جي اس ام/ 4 روش ساده براي رانندگي با سرعت بالااگر شما هم رانندگي با سرعت زياد اما مجاز و مطمئن را معمولا تجربه ميکنيد، ممکن است اين 4 اشتباه را ناخواسته مرتکب شده باشيد.
رانندگي ميتواند و لازم است که گاهي با سرعت بيشتر انجام شود. اگر سرعت مجاز اتوبان يا بزرگراهي را 110 کيلومتر در ساعت فرض کنيم و سرعت مطمئنه نيز کمتر از اين عدد نباشد، (با توجه به آبوهوا، ديد روبرو و شرايط جاده) ممکن است که لازم باشد شما نيز با همين سرعت رانندگي کنيد.
هرچند رانندگي در سرعتهاي بالاتر از 70 کيلومتر ميتواند براي کساني که تازه گواهينامه گرفتهاند قدري سخت و دلهرهآور باشد، اما حتي رانندگاني که گمان ميکنند باتجربه هستند نيز بسياري اوقات حين رانندگي با سرعت زياد اشتباهات خطرناکي ميکنند که خودشان هم متوجه آنها نيستند.
در اين نوشته به بررسي راهحل 4 اشتباه رايج بين رانندگان در سرعتهاي بالا ميپردازيم.
فرمان را با دودست بگيريد
ممکن است بهصورت روزمره، رفتهرفته عادتهاي خاصي در نحوه گرفتن فرمان پيدا کنيد که احتمالاً هيچکدامشان امنيت کافي را ندارند. مسئله مهم اين است که با برداشتن حتي يکدست خود از روي فرمان، ارتباط شما بهعنوان راننده با سيستم کنترل خودرو به نصف کاهش مييابد و مسلماً شما نميخواهيد بههيچوجه از ارتباط خودتان با کنترلرهاي خودرو بکاهيد. به همين دليل سعي کنيد همواره و خصوصاً در سرعت زياد، فرمان را به شکل 3 و 9 بگيريد و حتي هنگام پيچها هم دستهاي خودتان را جدا نکنيد. اين کار ممکن است در ابتدا عجيب به نظر بيايد اما بد نيست بدانيد رانندگان حرفهاي هم همينگونه خودرو را خصوصاً هنگام دور زدن کنترل ميکنند.
صداي موسيقي را خيلي بلند نکنيد
بسياري از رانندگان به صداي بلند موسيقي در اتومبيل خود عادت کردهاند و برايشان آزاردهنده نيست. گذشته از اينکه با خودخواهي باعث آلودگي صوتي و رنجش ديگران ميشوند، موسيقي با صداي بلند تمرکز راننده را تا حد بسياري کاهش ميدهد، برخي محققين حتي تأثير موسيقي با صداي بلند را در کاهش دقت همانند رانندگي در حالت خوابآلودگي ميدانند. بر اساس پژوهشي که دانشگاه مموريال کانادا دراينباره انجام داد مشخص شد رابطه مستقيمي بين افزايش زمان واکنش راننده با افزايش صداي موسيقي در اتومبيل وجود دارد. بهعبارتديگر، هرچه صداي موزيک بيشتر باشد، راننده ديرتر قادر است که به حوادث واکنش نشان دهد. علاوه بر کاهش تمرکز، موسيقي با صداي بلند، شمارا از شنيدن صداي موتور، جاده، تايرها و حتي ترافيک اطرافتان هم محروم ميسازد که خود به مشکلات متعددي منجر ميشود.
صندلي خودرو را به درستي تنظيم کنيد
شايد ديده باشيد که برخي رانندهها صندلي خودروي خود را بسيار دور از فرمان تنظيم ميکنند و يا زاويه پشتي خود را تا حد زيادي افزايش ميدهند. هرچند که اين امر براي رانندگان حرفهاي در پيستهاي مسابقهاي باعث نزديکي مرکز ثقل بدن به جاده شده و در کنترل بهتر خودرو مؤثر است اما در رانندگيهاي شهري و بينشهري بسيار خطرناک است. صندلي خودروي شما بايد بهقدري از فرمان دور باشد که اگر ترمز را تا آخر فشار دهيد بازهم پايتان قدري خم باشد و زماني که دستهايتان تا بالاي فرمان رسيده باشد، دستتان کمي از آرنج خم باشد. پس اگر دستها يا پايتان در اين حالتها صاف و کشيده باشد يعني فاصله شما بيشازحد استاندارد و ايمن است.
توجه به جلو توجه به جلو و بازهم توجه به جلو
هرچند شايد واضح به نظر برسد اما بسياري از رانندگان اين موضوع را رعايت نميکنند بهطوريکه عدم توجه به جلو بهتنهايي سهم 35 درصدي در تصادفات کشورمان دارد. آنچه مهمتر است اين است که شما بايد عادت کنيد که مسافتهاي جلوتر از خودتان را پيش از رسيدن به آن آگاهانه ببيند و شرايط چند صد متر جلوتر را پيشبيني کنيد اين امر خصوصاً در سرعتهاي بالا و جادهها بيشتر اهميت مييابد و مشخص است که استفاده از تلفن همراه خصوصاً ارسال پيام چقدر ميتواند فاجعهآفرين باشد.
بازار