چرا نباید باک بنزین را پر کرد؟
خودرو تک/ چرا نبايد باک بنزين را پر کرد؟در گذشته بخار بنزين توليد شده در باک به شکلي از باک خارج ميشد و خطري را براي اتومبيل و سرنشينان آن ايجاد نميکرد، اما هماکنون بخار موجود در باک بنزين توسط قطعهاي به نام کنيستر به موتور خودور هدايت ميشود و در چرخه سوخت اتومبيل قرار ميگيرد. انرژي مورد نياز براي به حرکت درآمدن خودرو بنزين است اما حجم باک خودروها و ميزان مصرف بنزين آنها با يکديگر متفاوت است؛ بنابراين ميزان بنزيني که بايد وارد باک هر اتومبيل شود، نيز يکسان نيست. اما موضوعي که براي همه خودورها صدق ميکند اين است که نبايد باک خودوري خود را پر کرد و اين موضوع هيچ ربطي به مواردي که به آن اشاره کرديم ندارد. در ادامه نحوه صحيح بنزين زدن و اينکه چرا پر کردن باک بنزين کار درستي نيست، توضيح داده شده است. شايد بارها اين موضوع را شنيده باشيد که نبايد باک بنزين اتومبيل خود را پر کنيم، موضوعي که در گذشته و براي خودروهاي قديمي زياد به گوش نميرسيد اما با ساخت خودروهاي جديد و تغيير تکنولوژي در ساخت خيلي از بخشهاي آن ميشنويم که نبايد باک خودور را پر کنيم. در گذشته بخار بنزين توليد شده در باک به شکلي از باک خارج ميشد و خطري را براي اتومبيل و سرنشينان آن ايجاد نميکرد، اما هماکنون بخار موجود در باک بنزين توسط قطعهاي به نام کنيستر به موتور خودور هدايت ميشود و در چرخه سوخت اتومبيل قرار ميگيرد. کنيستر در اتومبيل قرار داده شده است که بخار بنزين را به مايع تبديل کند يا به بيان ديگر ورودي آن بخار بنزين و خروجي آن بنزين مايع است. حال اگر شما باک بنزين خود را پر کنيد، موجب ورود بنزين به مدار کنيستر ميشويد. با ورود بنزين به مدار کنيستر، اين قطعه دچار ايراد خواهد شد. قطعهاي که قيمت تعمير يا تعويض آن گران است. در هنگام بنزين زدن نازل پمپ بنزين، هنگامي که ديگر نيازي به ادامه روند بنزين زدن نباشد، جريان ورود بنزين به باک را قطع ميکند. در اين هنگام عدهاي از رانندگان به هر علتي روند بنزين زدن را ادامه ميدهند، اين کار علاوه بر خرابي کنيستر که پيشتر گفته شد موجب سرريز شدن بنزين از توي باک ميشود که هم آلودگي به همراه دارد و هم موجب هدر رفتن بنزين خواهد شد. اما مسئله ديگر در مورد نازل پمپ بنزين اين است که در هنگام قطع جريان ورودي بنزين به باک و ادامه عمليات بنزين زدن توسط شما، ممکن است از نازل پمپ بنزين هيچ بنزيني خارج نشود اما بر روي عدد شمار پمپ بنزين براي شما بنزين زده شده نشان داده شود، اين امر موجب خواهد شد که براي بنزين هزينه اضافي پرداخت کنيد. چگونه حرفهاي بنزين بزنيم؟ براي اينکه بتوانيم بهتر بنزين بزنيم روشهايي هستند که بايد آنها را رعايت کرد. شايد با خود سوال کنيد که بهتر بنزين زدن يا مانند يک حرفهاي بنزين زدن يعني چه؟ اين موضوعي است که تصميم داريم تا در ادامه آن را توضيح دهيم. ۱. قبل از تخليه کامل باک، بنزين بزنيد زماني به پمپ بنزين برويد که هنوز باک بنزين خودروي شما تخليه نشده است. بهترين زمان براي بنزين زدن موقعي است که باک اتومبيل شما نصفه يا در حالت يکسوم قرار دارد. دليل اين موضوع هم آن است که بنزين خيلي زود تبخير ميشود و هرچقدر باک خالي باشد، هواي گرم بيشتري در آن قرار دارد و بنزين درون باک زودتر تبخير ميشود. ۲. هنگام تخليه بنزين درون مخزن جايگاه سوخت رساني، بنزين نزنيد شايد شما هم سوختگيري پمپ بنزين توسط تانکرهاي حمل سوخت را ديده باشيد. در اين هنگام بنزين نزنيد زيرا درون مخازن پمپ بنزين ذرات آلودهاي وجود دارند که تهنشين شدهاند و به دليل فشار بالاي ورود بنزين به درون مخزن پمپ بنزين اين آلودگيها با کل حجم بنزين موجود ترکيب ميشود. در صورت بنزين زدن در چنين شرايطي ذرات آلوده ميتوانند براي اتومبيل شما مشکلساز شوند. ۳. در زماني که هوا سرد يا خنک است، بنزين بزنيد در هنگام صبح يا در زماني که هوا خنکتر است بنزين بزنيد. بنزين در هواي خنک حالت منقبض و در شرايط گرم منبسط ميشود. اين موضوع باعث ميشود تا بنزين در هواي گرم به بخار تبديل شود و بنزيني که شما وارد باک اتومبيل خود ميکنيد، همراه با بخار زيادي باشد. در آخر دقت داشته باشيد که باک اتومبيل خود را هيچگاه از بنزين پر نکنيد زيرا پر کردن باک بنزين ممکن است به کنيستر خودوري شما آسيب برسد. در ضمن بهترين موقع براي بنزين زدن هنگام صبح يا در هواي خنک است. همچنين در هنگام بارگيري پمپ بنزين اقدام به سوخت گيري نکنيد. با سهميه بندي شدن بنزين خواندن ترفندهاي پيشگيري از غيب شدن بنزين از کارت! نيز خالي از لطف نخواهد بود.