عصر ایران/ تغییر در قالب سپر جلو و عقب، گرافیک جدید کاسه چراغ ها، مه شکن های جدید، دیفیوزرهای جدید، تغییر برخی اجزا و طراحی کابین باعث شده تا اسپورتیج QL فیس لیفت تفاوت ظاهری مشهودی با نمونه اولیه داشته باشد.
اسپورتیج نسل جدید که پیش از این با پلاک ملی وارد بازار ایران شده بود، حال در نمونه فیس لیفت قدم بر خیابان های تهران گذاشته و در اختیار یکی از سفارتخانه ها است.

اسپورتیج QL پنجمین نسل از این کراس اوور متوسط کره ای است که سال ۲۰۱۵ به بازار جهانی معرفی شد. این خودرو برای اولین در نمایشگاه بین المللی خودروی شهر آفتاب ۱۳۹۵ به ایرانیان معرفی شد و در نهایت با مدل های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ پا به بازار گذاشت و پلاک ملی را دریافت نمود.

در حال حاضر کیا اسپورتیج نسل جدید با پیشرانه 2.4 لیتری ۴ سیلندر GDi در بازار ایران یافت می شود که اکثرا مدل ۲۰۱۸ هستند و ویژگی هایی چون جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک، قابلیت دو دیفرانسیل AWD، سقف پانورامیک، فرمان کمکی برقی، رادار نقطه کور، سردکن و گرمکن صندلی های جلو و…را دارند.

با وجود استقبال از اسپورتیج QL در زمان عرضه و آغاز رقابت جذاب این خودرو با کراس اوورهایی چون رنو کولئوس، نیسان ایکس تریل و…، شاهد بودیم که تصویب ممنوعیت واردات خودرو باعث شد تا این کراس اوور کره ای آنچنان فروش بالایی را در ایران تجربه نکند. از سویی محدودیت های وارد خودرو منجر به این گردید تا نمونه فیس لیفت کیا اسپورتیج QL به صورت رسمی پا به بازار ایران نگذارد.

کمپانی کیا در سال ۲۰۱۹ فیس لیفت به نسبت جذابی را برای این خودرو معرفی کرد و تا حدی با ارتقای خطوط طراحی سپرها، ظاهر اسپورتیج جدید را اسپرت تر نمود. تغییر در قالب سپر جلو و عقب، گرافیک جدید کاسه چراغ ها، مه شکن های جدید، دیفیوزرهای جدید، تغییر برخی اجزا و طراحی کابین باعث شده تا اسپورتیج QL فیس لیفت تفاوت ظاهری مشهودی را با نمونه اولیه داشته باشد.
حال به تازگی شاهد هستیم که یکی از سفارتخانه های فعال در تهران، یک دستگاه کیا اسپورتیج QL فیس لیفت سفید رنگ را با پلاک سرویس در اختیار گرفته است.

همان طور که از تصاویر اختصاصی اسب بخار مشخص است، نشان AWD بر روی درب جلوی خودرو دیده می شود و بدیهی است که این خودرو از نوع دو دیفرانسیل بوده و به جعبه دنده اتوماتیک مجهز است. همچنین نبود سقف پانورامیک و برخی جزئیات روی سپر جلو نشان می دهد که اسپورتیج QL این سفارتخانه از نوع فول آپشن نیست و در سطح میانی امکانات و تیپ بندی قرار دارد.

چندی وقتی است که به خاطر ممنوعیت واردات خودرو، امکان ورود محصولات روز بازار جهانی با پلاک ملی در ایران فراهم نیست و حضور خودروهای جدید کره ای، ژاپنی، آلمانی، فرانسوی و… در جاده های کشور به واسطه پلاک های سیاسی و یا گذر موقت حاصل می شود.