نماد آخرین خبر

بررسی تنها فراری 458 ایران؛ شاهکار ایتالیایی در خاک آریایی

منبع
خودرو بانک
بروزرسانی
خودرو بانک/ فراري F430 يکي محبوب‌‌ترين محصولات فراري بود و در زمان خود از برترين سوپر اسپرت‌هاي بازار محسوب مي‌شد. موفقيت F430 توليد جانشين براي اين خودرو را تبديل به کاري سخت مي‌کرد ولي فراري مثل هميشه از پس اين مهم بر آمد و نه تنها جانشين شايسته‌اي براي F430 را معرفي کرد، بلکه اين خودرو تبديل به يکي از پرطرفدارترين و دوست داشتني‌ترين فراري‌هاي تاريخ نيز شد، به طوري که کمتر مقاله‌اي در مورد آن مي‌توانيد پيدا کنيد که نظر منفي به آن داشته باشد. درست حدس زديد در مورد فراري 458 ايتاليا صحبت مي‌کنيم. مدلي که توليد آن در سال 2009 آغاز و در سال 2015 به پايان رسيد تا با مدل GTB 488 جايگزين شود. فراري به خودي خود اتومبيلي خاص است و حتي در اروپا و آمريکا نيز خودرويي نيست که هر روز آن را در خيابان ببينيد اما اگر بدانيد در کشوري تنها يک دستگاه از اين خودرو وجود دارد ديگر خاص بودن آن در خيابان‌ها به حد نهايت خود خواهد رسيد. فراري 458 ايتاليا که در تصاوير مي‌بينيد تنها مدل از اين خودرو در ايران است که در سال 2012 وارد کشور شده است. البته واردات اين خودرو آن هم در زماني که شماره‌گذاري خودروهاي داراي حجم موتور بيش از 2500 سي‌سي در کشور ممنوع بود خود باعث ايجاد و حرف و حديث‌هاي زيادي در مورد اين خودرو شد. اما بايد بدانيد که اين خودرو کاملاً از راه قانوني و با پرداخت عوارض گمرکي و ماليات وارد کشور و پلاک شده است، گرچه واردات آن با مجوز خاصي انجام گرفته است. در سال 1393 که اين 458 ايتاليا وارد ايران شد قيمتي در حدود 3 الي 3.5 ميليارد تومان داشت اما امروز ديگر نمي‌توان در مورد قيمت آن اظهار نظر کرد و مي‌تواند بيش از چند ده ميليارد نيز قيمت داشته باشد. گرچه تصاوير اين فراري در شبکه‌هاي اجتماعي به وفور يافت مي‌شود اما بر آن شديم تا گزارش ويژه‌ و بررسي کاملي از آن را در خودروبانک برايتان آماده کنيم. طراحي خارجي و داخلي از هر زاويه‌اي که به 458 ايتاليا بنگريد، تنها متوجه تلفيق هوشمندانه‌ي علم و هنر در طراحي اين خودرو خواهيد شد. همچنان ظرافت‌هاي طراحي فراري در بدنه‌ي 458 ايتاليا ديده مي‌شود و در عين حال کاملاً مشخص است که فراري تلاش کرده به بهترين آيروديناميک ممکن دست پيدا کند. اين مهم را از ديفيوزرهاي بزرگ عقب، ورودي‌ها و خروجي‌هاي هوا و از همه مهم‌تر ديفيوزر متحرک در جلو مي‌توان دريافت. طراحي جانبي خودرو کاملاً يک سوپر اسپرت موتور وسط با ارتفاع پايين را نشان مي‌دهد که به خطوطي هنرمندانه سعي شده تا طرحي خشک و مانند خودروهاي پيست نداشته باشد. کاليپرهاي قرمز رينگ که روي دستک‌هاي ترمز بزرگ 458 ايتاليا جاي گرفته‌اند نيز به شما يادآوري مي‌کنند نگراني از بابت مهار کردن اين اسب وحشي نداشته باشيد. در عقب فراري برخلاف مدل F430 و F355 که از چراغ‌هاي دوبل استفاده مي‌کردند، از چراغ‌هاي تکي استفاده شده است. در کنار هر يک هر چراغ‌هاي عقب يک مجراي هوا به شکل افقي قرار دارد که بر جذابيت طرح افزوده‌اند. اما جالب‌ترين بخش عقب را بايد سه خروجي اگزوز در وسط دانست که آن را متمايز از ساير فراري‌هاي هم عصر خود مي‌کند. باز کردن در با استفاده از دستگيره‌ي در کوچک همانا و مبهوت کيفيت و طراحي کابين شدن همان. در نمونه‌ي مورد آزمايش نيز رنگ کرم تودوزي داخلي باعث بهتر ديده شدن جزئيات کابين شده است. اصلي‌ترين بخش کابين را بايد غربيلک فرمان اسپرت و چند منظوره‌ي فراري دانست که کليدهاي زيادي روي آن نصب شده است. حتي کليدهاي راهنما و روشن کردن پيشرانه نيز روي فرمان قرار دارند. اما پدال‌هاي تعويض دنده پشت فرمان ثابت هستند و با فرمان نمي‌چرخند. اين هم از نکات جالب اين خودروست که حتي کليد برف پاک کن با فرمان بچرخد ولي شيفتر دنده ثابت باشد! صندلي‌هاي باکتي اسپرت که براي کاهش وزن در ساخت آن‌ها از فيبرکربن استفاده شده است نيز نويد حمايت بسيار خوب در پيچ‌ها از بدن راننده و سرنشين را مي‌دهند و در عين حال چرم با کيفيت بکار رفته در روکش صندلي به شما يادآوري مي‌کند که فراري فقط به فکر توانايي‌هاي حرکتي و کارايي نبوده و شکيل بودن خودرو نيز برايش اهميت داشته است. پيشرانه، گيربکس و تعليق از کابين که کمي عقب‌تر برويم به مهم‌ترين بخش 458 يعني پيشرانه خواهيم رسيد. درست پشت سر سرنشينان پيشرانه‌ي هشت سيلندر F136 فراري با حجم 4.5 ليتر جا خوش کرده است. اين پيشرانه‌ي تنفس طبيعي در زمان خود قوي‌ترين موتور تنفس طبيعي جهان (بر اساس اسب بخار بر ليتر) بود. اين موتور وي شکل با زاويه‌ي 90 درجه در نسخه‌هاي گوناگوني توليد شده و در محصولات مازراتي و آلفارومئو نيز مورد استفاده قرار گرفته است. البته در هر مدلي حجم موتور و اسب بخار متفاوتي استفاده شده است. اين پيشرانه داراي دو ميل سوپاپ در بالا بوده و به سيستم زمان‌بندي متغير سوپاپ‌ها مجهز است. براي هر سيلندر نيز 4 سوپاپ پيش بيني شده است. در فراري 458 اين موتور توانايي توليد 562 اسب بخار قدرت در 9 هزار دور بر دقيقه و 540 نيوتون‌متر گشتاور در 6 هزار دور بر دقيقه را دارد. در مقايسه با اصلي‌ترين رقيب يعني نسخه‌هاي عادي مرسدس‌بنز SLS فراري يک اسب بخار ضعيف‌تر است ولي توانايي‌هاي حرکتي بهتري را ارائه مي‌کند. انتقال نيرو در فراري 458 توسط يک گيربکس دوبل کلاچ 7 دنده ساخت شرکت آلماني Getrag انجام مي‌‌شود. جالب است که اين گيربکس با گيربکس مرسدس بنز SLS يکسان است ولي چون هر خودروساز تنظيمات مد نظر خود را روي گيربکس‌ها اعمال کرده‌اند، از نظر عملکرد با هم تفاوت دارند. فراري 458 پس از مدل‌هاي انزو، چلنج استراداله و F430 اسکودريا چهارمين محصول فراري است که ديگر با گيربکس دستي قابل خريد نيست. در بخش هندلينگ، 458 از سيستم تعليق دوبل جناغي در جلو و مولتي‌لينک مستقل در عقب استفاده مي‌کند. ديفرانسيل الکترونيکي نيز در کنار سيستم کنترل کشش بر گرفته از خودروهاي فرمول يک توانسته‌اند توانايي خودرو در پيچ‌ها را 32 درصد نسبت به مدل قبلي فراري بهبود دهند. درون رينگ‌هاي 20 اينچي ساده و زيباي 458 ايتاليا، ديسک‌هاي ترمز کربن سراميکي با سايز 398 ميليمتر در جلو و 360 ميليمتر در عقب جا خوش کرده‌اند. کاليپرهاي قرمز رنگ نيز در جلو 6 پيستونه و در عقب 4 پيستونه هستند. فراري 458 ايتاليا با اتکا به همين سيستم ترمز مي‌تواند در 32 متر از سرعت 100 کيلومتر بر ساعت توقف کند. کمک فنرهاي تنظيم شونده‌ي اين خودرو نيز با همکاري شرکت BWI ساخته شده‌اند. رانندگي پشت فرمان 458 ايتاليا با آن فرمان شلوغ و ارتفاع پاييني که خودرو دارد، حس قرارگيري در يک خودروي مسابقه‌اي به شما دست خواهد داد. موتور با غرشي گوش نواز توسط فشردن کليد قرمز رنگ روي فرمان استارت مي‌خورد. در هنگام رانندگي با 458 ايتاليا بايد مراقب خودروهاي جلويي باشيد چون اين موشک قرمز رنگ براي رسيدن به سرعت 100 کيلومتر بر ساعت تنها به 3.4 ثانيه زمان نياز دارد. حداکثر سرعت خودرو 325 کيلومتر بر ساعت اعلام شده ولي برخي منابع غير رسمي از حداکثر سرعت 340 کيلومتر بر ساعت نيز سخن به ميان آورده‌اند که البته تست صحت اين مساله براي ما و در جاده‌هاي ايران ميسر نيست. فراري 458 ايتاليا رفتاري کاملاً مانند سوپراسپرت‌هاي مدرن دارد و برخلاف سوپر اسپرت‌هاي قديمي‌تر شما را خسته نخواهد کرد و راحتي آن را بايد خوب ارزيابي کنيم. عايق‌بندي کابين، عملکرد سيستم تعليق و گيربکس همگي در سطح خوبي است و باعث مي‌شود که شما زمان بيشتري را از رانندگي آن لذت ببريد. هندلينگ اين فراري در پيچ، ترکيب مهندسي ناب فراري در بخش سيستم تعليق و قرارگيري پيشرانه در وسط شاسي شما را قادر مي‌سازد تا با سرعتي فراتر از آنچه پيش‌بيني مي‌کنيد، بتوانيد پيچ‌ها را پشت سر بگذاريد. با خروج از پيچ و تخته کردن گاز نيز گيربکس دوبل کلاچ بي‌محابا معکوس داده و در اندک زماني افزايش سرعت عجيبي را تجربه خواهيد کرد. در اين هنگام به عملکرد فوق‌العاده عالي، سريع و به موقع گيربکس اين خودرو پي‌مي‌بريد. سخن پاياني وجود يک فراري 458 در ايران براي خودرو دوستان آنچنان جذاب و پرهيجان است که هر عکس از اين خودرو در فضاي مجازي جلب توجه فراواني را به سوي خود جلب مي‌کند. متاسفانه همواره قوانين سختگيرانه و ممنوعيت‌هاي فراوان در واردات خودروهاي بروز و مدرن دنيا، بازار خودروي ايران را به بازاري فقير و بدون هيجان تبديل کرده است. هيجان و اشتياق مشروع جواناني که در بازار بسته ايران، سال ها است خودروهاي قديمي و تکراري را تجربه مي کنند و حتي ديدن عکس خودروهاي بروز دنيا همچون فراري با پلاک ملي، مي تواند ذره اي از اين عطش را رفع کند.
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره