نماد آخرین خبر

مزایای استفاده از LPG به جای گازوئیل

منبع
فارس
بروزرسانی
مزایای استفاده از LPG به جای گازوئیل
فارس/ در پي افزايش جمعيت کشورهاي دنيا و استفاده روزافزون از وسايل نقليه، آلودگي هوا به يکي از معضلات روزانه کشورها تبديل شده است. در اين ميان بسياري از اين کشورها به فکر راه­‌هايي براي بيرون رفت از اين مشکل هستند. دليل اصلي آلودگي هوا توسط خودروها تا حد زيادي نوع سوخت خودرو است. از اين رو برخي از اين کشورها در حال جايگزيني سوخت­‌هاي پاک­ به جاي بنزين و گازوييل هستند.

 براي مثال در کشورهايي همچون ترکيه، کره جنوبي و لهستان در حال جايگزيني LPG با نام اتوگاز به جاي بنزين درخودروها هستند. کشورهايي همچون ايران و چين نيز از CNG به طور عمده براي جايگزيني بنزين بهره گرفته‌­اند. برخي کشورها همچون ايتاليا و روسيه نيز به طور همزمان شروع به جايگزيني هر دو سوخت LPG و  CNG با بنزين کرده‌اند. مسئولين تعدادي از اين کشورها علاوه بر هدف کاهش آلودگي هوا به منظور افزايش امنيت سوخت نيز اين سياست را به کار مي‌گيرند.

اخيرا اما کشورهايي همچون چين، آمريکا، کره جنوبي، انگليس و کانادا در حال توسعه جايگزيني LPG با ديزل هستند. زيرا انتشار آلودگي حاصل از LPG بسيار کمتر از ديزل است که خود مي‌­تواند راهکاري مناسب براي کاهش آلودگي شهرها باشد. اين مسئله تا جايي پيش رفته است که در آمريکا به منظور کاهش هزينه و آلودگي هوا، براي مدارس اتوبوس­‌هايي با سوخت LPG عرضه کرده‌­اند. اين اتوبوس‌­ها که به "اتوبوس مدارس" معروف هستند در حال گسترش در ايالات آمريکا هستند. دولت انگليس نيز به منظور تبديل اتوبوس­‌هاي گازوئيل سوز به LPG سوز، تسهيلات ويژه‌­اي در نظر گرفته است. همچنين 90% اتوبوس‌هاي عمومي در گوانگژو و 30% در هنگ کنگ LPG سوز هستند.

*مزاياي جايگزيني LPG به جاي گازوئيل در اتوبوس‌ها

جايگزيني LPG به جاي گازوئيل در اتوبوس‌ها مزاياي زيادي را به همراه دارد. در اين راستا رضا رحيمي کارشناس انرژي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس مي‌گويد: «از جمله مزاياي جايگزيني LPG با گازوئيل در اتوبوس‌هاي عمومي و خصوصي درون شهري مي­‌توان به کاهش آلودگي هوا در کلانشهرها، کاهش هزينه حمل  LPG توليدي پالايشگاه‌­هاي مرکزي تا مرز براي صادرات، جلوگيري از هدررفت مقدار مازاد توليد LPG در کشور و صادرات راحت‌­تر گازوئيل آزاد شده معادل LPG مصرفي در اتوبوس‌­ها اشاره کرد».

وي همچنين اظهار داشت: «افزايش درآمد دولت با توجه به بيش­تر بودن قيمت گازوييل صادراتي نسبت به LPG و عدم نياز به تعداد زياد جايگاه­ سوختگيري با توجه به پيمايش زياد اتوبوس با LPG از ديگر مزاياي استفاده از اين سوخت در اتوبوس‌ها است. اين موضوع از اين نظر اهميت دارد که مي­توان با احداث تعداد محدودي جايگاه سوختگيري در حواشي کلان­شهرها سوختگيري اتوبوس‌­ها را انجام داد».

*پيشنهاد زنگنه براي استفاده از گازمايع در اتوبوس‌ها

در اين راستا، بيژن زنگنه وزير نفت نيز در در مراسم امضاي تفاهم‌نامه تامين مالي دوگانه‌سوزکردن خودروهاي عمومي در آبان 98  گفت: «براي خودروهاي گازوئيلي نيز تلاش مي‌­شود تا LPG يا همان گازمايع جايگزين شود، زيرا هزينه را به نصف کاهش مي‌دهد». 

بنابراين با توجه به اين موضوع که اکنون سالانه 10 ميليون تن LPG مازاد بر مصرف و صادرات در کشور توليد مي‌­شود، نياز است تا وزارت نفت اقدام به استفاده از اين سوخت در اتوبوس‌­ها کرده و از ضررهاي ناشي از سوختن آن در فلرها و تزريق در خط لوله جلوگيري کند.

نمودار زير اختلاف هزينه ايجاد شده توسط خودروهاي LPG سوز و ديزلي را به ازاي هر مايل مسافت در آمريکا نشان مي‌دهد. (تصوير 1)

تصوير 1- اختلاف هزينه خودروهاي LPG سوز و ديزلي

همچنين با توجه به اينکه ارزش حرارتي LPG  بيش­تر از گازوييل است، با مصرف آن در اتوبوس‌­هاي عمومي و خصوصي درون شهري مي­توان مقدار وزني بيش­تري از گازوييل صادر نمود. از آنجايي که قيمت صادراتي هر تن گازوييل حداقل 150 دلار بيش­تر از LPG است، با صادرات آن درآمد بيش­تري نصيب دولت خواهد شد.

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر