
تجربه رانندگی با مرسدس بنز CLS500 شوتینگبریک
خودرو بانک
بروزرسانی












خودرو بانک/ مرسدس بنز CLS را ميتوان به جرات يکي از جذابترين توليدات کمپاني مرسدس بنز دانست که به واسطه طراحي منحصربفردي که دارد، از همان ابتدا تاکنون مورد توجه علاقهمندان قرار گرفته است. نسل اول اين خودرو در سال 2005 به صورت رسمي به بازار جهاني معرفي شد و توانست بهعنوان يکي از پرفروشترين محصولات اين شرکت لقب بگيرد. سرانجام در سال 2010 کمپاني مرسدس تصميم به معرفي نسل دوم CLS گرفت که بر اين اساس نخستين نمايش عمومي آن در نمايشگاه خودرو پاريس صورت گرفت. اين نسل که با کد اتاق W218 شناخته ميشود، در دو تيپ سدان و شوتينگبريک (استيشن واگن) توليد و عرضه شده است.
مرسدس بنز توليد انبوه اين محصول را از سال 2011 آغاز کرد و در سال 2014 يک فيسليفت جزئي براي آن درنظر گرفت. در نهايت نيز نسل سوم آن از سال 2018 تاکنون روي خط توليد اين شرکت قرار دارد. اما داستان ورود مرسدس بنز CLS به بازار ايران بر ميگردد به همان سالهاي ابتدايي عرضه، يعني از همان سال 2005 شاهد ورود نسل اول اين سدان کوپه به بازار کشور بوديم. در آن زمان اکثر مدلهاي وارد شده به کشور از نوع CLS350 بوده و تعداد محدودي CLS500 توانستند به بازار بسته ايران راه پيدا کنند. اما نسل دوم اين خودرو از سال 2012 توسط شرکت ستاره ايران نماينده رسمي محصولات سواري مرسدس بنز در ايران توانست به بازار عرضه شود. اين رويه تا اواخر سال 2013 ادامه داشت. اما متاسفانه با ممنوعيت واردات خودروهاي 2500 سيسي، ديگر هرگز شاهد ورود اين سدان خوش خط و خال به بازار کشور نبوديم. از همين رو اين مدل را ميتوان يکي از نمونههاي خاص بازار کشور برشمرد که نسبت به ساير مدلهاي مرسدس داراي تيراژ کمتري در کشور است.
اواسط سال 2012 بود که کمپاني مرسدس بنز براي سهمخواهي بيشتر از بازار خودروهاي استيشن واگن در اروپا، نسخه شوتينگبريک اين محصول را با کد اتاق X218 به صورت رسمي به بازار معرفي کرد. اين محصول که ويژه بازار اروپا بود، رفته رفته توانست به برخي ديگر از بازارهاي جهاني نيز راه پيدا کند. اما از آنجايي که در ايران اين دسته از خودروها طرفدار چنداني ندارد، هرگز شاهد ورود رسمي با تيراژ بالاي آن نبوديم. اما شايد برايتان جالب باشد که بدانيد تنها 3 دستگاه مرسدس بنز CLS500 شوتينگبريک به ايران وارد شده است، که از سرنوشت دو دستگاه آنها خبري در دست نيست و نمونه مورد نظر در اين مقاله آخرين بازمانده شوتينگبريکها در ايران است.
همانطور که گفته شد مرسدس CLS500 شوتينگبريک يکي از خاصترين نمونههاي وارد شده به کشور است که شايد بسياري آن را تاکنون از نزديک مشاهده نکرده باشند. از طرفي به دليل آنکه سليقه عمومي بازار ايران به سمت خودروهاي استيشن گرايش ندارد، ممکن است چهره ظاهري اين خودرو با وجود خاص بودن براي بسياري نامتعارف به نظر برسد. با اين حال بايد گفت که يکي از زيباترينها در سگمنت خود بهشمار ميرود.
بسياري از بخشها و قطعات اين خودرو با سدان کوپه مشترک است. اما تنها قسمت منحصربفرد اين خودرو، شيشههاي عقب و ستون D است که نسبت به نسخه سدان تغيير يافتهاند. در واقع اين پديده باعث شده تا CLS شوتينگبريک از نماي جانبي طرحي گوهاي شکل داشته باشد. همچنين از ديگر تفاوتهاي اصلي ميان نسخه سدان و شوتينگبريک، ميتوان به افزايش فاصله بين دو محور در اين نسخه اشاره کرد که سبب شده فضاي بار بيشتري به واسطه نوع کاربري آن ايجاد شود. بر اين اساس ميتوان گفت فضاي بار اين خودرو در حالت عادي 594 ليتر است که در صورت خواباندن صندليهاي عقب به 1549 ليتر افزايش مييابد. نکته جالب توجه در قسمت عقب اين خودرو، پوشش چوبي کف صندوق عقب است که از جنس چوب گيلاس مرغوب استفاده شده است. گفتني است ايده اوليه اين طرح از قايقهاي تفريحي الهام گرفته شده است.
ساير بخشهاي نمايش ظاهري مرسدس بنز CLS شوتينگبريک دقيقاً مشابه نسخه سدان است. به همين منظور نميتوان در صورت مشاهده اين خودرو از نماي روبهرو متوجه تفاوت آن با نسخه سدان شد. نکته جالب توجه در نماي عقب نيز فرم کلي چراغها است که با همان ظاهر بهکار رفته در نسخه سدان طراحي شدهاند.
کابين لوکس و با کيفيت
با ورود به کابين مرسدس بنز CLS شوتينگبريک هيچ تفاوتي با نسخه استاندارد مشاهده نميشود. تنها تفاوتي که ميتوان ميان اين دو نسخه قائل شد، فضاي بيشتري است که در اين نسخه به واسطه فاصله بيشتر بين دو محور ايجاد شده است. کمپاني مرسدس بنز براي اين نسخه 5 رنگ مختلف تريم داخلي، 5 طراحي متفاوت و 3 نوع پارچه مرغوب درنظر گرفته است که علاقهمندان ميتوانند از ميان گزينههاي موجود، ترکيب مورد نظر خود را انتخاب و سفارش دهند.
نکته قابل توجه در کابين CLS، استفاده سخاوتمندانه از چرم و چوب مرغوب است که باعث ميشود حس و حال يک خودرو لوکس واقعي به سرنشينان منتقل شود. همين موضوع باعث ميشود تا علاقهمندان به محصولات مرسدس بنز توجه ويژهاي به CLS داشته باشند.
در کابين اين خودرو نيز مانند ساير محصولات مرسدس بنز، شاهد طرحي آشنا هستيم که در ديگر محصولات اين کمپاني در آن سالها استفاده شده است. به همين خاطر طراحي کنسول مياني و داشبورد ممکن است براي طرفداران اين خودرو چندان تازگي نداشته باشد. نکته جالب توجه در کابين CLS، حذف دسته دنده از روي کنسول مياني است که به تبعيت از برخي مدلهاي نظير S کلاس، دنده بهصورت اهرمي کوچک پشت فرمان تعبيه شده است.
تريم داخلي خودروي موردنظر متشکل از چرم قهوهاي رنگ و چوب است که در کنار لوکس بودن، ميزان هيجان موجود در فضاي کابين را دوچندان کرده است. در واقع اين طرح باعث شده تا خلق و خوي واقعي CLS نمود پيدا کند. زيرا فلسفه وجودي اين کلاس، ارائه سواري آرام و لذتبخش در عين حال اسپرت و هيجانانگيز است. خصوصاً نسخه شوتينگبريک که براي قشر خاصي طراحي شده است که ميخواهند نسبت به ساير مردم متفاوتتر به نظر برسند و از خودرويي اسپرت با فضاي بار بيشتر بهرهمند شوند.
امکانات رفاهي و آپشنها
همانطور که گفته شد، مرسدس بنز CLS خودرويي لوکس و در عين حال اسپرت است که طيف وسيعي از امکانات رفاهي را در اختيار دارندگان خود قرار ميدهد. جالب است بدانيد که امکانات رفاهي و آپشنهاي اين خودرو براي هر دو مدل CLS500 و CLS350 يکسان بوده و تفاوتي ميان آنها وجود ندارد. مگر آنکه بسته به نوع سفارشگذاريها شاهد تفاوتهايي در ليست امکانات رفاهي اين خودروها باشيم. همچنين نسخه شوتينگبريک نيز از لحاظ امکانات رفاهي تفاوتي با سدان کوپه ندارد و از بالاترين تجهيزات ايمني و رفاهي برخوردار است. بهعنوان مثال از امکانات استاندارد موجود در اين خودرو ميتوان به 9 عدد کيسه هوا، سيستم تنظيم خودکار فاصله با خودروي جلويي، سيستم کمکي شروع حرکت در سربالايي، سيستم تشخيص خودکار سرعت مجاز و تنظيم سرعت خودرو متناسب با آن، سيستم PRE-SAFE Brake، سيستم ADAPTIVE BRAKE، سيستم کمکي ديد در شب، سيستم کمکي تشخيص جاده در شب، سيستم کمکي پارک، سنسور پارک جلو و عقب، دوربين 360 درجه، سيستم پيشرفته هشدار به راننده در هنگام خوابآلودگي، سيستم تهويه مطبوع اتوماتيک دوگانه، تنظيم برقي صندليهاي جلو 4 حالته به همراه حافظه، گرمکن و سردکن صندليهاي جلو، ماساژور صندليهاي جلو، ساعت آنالوگ، سيستم صوتي حرفهاي به همراه 8 بلندگو 4 آمپليفاير 20 واتي و سابووفر، چنجر 6 تايي با قابليت پخش DVD و نويگيشن به همراه نقشه دو بعدي و سيستم تشخيص صدا، سيستم ورود بدون کليد و استارت دکمهاي، سيستم تزريق سوخت پيشرفته BlueDIRECT و سيستم روشن و خاموش شدن خودرو در ترافيک اشاره کرد.
مشخصات فني پيشرانه
مرسدس بنز براي اين نسخه ليست متنوعي از انواع پيشرانههاي بنزيني و ديزلي را ارائه کرده است که تمامي اقشار جامعه با توجه به نيازها و خواستههايشان بتوانند بهترين انتخاب را از ميان آنها داشته باشند. از جمله مدلهاي قابل عرضه براي اين خودرو ميتوان به CLS350، CLS350 CDI ديزلي، CLS500 و مدلCLS63 AMG اشاره کرد.
اما در ايران تنها نسخههاي 350 و 500 توانستهاند طي سالهاي عرضه مجوز واردات دريافت کنند. بر اين اساس اگر بخواهيم نگاهي اجمالي به نسخه شش سيلندر داشته باشيم، بايد بگوييم که مدل CLS350 توسط يک موتور 3.5 ليتري V6 با قابليت توليد بيش از 300 اسببخار و گشتاور 370 نيوتون متر تغذيه ميشود. همچنين شتاب صفر تا 100 اين خودرو ظرف مدت 6.7 ثانيه به طول ميانجامد. مصرف سوخت متوسط اين مدل در هر صد کيلومتر نيز 7.3 ليتر اعلام شده است.
اما مدل قدرتمندتر يعني CLS500 که اتفاقاً خودروي موردنظر در اين مقاله نيز از همين نوع است، به يک موتور 4.7 ليتري 8 سيلندر مجهز بوده که از سري موتورهاي مشهور مرسدس است که با کد فني M278 شناخته ميشود. اين موتور با حجم دقيق 4662 سيسي قادر است حداکثر تواني حدود 402 تا 408 اسببخار در 5000 دور در دقيقه و حداکثر گشتاور خروجي 599 نيوتون متر در 4750 دور در دقيقه توليد کند. اين ميشود.
گفتني است شتاب صفر تا 100 رسمي اعلام شده براي اين خودرو حدود 5.2 ثانيه است که با توجه به ابعاد و وزن حدوداً دو تني آن، بسيار قابل توجه است. يکي از نکات قابل توجه درخصوص اين پيشرانه، تکنولوژي بهکار رفته در آن است که موجب شده سيکل ترکيبي مصرف سوخت آن در هر 100 کيلومتر حدود 6.1 ليتر باشد که اين عدد براي يک موتور V8 با حجم تقريبي 4.7 ليتر بسيار قابل توجه است.
تجربه رانندگي
بنز، بنز است؛ فرقي نميکند کلاسيک باشد يا مدرن. پشت فرمان هر مدل از بنز که بنشينيد، از همان لحظات ابتدايي متوجه ميشويد که با خودرويي سروکار خواهيد داشت که مانند يک موجود زنده ميتواند با شما ارتباط برقرار کند. زماني که دکمه استارت را در اين خودرو فشار ميدهيد، همزمان با روشن شدن پيشرانه هشت سيلندر غرشي مهيج از نهاد پيشرانه بر ميخيزد که شما را براي تجربهاي منحصربفرد و دانشين فرا ميخواهند.
با پايين آوردن اهرم دنده نصب شده پشت فرمان و قرار دادن در حالت D، خود را براي آغاز تجربهاي دوست داشتني آماده ميکنيم. با فشردن پدال گاز ناگهان شتاب قابل توجهي را همزمان با فرو رفتن در صندليها احساس خواهيد کرد که همين موضوع نشان ميدهد CLS500 چه حرفهايي که براي گفتن دارد.
در صورت نگه داشتن پدال گاز به صورت ممتد و بالا رفتن دور موتور، شاهد تعويض دندهها بدون کوچکترين مکس و تاخيري هستيم که باعث ميشود عقربه سرعتسنج بدون هيچ درنگي يکي پس از ديگري رو به افزايش باشد. سيستم تعليق ايرماتيک اين خودرو که يکي از پيشرفتهترينها در نوع خود بهشمار ميرود، موجب ميشود سرنشينان بدون دريافت کوچکترين عکسالمعل از ناهمواريهاي سطح جاده، به سمت مقصد خود در حرکت باشند.
صندليهاي اين خودرو بهگونهاي طراحي شده که بدن سرنشينان را به خوبي دربر ميگيرند و راحتي قابل توجهي را براي آنان فراهم ميسازند. از طرفي تودوزي چرمي و تريم چوبي بهکار رفته در داخل کابين باعث ميشود حسي خوشايند به سرنشينان منتقل شود.
يکي از مشکلاتي که در اتاق CLS خصوصاً نسخه شوتينگبريک مشاهده ميشود، کمبود ديد دورن کابين نسبت به فضاي اطراف خودرو است. در واقع شيشههاي جانبي باريک و کشيده که هرچه به سمت عقب امتداد پيدا ميکنند باريکتر ميشوند، موجب ميشوند که راننده در ابتدا احساس کند ديد کافي نسبت به محيط اطراف خود نداشته باشد. اما از طرفي وجود سيستمهاي کمکي نظير رادار نقطه کور، سنسورهاي پارک جلو و عقب و دوربين دنده عقب و 360 درجه، ميتوانند در مواقع ضروري به کمک راننده بيايند.
نتيجهگيري
در پايان بايد گفت که اگر قصد داريد در خيابان خاصتر از بقيه به نظر برسيد، مرسدس بنز CLS شوتينگبريک گزينهاي است که ميتواند شما را به خواستهتان نزديک کند. اما بايد به اين موضوع نيز توجه کنيد که از اين نمونه در کشور تعداد بسيار محدودي وارد شده که طبق اعلام برخي منابع موثق، تنها 3 دستگاه از اين نمونه وارد کشور شده که در حال حاضر خودروي موردنظر در اين مقاله آخرين بازمانده از آنها است و خبري از سرنوشت دو دستگاه ديگر موجود نيست.
در حال حاضر نسخههاي معمولي يا همان سدان CLS500 در بازار حدود يک ميليارد و 500 تا حدوداً دو ميليارد تومان ارزشگذاري ميشوند. بنابراين ميتوان گفت از آنجايي که نسخه شوتينگبريک در بازارهاي جهاني با قيمتي بيشتر از نسخه سدان کوپه عرضه ميشود، در ايران نيز اين خودرو از ارزش بيشتري برخوردار خواهد بود.
اما نکتهاي که براي خريد اين خودرو ميتواند حائز اهميت باشد، بررسيهاي دقيق توسط کارشناسان فني معتبر است. زيرا حساسيت بالاي پيشرانه اين خودرو موجب ميشود که در صورت عدم مراقبتهاي صحيح و به موقع، دچار افت کيفي شود و هزينههاي نگهداري بالاتري داشته باشد. همچنين ميزان کارکرد خودرو توسط دستگاه مورد بررسي قرار بگيرد.
از سوي ديگر به دليل سايز بزرگ رينگها و فاق کوتاه لاستيکهاي فابريک اين خودرو، حتماً سيستم تعليق ايرماتيک و جلوبندي خودرو مورد بررسي قرار بگيرد. زيرا اين بخش به دليل پيچيدگيهاي فني ميتواند دچار مشکلات زيادي شود. اما با اين وجود به دليل کيفيت بسيار بالاي اين خودرو، در بسياري از موارد اين موضوعات مشاهده نخواهد شد.