فرارو/ حالا و در سال ۲۰۲۰ کمپاني شيرنشان فرانسوي مدل جديد پژو ۲۰۰۸ را به ميدان رقابت با حريفان جورواجور فرستاده و موارد جديدي به اين شاسي بلند کوچک خود افزوده است؛ در زير بدنه از يک پلتفرم تازه موسوم به CMP استفاده شده که امکان بهرهگيري از پيشرانههاي بنزيني، گازوئيلي و برقي را به صورت توامان فراهم آورده است.
هماکنون بازارهاي جهاني سرشار از خودروهاي کراس اوور جمعوجور هستند و مشتريان ميتوانند از ميان برندهاي گوناگون محصول مورد نظر خود را انتخاب کنند؛ کمپاني پژو يکي از اولين شرکتهايي بود که وارد اين عرصه شد و محصول پژو ۲۰۰۸ را بر پايه پلتفرم PF۱ در سال ۲۰۱۳ روانه بازار کشورهاي مختلف کرد.
حالا و در سال ۲۰۲۰ کمپاني شيرنشان فرانسوي مدل جديد پژو ۲۰۰۸ را به ميدان رقابت با حريفان جورواجور فرستاده و موارد جديدي به اين شاسي بلند کوچک خود افزوده است؛ در زير بدنه از يک پلتفرم تازه موسوم به CMP استفاده شده که امکان بهرهگيري از پيشرانههاي بنزيني، گازوئيلي و برقي را به صورت توامان فراهم آورده است.
بدين ترتيب پژو ديگر نيازي ندارد براي توليد محصولات برقي به سراغ شاسيهايي با فناوري جديد برود؛ اين در حالي است که بسياري از رقبا صرفا به پيشرانههاي بنزيني و احتراقي اکتفا کردهاند. پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۲۰ از ظاهري بسيار متمايز و گيرا برخوردار شده و کمتر محصولي در کلاس شاسيبلندهاي کوچک از اين جهت به پاي آن ميرسد. در ادامه مطلب به بررسي جنبههاي مختلف پژو ۲۰۰۸ مدل۲۰۲۰ خواهيم پرداخت؛ لطفا با فرارو همراه باشيد.
نگاهي به پژو ۲۰۰۸ جديد؛ سريع، خشن و کممصرف
طراحي بيروني و داخلي پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۲۰
بدنه پژو ۲۰۰۸ جديد بسيار متمايز و جذابتر از گذشته به نظر ميرسد. تلفيق اشکال هندسي چندضلعي با برخي خطوط نسبتا نرمتر، حالتي گيرا، دلچسب و اسپرت را براي ظاهر اين بچه شير متولد سرزمين خروسها رقم زده است. در قسمت جلو شاهد طراحي جالب توجه قسمت داخلي جلوپنجره هستيد که با نوارهاي کرومي کوچک و لوگو پژو به خوبي تزيين شده است. حالت سهگانه لامپهاي ديلايت درون کاسه چراغها به همراه نوارهاي LED بلندتر در جوانب سپر که شبيه به دندان نيش حيوانات وحشي به نظر ميرسند، در نوع خود تهاجمي و ستيزهجويانه جلوه ميکند.
همچنين طرح سه بعدي سپر به همراه حجم پردازيهاي منطقي روي درپوش موتور و قسمت کناري بدنه نيز حالتي عضلاني و جوانپسند را براي شمايل بيروني پژو ۲۰۰۸ به دنبال داشتهاند که ميتواند مشتريان جديدي از قشر کم سن و سالتر و اسپرتپسند را به سوي اين کراس اوور خانوادگي شهري بکشاند.
در نماي عقب نيز گرافيک داخلي سه گانه چراغها که با يک نوار پهن مشکيرنگ روي درب صندوق به هم پيوند خوردهاند، از هماهنگي مناسبي با انواع جلو بهره برده و نمايي نسبتا ساده و در عين حال خوشايند به اين زاويه از خودرو بخشيدهاند.
به طور کل طراحي بدنه پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۲۰ به عنوان يک خودرو شاسي بلند ريزنقش شهري به گونهاي صورت پذيرفته که نهتنها خانوادهها از تملک چنين اتومبيلي رضايت داشته باشند، بلکه به دليل بکارگيري هنرمندانه اشکال هندسي زاويهدار و جانمايي باظرافت آنها، افراد جوانتر نيز جذب ظاهر اسپرت و در عين حال صميمي پژو ۲۰۰۸ خواهند شد.
پس از پاگذاشتن به درون کابين پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۲۰ اولين نکتهاي که توجه شما را به خود جلب خواهد کرد، طراحي متفاوت داشبورد و غربيلک فرمان اين خودرو موسوم به آي-کاکپيت خواهد بود. طراحي داشبورد به تبعيت از فرم بدنه سرشار از خطوط زاويهدار و اشکال هندسي چندضلعي است که حالتي آيندهنگرانه و نسبتا فانتزي را به بيننده انتقال ميدهد.
يوکان ۲۰۲۱ و جنسيس GV۸۰؛ ستارههاي جديد دنياي شاسي بلندها
پنل کيلومترشمار نيز در ارتفاعي بالاتر قرار گرفته تا راننده بتواند بدون نياز به انحراف زياد چشمان خود از روي جاده، به اطلاعات مورد نظر دسترسي داشته باشد؛ ناگفته نماند که نمايش سه بعدي اطلاعات در اين پنل بسيار منحصر به فرد و هيجانانگيز جلوه ميکند.
گذشته از شمايل متفاوت داشبورد، غربيلک فرمان دوشاخه پژو ۲۰۰۸ نيز جذاب، خوشدست و جوانپسند جلوه ميکند. به دست گرفتن اين فرمان که قسمت بالا و پايين آن از حالت کماني خارج شده و به صورت تقريبا صاف درآمده است حس خوشايندي را در دل راننده رقم خواهد زد. البته با وجود همه تعريف و تمجيدها شايد برخي افراد اين سبک طراحي داخلي که شبيه به سفينههاي فضاپيما به نظر ميرسد را نپسندند و نمونههاي معموليتر را ترجيح دهند.
کيفيت متريال در اين رنج قيمت بسيار مناسب بوده و شايد تنها مزدا سي ايکس ۳۰ همتراز آن قرار بگيرد. گنجايش کابين نيز نسبتا وسيع است و فضاي پاي سرنشينان عقب در حد معقول ارزيابي ميشود. ظرفيت ۴۳۴ صندوق بار هم بالاتر از متوسط کلاس خودروهاي شاسي بلند جمعوجور شهري برآورد ميگردد.
از سوي ديگر اگر بخواهيم به جنبههاي منفي کابين نيز اشاره کنيم، ميتوان از عملکرد نهچندان رضايتبخش سيستم اطلاعات سرگرمي نام برد؛ گرافيک اين سيستم چندان بد نيست، اما وجود منوهاي فراوان، سامانه رهياب سردرگم کننده و دشوار شدن کارهايي نظير تغيير دما از جمله انتقادات وارده بر اين سيستم به شمار ميروند. همچنين کابين پژو ۲۰۰۸ در حين حرکت به اندازه سيتروئن C۳ ايرکراس راحت نيست و عملکرد فورد پوما نيز در اين زمينه مهيجتر به نظر ميرسد. با اين حال ميتوان گفت که پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۲۰ تعادل مناسبي ميان اين دو مورد پديد آورده است.
پيشرانه و توان فني پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۲۰
طبق گفتههاي شرکت پژو پيشرانه معروف و پرکاربرد ۱.۲ ليتري بنزيني توربوشارژ اين کمپاني موسوم به TURBO-TECH ۱۳۰ بيش از ساير قواي محرکه گازوئيلي و برقي در پژو ۲۰۰۸ جديد به خدمت گرفته خواهد شد؛ اين پيشرانه ۴ سيلندر ۱۲۸ اسب بخار قدرت خواهد داشت. همچنين دو پيشرانه بنزيني ۱.۲ ليتري ديگر با قواي ۹۹ و ۱۵۳ اسب بخار نيز در دسترس مشتريان اين خودرو قرار داده شده است. علاوه بر موتورهاي بنزيني، يک پيشرانه ديزل ۱.۵ ليتري با توان خروجي ۱۰۱ اسب بخار و نيز سامانه محرک برقي با توان ۱۳۶ اسب بخار قدرت، ۲۶۰ نيوتن متر گشتاور، برد ۳۰۹ کيلومتر و ظرفيت باتري ۵۰ کيلووات براي مدل e-۲۰۰۸ در نظر گرفته شده است.
بنابر اطلاعات منتشر شده شتاب ۰ تا ۱۰۰ مدل ۱۲۹ اسب بخاري معادل ۹ ثانيه بوده و مصرف سوخت آن نيز به رقم ۶.۵ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر ميرسد. همچنين جعبهدندههاي شش سرعته دستي و هشت سرعته اتوماتيک وظيفه انتقال نيروي پيشرانه به سوي چرخها را بر عهده دارند؛ در مدل برقي نيز يک گيربکس تک سرعته بدين منظور مورد بهرهبرداري قرار گرفته است.
حين سواري با مدل ۱۲۹ اسب بخاري شاهد عملکرد چالاک، سرزنده و بانشاط اين خودرو بوديم؛ تعويض دندهها در نمونه دستي به گونهاي نرم صورت ميپذيرد، اما بايد بگوييم که چندان خوشايند و مطلوب نيست؛ با اين وجود در نمونه اتوماتيک دندهها با نرمي و دقت نسبتا بالا تعويض ميشوند. همچنين نوع تعامل سيستم تعليق با ناهمواريهاي سطح جاده و نيز سطح پايداري خودرو تقريبا رضايتبخش خواهند بود.
تجهيزات رفاهي ايمني پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۲۰
پژو ۲۰۰۸ جديد در قالب چهار تيپ روانه بازار شده است؛ مدل پايه اکتيو داراي رينگهاي ۱۶ اينچي، صفحه نمايش ۷ اينچي، تهويه مطبوع، ديلايت LED و حسگر پارک عقب به صورت استاندارد خواهد بود. مدل ALLURE داراي رينگهاي ۱۷ اينچي، تهويه مطبوع اتوماتيک، حسگرهاي پارک جلو و عقب و ميلههاي باربند مشکي است؛ سامانه رهياب آن نيز با پرداخت ۶۵۰ پوند قابل ارتقا به نوع ماهوارهايست. همچنين در نسخه GT لاين شاهد رينگهاي ۱۸ اينچي، دوربين عقب، رهياب و صندليهاي گرم شونده هستيم.
مدل GT نيز به عنوان نسخه فول آپشن، علاوه بر تجهيزات استاندارد نسخههاي قبلي، دربردارنده بسياري از تکنولوژيهاي امنيتي مدرن و سقف پانوراميک خواهد بود. قيمت مدل پايه پژو ۲۰۰۸ جديد از ۲۰ هزار و ۱۵۰ پوند شروع شده و به ۳۱ هزار و ۵۷۵ پوند در نسخه GT با موتور ۱۵۰ اسب بخاري و جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتيک ختم ميشود.
جمعبندي
در پايان بايد بگوييم که پژو ۲۰۰۸ جديد از مزاياي زيادي بهره ميبرد، تجربه رانندگي با آن بسيار لذتبخش بوده و حس خوبي از اين جهت به راننده منتقل ميکند؛ طراحي کابين و کيفيت ساخت آن نيز در ميان رقبا برتر است. با اين حال بهاي آن در قياس با رنوکپچر که از مزايايي تقريبا مشابه ۲۰۰۸ برخوردار شده، به ميزان نه چندان کمي گرانتر است. بايد بدانيد قيمت کپچر از ۱۷ هزار و ۵۹۵ پوند شروع ميشود و از آنجا که رنو کپچر مهمترين رقيب پژو ۲۰۰۸ به شمار ميرود، بنابراين ميتوان اين مورد را يک نمره منفي در کارنامه پژو قلمداد کرد.
بازار