نماد آخرین خبر

انتشار گزارش کیفی خودروهای داخلی از سر گرفته می‌شود

منبع
ايسنا
بروزرسانی
انتشار گزارش کیفی خودروهای داخلی از سر گرفته می‌شود
ايسنا/ با توجه به اينکه بيش از شش ماه است گزارش ارزيابي کيفيت خودروهاي داخلي منتشر نشده، سرپرست دفتر خودرو نيرو محرکه وزارت صمت، از آغاز انتشار منتشر آن‌ها در آينده نزديک خبر داد. امير جعفرپور که چند ماهي است سرپرست دفتر خودرو نيرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت شده است، از مرکز آزمون آلايندگي شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران که به ارزيابي کيفيت و استاندارد خودروهاي سواري، خودروهاي سنگين و موتورسيکلت مي‌پردازند و تا ۹ ماهه گذشته نيز به صورت ماهانه ارزيابي کيفي خودروهاي داخلي را انجام و گزارش آن را منتشر مي‌کرد؛ بازديد کرد. حدود ۹ ماه بود که اين گزارش‌ها به دلايل متعدد از سوي وزارت صمت و پس از آن به دليل کرونا و ... منتشر نشده بود؛ سرپرست دفتر خودرو نيرو محرکه وزارت صنعت امروز با بيان اينکه گزارش کيفيت سنجي خودروها در سال ۹۸ به دليل کرونا با تاخير مواجه شده است، اعلام کرد که به زودي انتشار اين گزارش‌ها از سر گرفته خواهد شد. تغييرات مديريتي و برخي دلايل ديگر فرآيندها انتشار اين گزارش‌ها را به تاخير انداخت اما مجددا گزارش‌هاي کيفي خودرو به صورت ماهانه توسط شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد منتشر خواهد شد. همچنين گزارش تجمعي سال ۹۸ نيز به زودي انتشار خواهد يافت. با افزايش عمق داخلي‌سازي خودرو، سنتاره کيفي آن افزايش مي‌يابد وي در رابطه با ملاک‌هاي کسب ستاره‌هاي کيفي و در حقيقت ارزيابي خودروها اظهار کرد: همواره در مسير بهبود شاخص‌ها تلاش شده است. بر اين اساس ارزيابي‌هاي متعددي از مشتريان صورت گرفته و ديگر ارزيابي مصرف‌کننده‌، ملاک نهايي در تعيين کيفيت‌سنجي خودروها خواهد بود. علاوه بر اين از اين پس ملاک کيفي بودن خودروها، ضريب ساخت داخل نيز خواهد بود. بر اين اساس هر خودرويي که در عين حفظ کيفيت، نسبت به افزايش عمق ساخت داخل اقدام و موفق به کسب رضايتمندي مشتري شده باشد ستاره بيشتري کسب خواهد کرد. اين مقام مسئول در رابطه با سرنوشت اجراي استانداردهاي هشتاد و پنج گانه در صنعت خودرو کشور، تصريح کرد: به جز استاندارد آلايندگي‌ها که به دليل برخي موارد قابليت اجرايي ندارد اما خودروسازان درصد بالايي را رعايت کرده‌اند، تمامي استانداردهاي هشتاد و پنج گانه اجرا مي‌شود. البته ممکن است تغيير نکردن ظاهر، باعث شود تا مردم متوجه تغييرات خودروها نشوند اما خودروسازان بزرگ کشور موفق به توليد خودرو با استاندارد يورو ۵ شده و بخش عمده‌اي از توليدات آن‌ها با همين استاندارد است. سرپرست دفتر خودرو نيرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با الزام ارتقا آلايندگي خودروها از يورو ۴ به يور ۵، گفت: در حالي که طي مدت اخير فلزات مورد استفاده در کاهش آلايندگي‌ها افزايش قيمت چشمگيري داشته و منجر به توقف برخي خطوط توليد شده است؛ اين در حالي است که از سوي ديگر به دليل عدم توزيع متناسب و کافي سوخت يورو ۵، عملکرد اين قطعات گرانبها با مشکل روبرو مي‌شود که البته به دو چندان به ضرر خودروساز خواهد بود؛ چراکه پس از پيمايش کمي، به دليل عدم تناسب سوخت با قطعات به کار رفته براي بهبود آلايندگي‌ها، قطعه را از کار خواهد انداخت. بنابراين به دليل اينکه خودرو همچنان مشمول گارانتي شرکت است، شرکت موظف به تعويض اين قطعه خواهد شد. وي افزود: ضمن اينکه عدم توزيع سوخت متناسب در جايگاه‌ها براي مشتري هم صرفه ندارد که مسافت زيادي را طي کند تا از يک جايگاه مشخص سوختگيري کند. براساس مصوبه دولت تامين سوخت متناسب بايد شش ماه پيش از اعمال استاندارد جديد اجرايي شود اما اين قانون حذف شده است. تا پايان سال به تناسب عرضه و تقاضا خودرو خواهيم رسيد جعفرپور در ادامه با اشاره به اتفاقات سال ۹۷ از جمله ممنوعيت واردات خودرو از خرداد ماه، قيمت‌گذاري خودروها در اوايل بهمن ماه و...، گفت: از آن زمان تاکنون خودروسازها با وجود ضرري که مشمول آن ها شده بود توليد را دنبال کرده‌اند که امروز شاهد ساخت خودرو با عمق ۹۲.۵ درصد هستيم و بسياري از مشکلات عرضه حل شده است. تا پايان سال نيز به تعادل عرضه و تقاضا خواهيم رسيد. سرپرست دفتر خودرو نيرو محرکه وزارت صمت در پايان با بيان اينکه به پرايد به عنوان خودرويي اقتصادي بايد افتخار کنيم، اظهار کرد: اين خودرو با قيمت ۲۵۰۰ دلاري که ارزشي به مراتب بالاتر از اين رقم دارد، باعث افتخار است؛ چرا که در طول بيش از ۳۰ سالي که اين خودرو مورد استفاده شده است از ابتدا تاکنون با وجود هزينه‌هاي بسياري که براي خودروساز داشته، بسيار هم تغيير کرده است. جعفرپور در حين بازديد از مرکز تست شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران ضمن تقدير از عملکرد اين شرکت در حوزه بازرسي انجام ارزيابي‌هاي فروش و خدمات پس از فروش و انجام تست هاي آلايندگي اعلا کرد: در بحث اهداف و شاخص‌هاي کيفيت در سال ۹۹، ظرف روزهاي آتي اهداف و برنامه هاي کيفيت بر اساس شاخص‌هاي مورد اندازه گيري اعمال خواهد شد که به نسبت سال گذشته سختگيرانه‌تر بوده و چند شاخص جديد نيز به آن اضافه مي‌شود. ضمن اينکه تنوع در شرايط فروش و تنوع در خدمات پس از فروش نيز براي ما داراي اهميت بسياري است. وي همچنين در مورد عملکرد شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران نيز اعلام کردند: تعداد ۳۰ هزار آديت خودرو در خط توليد مورد بررسي قرار گرفته و همچنين ۳۵۰۰ نمايندگي فروش و خدمات پس از فروش در ۳۵۰ شهر کشور مورد ارزيابي قرار گرفته و بيش از ۲۵۰۰ تست مربوط به تست آلايندگي هاي خودرو صورت گرفته است.
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره