اسب بخار/ «هيونداي» به تازگي از آخرين نسل «الانترا» پرده برداشته است. خودرويي که در طراحي بيروني و داخلي نسبت به نسل پيشينش تغييراتي داشته است که در اين مقاله به آن ها مي پردازيم.
کمپاني هيونداي بيش ترين تمرکز را به طراحي دوباره و تغييرات ظاهري الانترا اختصاص داده است، چرا که اين محصول بايد سبک جديد و متفاوت طراحي هاي اين خودروساز کره اي را دنبال کند. پس ما هم در ابتدا به بررسي تغييرات ظاهري و مقايسه دو نسل مي پردازيم.
تغييرات در طراحي بدنه
چراغ ها در نسل جديد الانترا باريک تر و کشيده تر شده و طراحي آن ها کاملاً متفاوت انجام شده است، اما تغيير مکان راهنما از گوشه چراغ به بالاي جلوپنجره کمي گيج کننده است چرا که عادت نداريم راهنماي خودرو را در آن قسمت ببينيم. تغيير بعدي که با يک نگاه به ظاهر خودرو به سادگي قابل تشخيص است تغيير اندازه و محل نشان هيونداي است. در نسل پيشين نشان هيونداي در بالاي جلوپنجره نصب مي شد، اما در مدل ۲۰۲۱ هيونداي الانترا نشان کمپاني بزرگ تر شده و روي کاپوت خودرو قرار گرفته است. سپر حالتي تيزتر به خود گرفته و جلوپنجره الانترا به شکل ديگر محصولات جديد هيونداي درآمده است. با دقت به طراحي نماي کناري متوجه مي شويم که طراحي تلفيقي سپر،کاپوت و گلگير به گونه اي انجام شده است که قطعات در مدل جديد يکپارچه تر به نظر مي رسند.
با مقايسه خطوط طراحي در دو نسل الانترا متوجه پيچيدگي خطوط در نسل جديد مي شويم. نسل پيشين الانترا طراحي زيبا در کنار سادگي خطوط طراحي را داشت، اما در نسل جديد، تعدد خطوط و پيچيدگي آن ها بسيار مشهود است و شايد براي ساده پسندان اين نکته اي منفي در الانتراي جديد باشد. سقف هيونداي الانتراي جديد شيب بيش تري دارد و ظاهر کوپه چهاردر را به اين خودرو داده است. در کنار و عقب خودرو باز هم خطوط شکسته در طراحي را مي بينيم که کاملاً با نسل پيشين متفاوت است. نشان هيونداي در عقب الانتراي جديد بالاتر قرار گرفته و کمي بزرگ تر شده و طراحي عقب برجسته تر و خشن تر از نسل قبل است. چراغ هاي عقب باريک تر و کشيده تر شده و نواري قرمزرنگ اين دو چراغ را به هم متصل مي کند و مانند نسل قبل نام الانترا روي درِ صندوق و در همان محل سابق نوشته شده است و شايد اين تنها نقطه اشتراک طراحي عقب در دو نسل باشد.
تغييرات در طراحي داخلي
درون خودرو هم مثل طراحي بيروني تغييرات زيادي مي بينيم. مواد سازنده تجهيزات داخل نسبت به نسخه قبل کيفيت بيش تري دارند و از نظر تکنولوژي هم الانتراي جديد در سطح بالاتري از نسخه قبل قرار مي گيرد. طراحي فرمان به طور کلي متحول شده و يک صفحه نمايش ۱۰٫۲۵ اينچي در جلوآمپر اطلاعات خودرو و سفر را نمايش مي دهد و برخلاف نسل قبل اين بار صفحه نمايش سيستم اطلاعات و سرگرمي با جلوآمپر يکپارچه شده است. خروجي هاي سيستم تهويه در راستاي تريم متاليک داشبور با عرض کم تر و کشيده تر از نسل قبل شده است. متريال کنسول خودرو باکيفيت تر شده و طراحي دسته دنده و سيستم تهويه شکلي مدرن تر به خود گرفته است.
تغييرات در مشخصات فني
زير کاپوت الانتراي جديد، در نسخه معمولي بنزيني، همان موتور ۴ سيلندر ۲ ليتري را مي بينيم که ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۱۷۹ نيوتن متر گشتاور را توليد مي کند که نيروي پيشرانه توسط جعبه دنده CVT نسل چهارم به چرخ هاي جلو منتقل مي شود. درحالي که تمامي اخبار اشاره مي کنند که هيونداي براي اولين بار نسخه هيبريدي از الانترا را معرفي کرده است، بايد گفت اين کمپاني در سال ۲۰۱۸ نسخه پلاگين هيبريد از الانترا را روي نسل قبل معرفي کرد و در بازار چين به فروش رساند. در واقع اين اولين بار است که هيونداي الانتراي هيبريد را براي فروش جهاني آماده کرده است که در آن موتور ۱٫۶ ليتري ۴ سيلندر به همراه باتري ليتيوم يوني ۱٫۳۲ کيلووات ساعتي ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۲۶۴ نيوتن متر گشتاور را توليد مي کنند.
مشخصات نسخه هيبريد نشان مي دهد که مدل هيبريد از مدل بنزيني ضعيف تر است، اما مصرف سوخت در اين مدل به ادعاي هيونداي بسيار پايين است و الانتراي هيبريد در هر ۱۰۰ کيلومتر تنها ۴٫۷ ليتر بنزين مي سوزاند. تاکنون اطلاعاتي در رابطه با قيمت هيونداي النتراي ۲۰۲۱ منتشر نشده است، اما با درنظر گرفتن فناوري هاي جديد و ظاهر جذاب اين خودرو مي توان النترا را گزينه اي مناسب در سگمنت خودروهاي سدان کامپکت دانست. النترا ۲۰۲۱ در کره جنوبي و کارخانه هيونداي در آلاباماي آمريکا توليد مي شود و پاييز امسال به فروش مي رسد.
بازار