت سازنده از پلاستيک خشک هستيم. اين احتمال وجود دارد که فرمان چرم، به‌عنوان يک آپشن استاندارد يا انتخابي، در نسخه‌ي وارداتي وجود داشته باشد. فرمان زوتي T600، ساختار استخواني و نسبتا مناسبي براي راننده فراهم مي‌کند. از مواد ضعيف در اين قسمت که بگذريم، آرايش سيلندري و قاب فلزي مربوط به پنل‌هاي سرعت و دور موتور، حس خوبي به راننده مي‌دهد که اسپرت و داراي جذابيت است. مدل‌هاي کامل‌تر و آپشنال زوتي T600، داراي نمايشگر مربوط به کامپيوتر سفري هستند که همراه‌با کليدهاي کروز کنترل و سيستم سرگرمي روي فرمان، شبيه به يک خودروي مدرن، جلوه مي‌کند. فضاي داخلي، براي سفرهاي طولاني ۴ سرنشين بلند قد مناسب است، اما براي راننده و شاگرد، راحتي بيشتري فراهم مي‌کند. صندلي‌هاي رديف جلو، انحناي بسيار خوبي براي حمايت از پهلوها و گودي کمر دارند، اما اين شرايط، در صندلي‌هاي رديف دوم ديده نمي‌شود. نشيمنگاه براي سرنشينان عقب، حالت تخته‌اي و يک‌تکه دارد که رحتي اين قسمت را، کاهش مي‌دهد. از نکات مثبت در طراحي صندلي‌هاي زوتي T600، بايد به مواد نسبتا خوب و ساختار متفاوت در بعضي نواحي اشاره کرد که باعث گردش هوا و کاهش تعريق سرنشينان خواهد شد. زوتي T600 داراي استراحتگاه در قسمت مياني صندلي عقب است، اما مي‌تواند به‌صورت ۵ سرنشينه استفاده شود. ارتفاع اتاق از سطح زمين، چندان زياد نيست و به سرنشينان، حس يک کراس‌اوريا شاسي‌بلند را القا نمي‌کند، اما در مقابل زانو و بالاي سر، رضايت‌بخش است. زوتي T600 با صندوق عقب به حجم استاندارد ۳۴۴ ليتر ارائه مي‌شود که البته کافي به‌نظر نمي‌رسد و از ۲۰۶ صندوق‌دار هم، کوچکتر است. پيشرانه و شرايط فني کراس‌اور ميان‌رده‌ي زوتي، پيشرانه‌ي قدرتمندتري در مقايسه با رقباي هم‌وطن خود دارد. مدل T600 با ۲ نوع قواي محرک توربوشارژ با استاندارد آلايندگي يورو ۴ در چين عرضه مي‌شود، اما تمامي نسخه‌هاي اين خودرو، به‌صورت ديفرانسيل جلو و فاقد سيستم ۴ چرخ محرک هستند. مدل ارزان‌تر زوتي T600 که در ايران با نام ريگان کوپا T210 عرضه مي‌شود، مجهز به پيشرانه‌ي ۱/۵ ليتر توربوشارژ است که قدرت ۱۵۶ اسب‌بخار در ۵۵۰۰ دور بر دقيقه توليد مي‌کند. اين مدل، نهايت گشتاور ۲۱۵ نيوتن‌متر فراهم مي‌کند که به دليل توليد از ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقيقه، منجر به شتاب‌گيري مناسب از دورهاي پايين پيشرانه و لحظات اوليه‌ي شروع حرکت مي‌شود. زوتي T600 با جعبه‌دنده دستي ۵ سرعته، مي‌تواند در زماني حدود ۱۰ ثانيه به سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت برسد و ميانگين مصرف سوخت ۸ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر داشته باشد. نهايت سرعت اين مدل، ۱۸۵ کيلومتر بر ساعت است و با جعبه‌دنده خودکار ۶ سرعته مجهز به دوال کلاچ نيز، توليد مي‌شود. از سال ۲۰۱۵، نسخه‌اي قوي‌تري از زوتي T600 استاندارد نيزدر چين عرضه شده که مجهز به پيشرانه‌ي توربوشارژ ۲ ليتري است. اين مدل، قدرت ۱۸۸ اسب‌بخار در ۵۵۰۰ دور بر دقيقه و نهايت گشتاور ۲۵۰ نيوتن‌متر از ۲۴۰۰ تا ۴۴۰۰ دور بر دقيقه توليد مي‌کند. زوتي T600 مجهز به پيشرانه ۲ ليتري، ۹ ثانيه پس از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت مي‌رسد و نهايت سرعت ۱۸۵ کيلومتر بر ساعت فراهم مي‌کند. ميانگين مصرف سوخت اين نسخه، ۸.۵ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر است و با جعبه‌دنده خودکار ۶ سرعته يا جعبه‌دنده‌ي دستي ۵ سرعته عرضه مي‌شود. امکانات رفاهي در نماي بيروني، رينگ‌هاي اسپرت آلومنيوم ۱۷ اينچ با لاستيک‌هايي به پهناي ۲۳۵ ميلي‌‌متر در همه‌‌ي نسخه‌ها به‌صورت استاندارد وجود دارد. ريل باربند، اسپويلر عقب، چراغ مه‌شکن جلو و سيستم روشنايي بدرقه هم، تقريبا در تمامي مدل‌هاي زوتي T600 ديده مي‌شود. امکاناتي نظير سانروف پانوراميک، برف‌ پاک‌کن با حسگر باران، لامپ زنون مجهز به سيستم شست‌وشو، روشنايي خودکار، آينه‌ بغل راهنمادار فلزي مجهز به گرم‌کن داخلي با امکان تنظم برقي و جمع‌شوندگي خودکار، در مدل‌هاي آپشنال، قابل استفاده هستند. در فضاي داخلي زوتي T600، شيشه‌هاي برقي براي ۴ طرف، استارت دکمه‌اي، فيلتر تهويه مطبوع، کامپيوتر سفر، سيستم صوتي با ۴ بلندگو و صندلي‌هاي چرم مصنوعي، امکانات استاندارد در تمامي مدل‌ها هستند. نمايشگر لمسي اينچ، دوربين پارک، ناوبري ماهواره‌اي، امکان برقراري ارتباط تلفني از طريق بلوتوث، درگاه USB و AUX با امکان دريافت CD فايل‌هاي Mp3، صندلي برقي رديف جلو مجهز به گرم‌کن داخلي، فرمان چرم مصنوعي، آينه وسط با امکان مات‌شوندگي خودکار، سيستم صوتي قدرتمند ۶ بلندگو، تهويه مطبوع خودکار و دوگانه، آپشن‌هاي موجود در نسخه‌هاي گران‌تر هستند. بنابر اعلام شرکت شهر خودرو، مدل Flagship از ريگان کوپا T210 با اين امکانات در ايران عرضه مي‌شود: آينه هاي جانبي برقي جمع شونده با گرم‌کن و چراغ راهنما کيسه هواي اصلي و جانبي و پرده اي سرنشينان جلو دارد باز و بسته شدن در صندوق عقب برقي بهمراه حسگر پايي برف پاکن ژله اي و حسگر باران تنظيم برقي ۸ جهت براي صندلي راننده و ۴ جهت براي سرنشين کنار راننده تنظيمات ضد انعکاس نور آينه وسط خودکار چراغ جلو از نوع پروژکتوري بهمراه دي لايت زنون چراغهاي جلو خودکار / تنظيم ارتفاع دارد / خودکار چراغهاي مشايعت تا منزل / سيستم نورپردازي داخلي دارد دوربين ۳۶۰ درجه + نمايشگر ميدان ديد عقب رادار کنترل رانندگي بين خطوط سقف پاناروميک برقي حسگر پارک جلو و عقب و نقطه کور سيستم تهويه مطبوع خودکار مجهز به يونايزر و دريچه تهويه سرنشينان عقب سيستم ورود بدون کليد و استارت دکمه اي دارد شارژ بي‌سيم باتري تلفن همراه دارد صفحه‌نمايش تمام لمسي ۱۰ اينچي با ۸ بلندگو صندلي هاي چرمي با گرم‌کن مخصوص رديف جلو فرمان برقي EPS فرمان چند منظور و تنظيم شونده چرمي با کنترل هاي روي فرمان قابليت خودکار بالابر شيشه ها و سيستم هوشمند CAN-BUS کروز کنترل نمايشگر فشار باد لاستيک / محاسبه گر اطلاعات سفر / GPS ترمز دستي برقي هوشمند اتوهلد شارژ وايرلس شرايط ايمني و تجهيزات حفاظتي کراس‌اور زوتي T600، مشابه بسياري از خودروهاي چيني، داراي ۴ ستاره ايمني از بنياد تست تصادف کشور سازنده (C-NCAP) است. هرچند که اعتبار امتيازات منتشر شده توسط نهادهاي تست کيفيت و ايمني چين، مورد قبول بسياري از مردم ايران نيست؛ بايد اعتراف کرد که عمکلرد زوتي T600 در فيلم مربوط به آزمون تصادف، قابل قبول است. بنا به اسناد منتشر شده توسط C-NCAP اين خودرو، هنگام برخودر با مانع از رو‌به‌رو در سرعت ۵۰ کيلومتر بر ساعت، ايمني ۱۰۰ درصد براي سرنشينان فراهم مي‌کند، اما در سرعت ۶۴ کيلومتر بر ساعت، تنها ۴۰ درصد، احتمال حفظ سلامت سرنشينان، وجود دارد. فهرست امکانات ايمني زوتي T600، شرايط بسيار خوبي براي يک خودروي چيني محسوب مي‌شود، اما بايد توجه داشت که بعضي از اين آپشن‌ها، مخصوص نسخه‌هاي گران‌تر هستند. در ارزان‌ترين مدل، ۲ کيسه هوا براي رديف جلو، ايزو فيکس صندلي عقب ( نگه‌دارنده ايمني صندلي کودک)، قفل خودکار درهاي خودرو با حساسيت به سرعت، حسگر پارک عقب، دزدگير مجهز به آلارم صوتي و سيستم ضد سرقت، ترمز ضد قفل (ABS) و تقسيم هوشمند نيروي ترمز (EBD) آپشن‌هاي استاندارد هستند. مدل‌هاي کامل‌تر زوتي T600، به ۶ ايربگ (۴ کيسه هوا در جلو همراه ۲ کيسه هواي پرده‌اي)، ترمز کمکي (BA)، کنترل کشش (TCS)، فناوري حفظ تعادل (ESC)، سيستم حفظ خودرو در شيب (HCA)، نمايش و هشدار فشار باد لاستيک‌ها، مجهز هستند. بررسي فني و مقايسه با رقبا در مجموعه مقالات معرفي جامع خودروهاي ايران، نگاه ويژه‌اي به قيمت نهايي محصولات داريم. از اين ديدگاه، هزينه‌اي که خريدار پرداخت مي‌کند، نقشي تعيين‌کننده در توقع او از يک خودرو خواهد داشت. در لحظه‌ي نگارش مطلب، قيمت نهايي زوتي T600 نا مشخص است، اما مي‌توان پيش‌بيني کرد که در کلاس قيمتي کراس‌اورهاي چيني سايز متوسط، نظير چري تيگو 7 و جک S5 باشد. از ديدگاه نگارنده، قدرت پيشرانه و امکانات رفاهي، خصوصا در نسخه‌ي فول‌آپشن زوتي T600، برگ برنده‌ي خودرو محسوب مي‌شود. حتي در نمونه‌ي وارداتي با موتور ۱/۵ ليتري توربوشارژ، قدرت ۱۵۶ اسب‌بخار و گشتاور ۲۱۵ نيوتن‌متر، وجود دارد که رسيدن به سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت، ظرف ۱۰ ثانيه را ممکن مي‌کند. اين شرايط، منجر به برتري زوتي T600، در مقايسه با تمامي کراس‌اورهاي چيني معمول در بازار ايران مي‌شود و حتي تا حدودي مشابه سوزوکي گرند ويتارا است که امروزه با قيمتي بالاتر از ۴۰۰ ميليون تومان در بازار ايران، معامله مي‌شود. هرچند که ويتارا ۲/۴ ليتري، مجهز به سيستم ارزشمند ۲ ديفرانسيل، توانايي‌هاي آف‌رود بالاتر، خدمات پس از فروش قابل قبول ايران‌خودرو، برند ژاپني و برتري‌هايي ديگر نسبت به زوتي T600 است، چهره‌اي تکراري و خسته کننده ارائه مي‌دهد. در مقايسه با کراس‌اورهاي کره‌اي، نماي بيروني زوتي T600 حالتي ساده و کسالت‌آور دارد. هرچند که رينگ‌هاي ۱۷ اينچ، ريل بارند و ظاهري شبيه به فولکس‌واگن تيگوان، مي‌توان براي خريدار ايجاد جذابيت کند؛ برتري خاصي نسبت به ديگرکراس‌اورهاي چيني بازار ايران ندارد. براي افرادي که علاقه‌مند خودروهاي پهن‌پيکر و شاسي‌بلندهاي چشم‌گير هستند، خريد بي‌واي‌دي S6 يا نمونه‌هاي دست دوم کيا اسپورتيج، احتمالا جذابيت بيشتري خواهد داشت. تجربه نشان داده است، ارتفاع سقف براي خريداران کراس‌اورهاي چيني، اهميت زيادي دارد که البته از اين نظر، محصول زوتي داراي برتري نيست. احتمالا کابين زوتي T600، جذابيت زيادي براي مردم ما داشته باشد. هرچند که از اين نظر هم، سليقه‌هاي متفاوتي در ايران وجود دارد و شرايط قيمتي، تعيين کننده خواهد بود؛ ايراد خاصي به فضاي داخلي زوتي T600، وارد نيست. در مقايسه با ديگر کراس‌اورهاي چيني، ترکيب قابل قبولي در کابين ديده مي‌شود که همراه‌با تجهيزات نسخه‌ي فول‌آپشن (شامل نمايشگر ۸ اينچ، سانروف و صندلي‌هاي چرم مصنوعي با ظاهر اسپرت در رديف جلو)، قادر به جذب مخاطب است. از نظر امکانات رفاهي در گران‌ترين مدل، شارژر ۱۲ ولت براي صندلي‌هاي عقب، دوربين پارک، گرم‌کن داخل صندلي و تهويه مطبوع خودکار دوگانه، در بسياري از چيني‌هاي وارداتي، ديده نمي‌شوند. راحتي صندلي عقب، يکي از مهم‌ترين نکات منفي در زوتي T600 است. اين خودرو با زاويه‌ي کمي براي بازشدن درهاي رديف عقب عرضه مي‌شود که ورود و خروج سرنشيان به خودرو را، سخت مي‌کند. اگر فردي بلندقد روي صندلي عقب بنشيند، فضاي مناسبي در قسمت بالاي سر و روبروي زانو خواهد داشت، اما حالت صاف و تخته‌اي صندلي‌هاي رديف دوم، تا حدودي کسالت‌اور هستند. اين شرايط، البته براي راننده و شاگرد، وجود ندارد؛ چراکه صندلي‌هاي جلو ارگونومي بهتري ارائه مي‌کنند. از نظر فضاي صندوق عقب هم، زوتي T600 داراي شرايط ايده‌آل نيست و با حجم مفيد ۳۴۴ ليتر، نيازهاي يک خانواده‌ي معمولي براي سفر را، تأمين نمي‌کند. در مجموع، مي‌توان امتياز خوبي به زوتي T600 در کلاس کراس‌اورهاي چيني بازار ايران داد؛ چراکه ، جوان‌پسند و پرشتاب است. فرمان‌پذيري خوبي دارد و البته شرايط خوبي در فضاي داخل کابين ارائه مي‌کند. باتوجه به احتمال بالاي عرضه‌ي زوتي T600 توسط سايپا، مي‌توان تا حدودي نسبت به گارانتي و خدمات پس از فروش (در مقايسه با شرکت‌هاي نوپا و ناآشنا)، آسوده بود. قيمت احتمالي ارزان‌ترين مدل زوتي T600 با جعبه‌دنده دستي و امکانات استاندارد، در بازار چين به قيمت ۸۰ هزار يوآن (معادل ۱۱ هزار دلار) فروخته مي‌شود. براي گران‌ترين مدل، همراه پيشرانه‌ي ۲ ليتري توربوشارژ ۱۸۸ اسب‌بخار و امکانات کامل، قيمت ۱۱۶ هزار يوآن (معادل ۱۷ هزار دلار) در بازار چين وجود دارد که باتوجه به قيمت احتمالي بالاتر از ۳۰۰ ميليون تومان در ايران، شانس زيادي براي واردات و مونتاژ توسط سايپا ندارد. نسخه‌ي ۱/۵ ليتري توربوشارژ ۱۵۶ اسب‌بخار که هم‌اکنون توسط ريگان خودرو پيش‌فروش مي‌شود، با جعبه‌دنده خودکار همراه امکانات نسبتا کامل رفاهي و ايمني، ۹۸ هزار يوآن (معادل ۱۴ هزار دلار) قيمت دارد. علاقه‌مندان مي‌توانند با پرداخت ۱۹۵ ميليون تومان در زمان ثبت‌نام، ضمن استفاده از سود مشارکت ۱۸ درصد، حدود ۷ ماه بعد از واريز وجه اوليه، خودرو را تحويل بگيرند. براساس تماس نويسنده با نمايندگي رشرکت شهر خودرو، قيمت نهايي کوپا T210 نزديک به ۳۹۰ ميليون تومان خواهد بود.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره