ايسنا/ در سال گذشته اختلاف سازمان حفاظت محيط زيست و خودروسازان بر سر اتمام مهلت خودروسازان براي توليد خودروي يورو ۵ خبرساز شد و اين دو بخش ادعاهاي متناقضي براي توجيه تصميمات خود مطرح کردند. هرچند که سازمان ملي استاندارد ايران اواخر سال گذشته اعلام کرد که خداحافظي با خودروهاي يورو ۴ در سال ۱۳۹۹ قطعي است، اما تصميم درباره تاييد ادعاي هر يک از اين ذينفعان دشوار به نظر ميرسد.
بر اساس ماده ۴ قانون هواي پاک قرار بود که از ابتداي سال ۱۳۹۸ فروش خودروهاي يورو ۴ ممنوع شود و خودروسازان پيش از اقدام به فروش نسبت به دريافت مجوزهاي آلايندگي و استانداردهاي يورو ۵ اقدام کنند، اما بنابر درخواست خودروسازان اجراي اين قانون تا سال ۱۳۹۹ به تعويق افتاد.
با اين حال آذر ماه سال گذشته سازمان حفاظت محيط زيست در نامهاي به مديرعامل شرکت ايران خودرو، خواستار توقف پيش فروش چهار خودروي يورو ۴ اين شرکت با موعد تحويل سال ۱۳۹۹ شد و اعلام کرد که در صورت ادامه پيشفروش اين خودروها، سازمان حفاظت محيط زيست پيگيري قانوني را در دستور کار خود قرار خواهد داد.
اما همان روز احمد نعمتبخش، دبير انجمن خودروسازان ايران گفت که فعلا به دليل آماده نبودن زيرساختها بهويژه عدم توليد و توزيع سوخت يورو ۵ و و همچنين تحريمها و مشکلات ناشي از آن، امکان توليد خودرو سواري با استاندارد آلايندگي يورو ۵ وجود ندارد. وي همچنين گفته بود که عدم توليد و توزيع بنزين يورو ۵ باعث شده خودروهاي وارداتي با استاندارد يورو ۵ نيز به دليل استفاده از سوخت يورو ۴، دچار مشکلات عديده شده و به طور مکرر به تعميرگاهها مراجعه کنند و چون وزارت نفت از ابتداي سال آينده (۱۳۹۹)، امکان توليد و توزيع سراسري بنزين يورو ۵ را ندارد، خودروسازان نيز نميتوانند آلايندگي خودروهاي سواري را به يورو ۵ ارتقا دهند.
با اين وجود يک روز بعد دبير کميته فني صدور مجوزهاي خودرويي سازمان حفاظت محيط زيست گفت که بيشتر قطعات محصولات سايپا و ايران خودرو توليد داخل است و ارتقاي استاندارد آنها ربطي به تحريمها ندارد. همچنين طبق اظهارات او اگر خودروي يورو ۵ سوخت يورو ۴ مصرف کند مشکلي ندارد، چرا که تفاوت سوخت يورو ۴ و يورو ۵ ناچيز است؛ بنابراين اجباري براي استفاده از سوخت يورو ۵ در خودروهاي يورو ۵ وجود ندارد.
هرچند که سازمان ملي استاندارد ايران اواخر سال گذشته اعلام کرد که خداحافظي با خودروهاي يورو ۴ در سال ۱۳۹۹ قطعي است، اما در چنين شرايطي تصميم درباره تاييد ادعاي هر يک از اين ذينفعان دشوار به نظر ميرسد.
در اين رابطه وحيد مرندي مقدم، معاون نظارت بر اجراي استاندارد سازمان ملي استاندارد ايران، در گفتوگو با ايسنا، با بيان اينکه خودروهاي يورو ۵ ميتوانند از سوخت يورو ۴ استفاده کنند و در اين زمينه مشکلي وجود ندارد، تصريح کرد: با اين وجود در چنين حالتي آلايندگي باز هم در حد يورو ۴ خواهد بود و کارايي لازم حاصل نميشود.
وي افزود: با اين وجود نميتوان همواره گفت که خودروسازان منتظر ارتقاي استاندارد سوخت باشند يا وزارت نفت صبر کند تا استاندارد خودروها ارتقا يابد. به عبارت ديگر نميتوان هر دو شرايط را همزمان ايجاد کرد و خودروسازان و وزارت نفت هر دو بايد مسئوليتهاي خود را در اين زمينه انجام دهند و ارتقاي استاندارد محصولات خود را شروع کنند.
بازار