گرانترین و خاصترین موتورسیکلتها چه قیمتی دارند؟
خراسان/ با آوردن نام موتورسيکلت احتمالا بيشتر ما موتورسواراني را به ياد خواهيم آورد که در خيابانها با اين وسيله کسب درآمد ميکنند. پيک موتوريها، مسافرکِشهاي موتوري و ... با موتورهايي خسته وبيرمق که آه از نهاد اگزوزشان برآمده و ديگر جاني براي پيمودن مسير ندارند! اما موتورسيکلتها از زمان تولدشان، يعني سال 1885 در آلمان تا به امروز تغييرات بسيار زيادي کرده و از يک دوچرخه موتوردار به اسبهاي سرکشي تبديل شدهاند که امکانات و البته قيمت بعضيهايشان، هوش را از سرتان خواهد پراند. به احتمال زياد، گوتليب دايملر و ويلهلم مايباخ، مخترعان موتورسيکلت هرگز تصور نميکردند روزي دوچرخه ساده و موتوردارشان، اينقدر پيشرفت کند و به جايگاه امروزي برسد. موتورسيکلتها در طول عمرشان گاهي نامي خاص گرفته و در تاريخ معروف شدهاند و گاهي هم آنقدر گران و لاکچري بودند که ما حتي نام مدلشان را نشنيدهايم. اين وسيله نقليه هم مانند خودرو، طرفداران خاص خودش را در همه کشورهاي دنيا دارد؛ طرفداراني که با توجه به ميزان پول توي جيبشان به اين علاقه رسيدهاند. گاهي چند ميليون، گاهي چند صد ميليون و گاهي چند ميليارد! موتورسيکلتهاي گرانقيمت دنيا بسته به نوع طراحي، کارکرد يا اولين بودن، طبقهبندي ميشوند و افرادي بنا به سليقه خود پي به دست آوردن آنها ميروند. هميشه در دنيا افرادي هستند که حاضرند به خاطر علاقهشان به وسيلههاي خاص مبالغ زيادي خرج کنند و مثلاً يک موتورسيکلت تمام عيار داشته باشند. در پرونده امروز زندگيسلام ميخواهيم درباره گرانترين و خاصترين موتورسيکلتهاي دنيا صحبت کنيم که به احتمال زياد بعد از شنيدن امکاناتشان، دودي مانند موتورهاي خسته خيابانها از سرتان بلند خواهد شد. به نظرتان اين وسيله نقليه چقدر ميتواند خاص و قيمتي باشد و گرانترين موتورسيکلت مربوط به چه کشوري و کدام شرکت سازنده است؟بياييد در ادامه با هم 10 مورد از گرانترين موتورسيکلتهاي دنيا و شرکتهاي سازنده آنها را بشناسيم. سريعترين موتورسيکلت جهان دوج، موتوري است که شما را به آسمان خواهد برد! موتوري با ظاهري عجيب و سرعتي باورنکردني. سريعترين موتورسيکلت جهان دوج نام دارد و فقط 9 دستگاه از آن تا به حال توليد و در بازار عرضه شده است. اين موتورسيکلت از يک پيشرانه 10 سيلندر خورجيني بهره ميبرد که ساخت شرکت Dodge Viper و قادر است 500 اسببخار نيرو توليد کند. اين موتورسيکلت ميتواند به سرعت 560 کيلومتر بر ساعت دست پيدا کند ولي چنان چه با آن سرعت حرکت کند، قوانين حاکم بر فيزيک و آيروديناميک باعث خواهند شد موتورسيکلت به پرواز در بيايد و از سطح زمين جدا شود! گفتني است تا به حال کسي با سرعت بيشتر از 210 کيلومتر بر ساعت با آن رانندگي نکرده است. هم اينک اين موتورسيکلت سريعترين موتورسيکلت جهان محسوب ميشود. گرانترين موتورسيکلت دنيا قيمت: يک ميليون دلار نام شرکت هارلي ديويدسن به احتمال زياد به گوشتان خورده است. يکي از معروفترين و محبوبترين شرکتهاي توليد موتورسيکلت در دنيا. «هارلي ديويدسن»، سبکي منحصربهفرد در دنياي موتورسواري بوده و سالهاست به نمادي از قدرت بين موتوردوستاني بدل شده که روزي آرنولد برايشان نقش قهرمان قصهها را بازي ميکرد. تا جاييکه اين روزها بسياري از نوجوانان ديروز، موتورسيکلتهاي کروز را تنها به ياد روزهايي انتخاب ميکنند که آرنولد برايشان قهرماني فراموشنشدني بود. آنها براي رسيدن به آرزوهاي نوجوانيشان، کروزها را به قيمتي چند برابر ميخرند تا حس قهرمان بودن را پشت فرمان بلند کروزهاي طرح هارلي تجربه کنند. اما تاريخچه هارلي ديويدسن در آمريکا به سال ۱۹۰۳ برميگردد. زمانيکه کارخانه توليد اين موتورسيکلت در سال ۱۹۰۳در ميلواکي ويسکانسين تأسيس شد. ماه جولاي(تيرماه) يکي از مهمترين ايام و يادآور دوراني شيرين براي کارخانه هارلي ديويدسن است چراکه اولين ساختار مديريتي اين شرکت شکل گرفت و حتي اولين جوايز به دست آمده توسط موتورهاي هارلي(سال ۱۹۰۴) در اين ماه به دست آمده است. اما چه کسي جز يک ميلياردر عاشق موتورسيکلت حاضر است بابت يک موتور، نزديک به از يک ميليون دلار پرداخت کند؟ اين مدل که توسط «جک آرمسترانگ» طراحي شده، خاصترين و گرانترين موتورسيکلت شرکت هارلي ديويدسن است و براي خريد آن بايد مبلغ يک ميليون دلار بپردازيد. قابليتهاي فني اين مدل نيز همانند قيمت آن بسيار بالاست. پيشرانه شش سيلندر اين موتور باعث ميشود تا بتوانيد با سرعت نور در جادهها ويراژ دهيد! يکي ديگر از ويژگيهاي خاص اين موتور طراحي بدنه آن است که باعث شده تا شکل ظاهري آن هم منحصربه فرد باشد. به يادگار مانده از جنگجهاني دوم قيمت: 750 هزار دلار موتور «پروکيپاين» در تعداد بسيار محدودي ساخته شده است و به همين دليل قيمت بالايي دارد. اين مدلها در زمان جنگ جهاني دوم توليد شدهاند و به همين دليل تعداد بسيار کمي از آنها باقي مانده است. مدلي که در تصوير ميبينيد تا چند وقت پيش در يک موزه نگهداري ميشد اما مسئولان موزه تصميم گرفتهاند تا آن را با قيمت 750 هزار دلار به فروش برسانند. اين موتور در موزه ملي موتورسيکلتها در آمريکا نگهداري ميشود و براي افرادي که پول زياد و علاقه فراواني به موتورهاي قديمي دارند، انتخاب بسيار مناسبي است. فانتزيترين موتورسيکلت دنيا قيمت: 500 هزار دلار مدل «چاپر» با بدنه طلايي که 500 هزار دلار قيمت دارد، بيشتر شبيه يک وسيله تخيلي است که به واقعيت تبديل شده است. مدلي که احتمالا هيچ فردي حاضر نيست آن را روي جاده امتحان کند و فقط مخصوص کلکسيونرهاست. اين موتور شگفتانگيز داراي بدنهاي براق و جذاب است و روي آن با روکشهايي از ورقههاي طلا پوشيده شده است. چاپر طلايي بيشتر براي نمايش در کلکسيونها ساخته شده و انتظار نميرود که افراد با استفاده از آن در مسافتهاي طولاني، سواري کنند. اين موتور زيبا در نمايشگاه موتورسيکلتهاي سياتل در ايالت واشنگتن معرفي شده بود و البته تعداد کمي از آنها در خيابان هاي چند کشور ديده شده است. بدون مرکز چرخ قيمت: 155 هزار دلار اين تصوير مربوط به موتوري خاص با طراحي منحصربهفرد است که در شرکت هارلي ديويدسن متولد شده و 155 هزار دلار قيمت دارد. موتور سيکلت هابلس يا بدون مرکز چرخ هارلي دومين محصول از اين شرکت آمريکايي است که در فهرست 10 موتورسيکلت گرانقيمت دنيا قرار دارد. اين موتور طراحي تقريباً مشابهي با ديگر مدلهاي هارلي ديويدسن دارد اما تغييراتي در آن انجام شده که باعث ميشود تا طراحي و عملکرد آن با هر موتور ديگري متفاوت باشد. همانطور که در تصوير مشاهده ميکنيد، سيستم تعليق و انتقال اين موتور در چرخ عقب با ديگر مدلهاي معمول متفاوت بوده و قدرت، برخلاف ديگر موتورها به مرکز چرخ منتقل نميشود. هارلي ديويدسن حدود چهار هزارساعت زمان صرف طراحي اين مدل کرده است و سرانجام مدلي بدون تويي چرخ را به بازار معرفي کرد. هابلس با حداکثر سرعت ۱۶۰ کيلومتر در ساعت، يکي از سريعترين و پرقدرتترين موتورسيکلتهاي بازار است. کلاسيک و آنتيک قيمت: 120 هزار دلار موتورسيکلتهاي قديمي و کلاسيک براي بسياري از طرفداران اين وسيله نقليه باارزش هستند و حاضرند براي داشتن يکي از آنها مبالغ زيادي هزينه کنند. يکي از اين موتورها کاونتري ايگل است، مدلي بسيار قديمي که توسط کارخانه موتورسازي ايگل ساخته شده است. با اينکه تقريبا صد سال از عرضه اين مدل به بازار ميگذرد، اما هنوز هم قابليتهاي خيره کنندهاي دارد. اين موتور براي افراد با کلاس طراحي شده و با توجه به قيمت بالايي که دارد بدون شک يکي از با پرستيژترين موتورهاي دنياست. قيمت اين موتورسيکلت 120 هزاردلار است. براي سخت پسندها قيمت: 130 هزار دلار و باز هم، موتور ديگري از شرکت هارلي ديويدسن! بيخود نيست که اين شرکت طرفداران زيادي دارد. موتورهاي ساخت اين شرکت بسيار خاص و البته گرانقيمت هستند و مخصوص افرادي که ميخواهند موتور سيکلتي متفاوت و کمنظير داشته باشند. مدل راکر اين شرکت بر پايه يکي از موتورسيکلتهاي معروف شرکت آلماني هاوس آو تاندر ساخته شده و در طراحي آن به تمام جزئيات تا جاي ممکن توجه شده است. اين موتور که بدنه آن از چرخ عقب تا جلو زاويه 37 درجه دارد عملکرد فوقالعادهاي دارد. طراحي راکر نيز بسيار خيره کننده و زيباست و 130 هزار دلار قيمت دارد. هم سرعت دارد و هم قدرت قيمت: 300 هزار دلار مدل افايتيايکس، موتوري خاص و بسيار ارزشمند است که دو ويژگي سرعت و قدرت را با يکديگر تجميع کرده و يک وسيله نقليه شگفت انگيز را راهي بازار کرده است. اين موتور چشم نواز، به نسبت قيمت بالايي دارد و براي به دست آوردن آن بايد 300 هزار دلار هزينه کنيد اما به همين نسبت ارزشمند است. موتور آلومينيومي اين مدل قادر است تا 225 اسب بخار قدرت توليد کند. طراحي براق و چشمگير اين موتور، نگاه هرکسي را به سمت خود جلب ميکند. موتورهاي سري تيتانيوم Ecosse هميشه جزو بهترين مدلهاي سال موتورهاي جهان بودهاند و اين موتور قادر است تا به سرعت 400 کيلومتر در ساعت دست يابد. افسانهاي و تک در دنيا قيمت: 400 هزار دلار موتورسيکلت مشکي افسانهاي کلاسيک بريتانيا، يک مدل بسيار خاص و جذاب است که هيچ مشابهي در دنيا ندارد. همين تک بودن باعث شده که طرفداران زيادي داشته باشد؛ طرفداراني که حاضرهستند براي اين موتور 400 هزار دلار پرداخت کنند. اين موتور يک پيشرانه دو سيلندر با حجم 250 سيسي دارد و همانطور که از نام آن نيز پيداست در کشور انگليس توليد شده است. شايد اين موتور جزو خاصترين مدلهاي دنيا نباشد اما بدون شک تمامي نگاهها را به سمت خودش جلب کرده است. اولين موتورسيکلت دنيا قيمت: 150 هزار دلار اين مدل همان دوچرخه موتورداري است که براي اولين بار در دنيا ساخته شد، همينقدر ساده و معمولي. هيلدبرند و ولف مولر اولين توليد کنندههاي موتورسيکلت در دنيا بودند و عجيب اينکه تمام مدلهاي آنها که امروزه در دنيا وجود دارند، بسيار خاص و ويژه محسوب ميشوند. هم اکنون، بيشتر اين مدلها در مجموعههاي خصوصي نگهداري ميشوند و به اين دليل که اولين موتورسيکلتهاي ساخته شده در تاريخ هستند، قيمت بسيار بالايي دارند. اين موتور کمياب داراي موتور دو سيلندر چهار زمانه است و 150 هزار دلار قيمت دارد. گرانترين موتورسيکلت موجود در ايران با گشتي در بازار موتورسيکلتهاي خاص و گرانقيمت در کشورمان به مدل ياماها V-Max بر ميخوريم. اين مدل بين موتورهاي موجود دربازار گرانترين است و قيمتي حدود 350 ميليون دارد. البته مدلي که صفر کيلومتر نيست و مربوط به سال 2015 ميشود. نام V-Max در سال1984 به علاقهمندان موتورسيکلت معرفي شد. «جان رئيد» طراح انگليسي اين موتور سيکلت است. ياماها V-MAX از همان ابتدا در کلاس موتورهاي کروزر قرار داشت. باظاهري شبيه به موتورهاي هارلي ديويدسن آمريکايي اما از نوع ژاپني! از سال 1984 تا 2004موتور V-MAX با پيشرانه 1200 سيسي عرضه و توليد شد اما بعد از آن در سال 2005 نمونه کانسپت V-MAX توسط شرکت ياماها در نمايشگاه توکيو معرفي شد. علاوه بر داشتن ويژگيهاي فني به روز، V-MAXهاي توليد شده در سالهاي 2012 به بعد يک ويژگي خاص دارند و آن رنگ مات بدنه است. در اين چندسال طبق آماري که در دست داريم، تعداد انگشت شماري از ياماها V-MAX وارد ايران شدهاند که تمام آنها رنگ بدنه متاليک و براق دارند. بايد به جرئت گفت اين تعداد کمتر از پنج عدد بوده است.