مزایای استفاده از LPG به جای گازوئیل

براي مثال در کشورهايي همچون ترکيه، کره جنوبي و لهستان در حال جايگزيني LPG با نام اتوگاز به جاي بنزين درخودروها هستند. کشورهايي همچون ايران و چين نيز از CNG به طور عمده براي جايگزيني بنزين بهره گرفتهاند. برخي کشورها همچون ايتاليا و روسيه نيز به طور همزمان شروع به جايگزيني هر دو سوخت LPG و CNG با بنزين کردهاند. مسئولين تعدادي از اين کشورها علاوه بر هدف کاهش آلودگي هوا به منظور افزايش امنيت سوخت نيز اين سياست را به کار ميگيرند.
اخيرا اما کشورهايي همچون چين، آمريکا، کره جنوبي، انگليس و کانادا در حال توسعه جايگزيني LPG با ديزل هستند. زيرا انتشار آلودگي حاصل از LPG بسيار کمتر از ديزل است که خود ميتواند راهکاري مناسب براي کاهش آلودگي شهرها باشد. اين مسئله تا جايي پيش رفته است که در آمريکا به منظور کاهش هزينه و آلودگي هوا، براي مدارس اتوبوسهايي با سوخت LPG عرضه کردهاند. اين اتوبوسها که به "اتوبوس مدارس" معروف هستند در حال گسترش در ايالات آمريکا هستند. دولت انگليس نيز به منظور تبديل اتوبوسهاي گازوئيل سوز به LPG سوز، تسهيلات ويژهاي در نظر گرفته است. همچنين 90% اتوبوسهاي عمومي در گوانگژو و 30% در هنگ کنگ LPG سوز هستند.
*مزاياي جايگزيني LPG به جاي گازوئيل در اتوبوسها
جايگزيني LPG به جاي گازوئيل در اتوبوسها مزاياي زيادي را به همراه دارد. در اين راستا رضا رحيمي کارشناس انرژي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس ميگويد: «از جمله مزاياي جايگزيني LPG با گازوئيل در اتوبوسهاي عمومي و خصوصي درون شهري ميتوان به کاهش آلودگي هوا در کلانشهرها، کاهش هزينه حمل LPG توليدي پالايشگاههاي مرکزي تا مرز براي صادرات، جلوگيري از هدررفت مقدار مازاد توليد LPG در کشور و صادرات راحتتر گازوئيل آزاد شده معادل LPG مصرفي در اتوبوسها اشاره کرد».
وي همچنين اظهار داشت: «افزايش درآمد دولت با توجه به بيشتر بودن قيمت گازوييل صادراتي نسبت به LPG و عدم نياز به تعداد زياد جايگاه سوختگيري با توجه به پيمايش زياد اتوبوس با LPG از ديگر مزاياي استفاده از اين سوخت در اتوبوسها است. اين موضوع از اين نظر اهميت دارد که ميتوان با احداث تعداد محدودي جايگاه سوختگيري در حواشي کلانشهرها سوختگيري اتوبوسها را انجام داد».
*پيشنهاد زنگنه براي استفاده از گازمايع در اتوبوسها
در اين راستا، بيژن زنگنه وزير نفت نيز در در مراسم امضاي تفاهمنامه تامين مالي دوگانهسوزکردن خودروهاي عمومي در آبان 98 گفت: «براي خودروهاي گازوئيلي نيز تلاش ميشود تا LPG يا همان گازمايع جايگزين شود، زيرا هزينه را به نصف کاهش ميدهد».
بنابراين با توجه به اين موضوع که اکنون سالانه 10 ميليون تن LPG مازاد بر مصرف و صادرات در کشور توليد ميشود، نياز است تا وزارت نفت اقدام به استفاده از اين سوخت در اتوبوسها کرده و از ضررهاي ناشي از سوختن آن در فلرها و تزريق در خط لوله جلوگيري کند.
نمودار زير اختلاف هزينه ايجاد شده توسط خودروهاي LPG سوز و ديزلي را به ازاي هر مايل مسافت در آمريکا نشان ميدهد. (تصوير 1)
تصوير 1- اختلاف هزينه خودروهاي LPG سوز و ديزلي
همچنين با توجه به اينکه ارزش حرارتي LPG بيشتر از گازوييل است، با مصرف آن در اتوبوسهاي عمومي و خصوصي درون شهري ميتوان مقدار وزني بيشتري از گازوييل صادر نمود. از آنجايي که قيمت صادراتي هر تن گازوييل حداقل 150 دلار بيشتر از LPG است، با صادرات آن درآمد بيشتري نصيب دولت خواهد شد.