زوميت/ تيونينگ آرکتيک تراکس در پروژهي جديد خود، فورد F-150 را به تايرهاي ۴۴ اينچي و سامانهي تعليق ارتقايافته مجهز کرده است. اين خودرو مناسب مناطق قطبي است.شرکت آرکتيک تراکس (Arctic Trucks) به تيونينگ خودروهاي چهارچرخ متحرک معروف است. اين شرکت ايسلندي تاکنون مدلهاي آفرود مختلفي براي کاربريهاي سنگين ازجمله سفر به قطب شمال و جنوب فراهم کرده است. يکي از معروفترين محصولات آنها، خودرو تويوتا هايلوکس AT38 است که سالها پيش با برنامهي تاپگير مشهور شد.
هماکنون ۱۴ مدل تيونينگ از ۶ خودرو تويوتا و دو خودرو نيسان با ۶ بستهي مختلف براي کاربريهاي سبک ازجمله بازديدهاي معمولي مناظر قطبي تا سفرهاي سنگين اکتشافي در وبسايت اين شرکت ارائه ميشود. بهعلاوه، ميان محصولات آنها مدلهايي از لکسوس، مرسدسبنز و فولکسواگن، فورد، ايسوزو و ايوکو بهچشم ميخورد. وانتپيکاپ فورد F-350 در دو مدل با تايرهاي ۳۵ اينچي و ۴۶ اينچي حضور دارد و بهتازگي F-150 پيکاپي با کاربري سبک فورد نيز با بستهي A44 معرفي شده است. A44 نمايانگر تايرهايي با قطر ۴۴ اينچ است.
فورد F-150 A44 در ايسلند توليد ميشود. تايرهاي استفادهشدهي اين محصول ساخت نوکيان و از نوع ۴۷۵/۷۰ (پهناي ۴۷۵ ميليمتر و فاق ۷۰ درصد پهنا) هستند که روي رينگهاي ۱۷ اينچي سوار شده و مجموعا ۱/۱ متر ارتفاع دارند. هر حلقه ۷۰ کيلوگرم وزن دارد و جنس آجها ويژهي مناطق قطبي است. براي پوشش قوس چرخهاي خودرو با اين تايرهاي بزرگ، در انتهايشان گِلپخشکن تعبيه شده است.
اين محصول از پيشرانهي ۳/۵ ليتري تويينتوربو V6 فورد با فناوري اکوبوست بهره ميبرد که در حالت استاندارد، ۳۷۵ اسببخار قدرت و ۶۳۷ نيوتنمتر گشتاور توليد ميکند. صحبتي از تقويت پيشرانه نشده؛ اما سامانهي تعليق اين خودرو ارتقا يافته است.
در ابتداي پروژهي تيونينگ، اين نگراني وجود داشت که پيکاپ سنگينوزن آمريکايي با تايرهاي ۴۴ اينچي نتواند بهراحتي در برف حرکت کند. بهعلاوه، ارتفاع خالصش از سطح زمين نيز نسبتا کم بود؛ درنتيجه، براي دسترسي به سواحل برخي رودخانهها، مسيرهاي ويژهاي نياز است تا کف خودرو به سطح زمين گير نکند و براي اينکه مشکلي پيش نيايد، زنجيرچرخهاي کاميون روي اين خودرو نصب ميشود.
عملکرد اين محصول در جادههاي برفي راضيکننده است. اين موضوع بهدليل کاهش وزن خودرو بهلطف استفاده از ورقهاي آلومينيومي F-150 است. با تنظيم فشار باد لاستيکها روي ۲/۵ psi، اين خودرو هر مسيري را ميتواند پشتسر بگذارد. همچنين، بهدليل قدرت و تواناييهاي حرکتي چشمگير و فاصلهي محوري زياد درکنار مرکز ثقل پايين، عبور از شيبهاي تند نيز ممکن است و درمقايسهبا اکثر خودروهاي آفرود برتري درخورتوجهي دارد.
بازار