اسب بخار/ هاچ بک ها از قديم طرف داران بي شماري داشتند. به خصوص در بازار خودرو کشور ما که به دليل بيش از حد گران بودن خودروهاي کوپه، عملاً اين هاچ بک ها بودند که جاي خالي اتومبيل هاي محبوب جوانان را پر کردند.
در حالي که شرکت «ايران خودرو» توانست با عرضه پژو ۲۰۶ قلب بسياري از ماشين بازهاي ايراني را تسخير کند، از آن سو، «سايپا» هم از دهه هفتاد با توليد پرايد هاچ بک جايگاه ويژه اي در ميان جواناني پيدا کرد که پول چنداني براي ماشين بازي نداشتند. سايپا در سال هاي اخير با تعريف پروژه هايي، همچون تيبا ۲ و کوييک، سعي کرد الگوي موفقيت پرايد هاچ بک را تکرار کند. سايپا با تيبا ۲ تا حدودي به اين هدف دست يافت، اما کوييک هنوز در ابتداي راه است. کوييک از همان ابتدا، با سطح قيمتي بالاتر از پرايد و تيبا، تصميم به رقابت با پژو ۲۰۶ گرفت. اين که چه قدر کوييک در به چالش کشيدن ۲۰۶ موفق بوده است را کنار مي گذاريم، اما قطعاً مي دانيم که سايپا تا امروز با عرضه کوييک در دو تيپ دنده اي و اتوماتيک طيف جديدي از خريداران را به سمت نخستين هاچ بک کراس ملي خود کشانده است.
چرا کوييک؟
پس از عرضه کوييک اتوماتيک پلاس نوبت به کوييک دنده اي رسيد تا خودي نشان دهد و بر بازار پژو ۲۰۶ تيپ ۲ اثر بگذارد.
به تازگي هم کوييک R به عنوان جديدترين تيپ اين خودرو به ميدان آمده است تا با ويژگي هاي ظاهري جوان پسندانه سهم بيش تري از بازار فروش را تصاحب کند. با توجه به حذف بسياري از آپشن هاي لوکس در مدل هاي دنده اي کوييک، از سوي سايپا، تصميم گرفتيم در اين مقاله به بررسي آپشن هاي قابل نصب بر روي اين خودرو بپردازيم. آپشن هايي که مي توان آن ها را با اندکي هزينه اضافه بر روي کوييک و کوييک R در اختيار داشت. به اين ترتيب، در آشفته بازار امروز، که احتمالا شما براي خريد يک هاچ بک صفر کيلومتر اقتصادي جوان پسند گزينه اي جز کوييک را پيش روي خود نداشته ايد، مي توانيد با تهيه و اجراي آپشن هايي که به شما معرفي مي کنيم اتومبيل خود را بيش تر به يک خودروي مدرن و امروزي نزديک کنيد و در عين حال از شخصي سازي وسيله نقليه خود، نسبت به نمونه هاي موجود در خيابان، لذت ببريد.
چراغ روز فابريک کوييک
هنگامي که کوييک به بازار معرفي شد، يکي از وجوه تمايز آن با محصولات قبلي سايپا بهره مندي از چراغ هاي روشنايي روز (دي لايت) بر روي سپر جلو بود. آپشني که امروز نصب آن بر روي بسياري از خودروهاي جديد در جهان اجباري شده است. متأسفانه در کوييک هاي دنده اي اين چراغ ها جاي خود را به يک قطعه پلاستيکي داده اند. چراغ روز فابريک کوييک توسط شرکت «کروز» ساخته مي شود و از قطعات ظاهري کمياب اين خودروست. هر چند تا اين لحظه قيمت هاي متفاوتي از اين قطعه به دست ما رسيده است، اما به طور ميانگين مي توان گفت نصب يک جفت چراغ روز فابريک کوييک چيزي در حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان هزينه در بر دارد. هزينه اي که براي قطعه اي همچون چراغ روز، آن هم بر روي کوييک، اندکي گزاف به نظر مي رسد. بنابراين ممکن است بسياري از مالکان با مشاهده قيمت اين قطعه نصب چراغ روزهاي غيرفابريکي را با قيمتي در حدود يک سوم قطعه اصلي ترجيح دهند.
نمايشگر چندرسانه اي فابريک
کوييک اتوماتيک پلاس به عنوان اولين و مجهزترين تيپ کوييک با نمايشگر لمسي فابريک به دست خريدارانش رسيد. وجود اين نمايشگر در يک خودروي ايراني نسبتاً ارزان قيمت آپشني جذاب و کاربردي به شمار مي رفت. اما اين امکان براي مالکان کوييک هاي دنده اي هم وجود دارد. درست است که سايپا اقدام به حذف اين آپشن از کوييک دنده اي کرده است، اما مالکان مي توانند با مراجعه به بازار آزاد نمايشگر لمسي با قاب فابريک کنسول کوييک و ساينا را تهيه کنند. لازم به ذکر است که نمايشگرهاي موجود در بازار نه تنها مجهز به سيستم عامل اندرويد هستند، بلکه نسبت به نمايشگرهاي نصب شده توسط سايپا هم ابعاد
بزرگ تري دارند. در حال حاضر، مي توان نمايشگر چندرسانه اي فابريک خودروهايي همچون ساينا، تيبا و کوييک را با قيمتي در بازه ۳٫۵ تا ۴ ميليون تومان خريداري کرد.
دوربين عقب
ديگر آپشن حذف شده از کوييک دنده اي، نسبت به کوييک اتوماتيک، دوربين ديد عقب است که طبعاً با حذف نمايشگر چندرسانهاي اين آپشن هم قرباني سياست هاي ارزان سازي مي شود. در خودروهاي هاچ بک همچون کوييک و تيبا ۲، که شيشه عقب ابعاد کوچکي دارد و ميدان ديد راننده به عقب فداي سبک طراحي شده است، وجود سنسورهاي پارک و دوربين ضروري به نظر مي رسد. تا به اين لحظه، خوش بختانه هنوز سايپا تصميمي به حذف سنسورهاي پارک کوييک نگرفته است! اما براي نصب دوربين دو راه پيشِ رو داريد. اگر اقدام به نصب نمايشگر چندرسانه اي مي کنيد، به راحتي مي توانيد با خريد دوربين، به طور جداگانه، تصوير آن را بر روي نمايشگر داشته باشيد، اما اگر نخواهيد براي نصب نمايشگر چندرسانه اي هزينه کنيد و همچنان به استفاده از دوربين عقب اصرار بورزيد، مي توانيد به سراغ آينه هاي دوربين دار موجود در بازار برويد. دوربين هاي دنده عقب به صورت تکي از ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان در بازار قيمت دارند. حال آن که ممکن است اجناسي با قيمت هاي کم تر يا بيش تر از اين بازه را هم بتوان پيدا کرد. اما آينه هاي دوربين دار در کم ترين حالت ممکن از ۱۵۰ هزار تومان به بالا قابل خريداري هستند.
کروزکنترل
کروزکنترل از آن دسته آپشن هايي است که از سال ها پيش در خودروهاي لوکس ايراني، همچون پژو پارس هاي سفارش مديران، ديده مي شد، اما کم تر پيش آمده است که نصب آن در مدل هاي استاندارد خودروهاي داخلي رايج شود. با اين حال، سايپا در ساينا و کوييک اتوماتيک براي اولين بار پاي اين آپشن را به خودروهاي پلت فرم X200 باز کرد. هر چند وجود کروزکنترل معمولاً در خودروهاي اتوماتيک کاربردي تر است، با اين حال، اگر کسي بخواهد اين آپشن را بر روي اتومبيل دنده دستي خود داشته باشد مي تواند از نمونه هاي غيرفابريک موجود در بازار استفاده کند. کروزکنترل از جمله قطعاتي است که توسط برندهاي مختلفي ساخته مي شود. با توجه به تعويض فرمان کوييک در مدل هاي دنده اي، کروزکنترل هاي موجود در بازار ديگر مانند نمونه فابريک سايپا نيستند که بر روي غربيلک قرار بگيرند. اين مدل ها معمولاً بر روي ستون فرمان سوار مي شوند. قيمت آن ها، بر حسب شرکت سازنده، از ۷۰۰ هزار تا ۱ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان متغير است.
رينگ آلومينيومي فابريک
ساينا و کوييک از معدود محصولات سايپا بودند که به طور استاندارد با رينگ آلومينيومي به دست خريدار مي رسيدند. از سال ۱۳۹۷، با آغاز تحريم صنعت خودرو، دو غول خودروسازي کشور دست به حذف بسياري از آپشن هاي محصولات خود زدند. از جمله بارزترين آپشن هاي حذف شده از خودروهاي داخلي همين رينگ هاي آلياژي هستند. البته لازم به ذکر است که رينگ هاي اسپرت نه تنها از محصولات سايپا بلکه از روي خودروهاي گران تري، همچون دنا و پژو ۲۰۷، هم برداشته شدند. اما دررابطه با کوييک بهتر است بدانيد سايپا، برخلاف ساينا، کوييک دنده اي را از ابتدا با رينگ فولادي و قالپاق تحويل داد. حال اگرچه با عرضه کوييک R شاهد بازگشت رينگ هاي آلومينيومي به کوييک هستيم، اما هنوز نسخه هاي دنده اي معمولي اين خودرو از رينگ فولادي برخوردارند. بنابراين مالکان اين خودروها براي داشتن رينگ هاي آلياژي بايد هزينه اي اضافه تقبل کنند. رينگ هاي فابريک شرکت سايپا، در طرح هاي مختلف، از ۲ ميليون و ۳۰۰ تا ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار خريد و فروش مي شوند. تمام رينگ هاي فابريک سايپا براي خانواده تيبا، ساينا و کوييک در اندازه ۱۴٫۰ اينچ به توليد رسيده اند.
بازار