کرونا به جان بازار خودرو افتاد
دنياي اقتصاد/ ويروس کرونا که از هفته گذشته رسما ورودش به ايران تاييد شد، به جان بازار خودرو نيز افتاد. بنابه گفته فعالان بازار، طي هفته جاري و پس از اعلام رسمي ورود کرونا به ايران، خريد و فروش خودرو افت کرده، چه آنکه مراجعه شهروندان حتي براي تعويض پلاک نيز کاهش داشته است. از چهارشنبه گذشته که خبر ورود کرونا به ايران اعلام شد، بسيار از شهروندان به توصيه وزارت بهداشت، پيشگيري را در دستور کار قرار دادهاند تا با رعايت هرچه بيشتر بهداشت فردي، خود را از ابتلا به اين ويروس در امان نگه دارند. ازآنجاکه پيدرپي توصيه ميشود شهروندان تا حد امکان در منازل خود بمانند و بيرون نيايند، مراجعه به بازار خودرو نيز کاهش يافته و بنابراين تقاضا روند نزولي پيدا کرده است. آنطور که فعالان بازار ميگويند، بسياري از شهروندان خريد و فروش خودرو را به دليل آنکه نياز به حضور فيزيکي در بنگاهها و دفترخانهها دارد، متوقف کرده و برخي حتي براي انجام امور مربوط به شمارهگذاري خودروهاي خود نيز مراجعه نميکنند. به گفته آنها، در کنار اين موضوع، رشد شديد قيمتها نيز عامل ديگري در کاهش تقاضا بهشمار ميرود که سبب شده خيليها عملا توان خريد در بازار نداشته باشند. در مجموع گفته ميشود قيمت خودروهاي داخلي اندکي افت داشته، هرچند هنوز به دوران قبل از آغاز توفان گراني بازنگشته است. از حدود يک ماه پيش، موج جديد رشد قيمت در بازار خودرو آغاز و اگرچه در مقاطعي متوقف يا کند شد، با اين حال در مجموع رکوردهايي جديد در بازار به ثبت رسيد. گفته ميشود روند عرضه محصول از سوي خودروسازان نيز همچنان نسبتا ضعيف است و واکنش ضدکرونايي مشتريان نيز به نوعي تبديل به توفيق اجباري براي شرکتهاي خودروساز شده است. در حالحاضر هيچ خبري مبني بر تعطيلي موقت خطوط توليد خودروسازان و قطعهسازان در راستاي پيشگيري از ابتلاي کارکنان آنها به کرونا منتشر نشده و ظاهرا توليد نيز روندي عادي دارد. از آنجا که خودروسازان کلي تعهدات معوق داشته و وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز اصرار به رشد توليد دارد، بعيد به نظر ميرسد اقدامي در راستاي تعطيلي موقت خطوط توليد خودروسازان و قطعهسازان (در راستاي کاهش شيوع کرونا) انجام شود. اين در حالي است که پس از شيوع ويروس کرونا در چين، بسياري از خطوط توليد خودروسازان و قطعهسازان با تعطيلي موقت مواجه شد. اين ويروس همچنين ضرر بزرگي به معاملات در بازار خودروي چين زد و فروش را با رکود کمسابقهاي مواجه کرد، زيرا بسياري از شهروندان چيني ترجيح ميدهند فعلا از منازل خود خارج نشوند. در ايران هنوز آمار دقيقي درباره ميزان افت معاملات خودرو منتشر نشده، اما آنچه مشخص است، خريد و فروش روندي کاهش داشته و دارد. قيمتها نيز کمي کاهش پيدا کردهاند، هرچند تضميني بابت پايدار ماندن اين شرايط و ادامه نزول منحني قيمت نيست. بنابر اخبار رسيده از بازار، در حالحاضر پرايد در مدل ۱۱۱ (هاچ بک) قيمتي برابر با ۷۱ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان دارد که کاهش قيمت يک ميليون توماني را نشان ميدهد. پرايد ۱۳۱ هم که کاهش قيمت داشته، در مقطع فعلي ۶۶ ميليون تومان قيمت دارد. فعالان بازار در مورد تيبا نيز عنوان ميکنند قيمت اين محصول در مدل معمولي (صندوقدار) به ۷۷ ميليون تومان رسيده و مدل هاچبک آن نيز ۸۰ ميليون تومان به فروش ميرسد. پژو ۲۰۶ تيپ ۲ نيز در حالحاضر قيمتي برابر با ۱۰۶ ميليون تومان دارد و براي خريد تيپ ۵ اين محصول بايد ۱۲۵ ميليون تومان هزينه کرد. همچنين خريد پژو ۲۰۶ صندوقدار نيز چيزي حدود ۱۳۰ ميليون تومان آب ميخورد و پژو ۴۰۵ معمولي هم ۹۶ ميليون تومان قيمت دارد.