نسخهپیچی برای توسعه خودروسازی
دنياي اقتصاد/ خودروسازي سايپا خط توليد کوييک R را به مدت ۱۰ سال به شرکت پارس خودرو منتقل کرد. سايپا بهعنوان سهامدار پارس خودرو با پر کردن ظرفيت خالي اين خودروساز، خواهان کاهش اثرات تحريمي بر اين شرکت است. بعد از بازگشت تحريمها از مرداد ۹۷ و خروج تدريجي شرکاي تجاري خودروسازان، خطوط توليد بسياري از خودروهاي مونتاژي متوقف يا محدود ماند. اين در شرايطي است که پيش از اين اتفاق تمرکز سومين خودروساز کشور روي مونتاژ محصولات دو برند رنو و برليانس قرار داشت. پارس خودرو از محصولات برند رنو توليد L۹۰ (تندر ۹۰)، ساندرو و ساندرو استپوي را در دستور کار داشت. اين خودروساز در سال ۹۲ فيس ليفتي با تغييرات جزئي از تندر ۹۰ را با نام «پارس تندر» به خطوط توليد خود اضافه کرد. پيش از آغاز تحريمهاي صنعت خودرو در سالهاي ۹۱ و ۹۲ پارس خودروييها مونتاژ برخي از محصولات برند نيسان ژاپن را نيز در دستور کار داشتند ولي اين خودروساز ژاپني با آغاز تحريمهاي صنعت خودرو در آن سالها همکاري خود را با پارس خودرو قطع کرد. با توجه به آغاز تحريمهاي صنعت خودرو در دور اول و خروج شرکاي اروپايي و آسيايي از بازار خودروي کشور خودروسازان چيني از اين فرصت استفاده کرده و به نوعي جاي پاي خود را در صنعت خودروي کشور محکم کردند. سهم پارس خودرو از حضور چينيها در بازار خودروي کشور همکاري با برند برليانس بود. پارس خودرو سه محصول برليانس به نامهاي برليانس H۳۳۰، برليانس H۳۲۰ و برليانس کراس را با همکاري اين شريک چيني در خطوط توليد خود مونتاژ ميکرد. البته در کنار همکاري با شرکاي فرانسوي و چيني اين خودروساز بهصورت حقالعملکاري براي بزرگترين سهامدار خود يعني سايپا پرايد توليد ميکرد. با قطع همکاري شرکاي خارجي پارس خودرو و همچنين توقف توليد پرايد عملا خطوط توليد پارس خودرو با محدوديتهايي همراه شده است. حال سايپا نسخه جديدي براي شرکت زيرمجموعه خود پيچيده است. بهطوريکه براساس اطلاعيهاي که سايپا در سايت کدال سازمان بورس منتشر کرده اين خودروساز با انتقال خط توليد کوييک R به پارس خودرو موافقت کرده است. البته در اطلاعيه سايپا آمده است علاوه بر کوييک R ساير محصولات خانواده R سايپا نيز از اين به بعد در پارس خودرو توليد و تحت نام اين برند به فروش ميرسند. همچنين خودروسازي سايپا اين اطمينان خاطر را به سهامداران خود داده است که انتقال خط توليد خانواده R به پارس خودرو خللي در وضعيت توليد و فروش اين خودروساز ايجاد نخواهد کرد، زيرا در حال حاضر تمام خطوط توليد سايپا مشغول توليد محصولات خانواده X۱۰۰، X۲۰۰ و کوييک است. پيشتر با توجه به خروج پرايد از خطوط توليد سايپا و نقشي که اين خانواده در سبد محصولاتي سايپا به لحاظ تيراژ بر عهده داشت؛ اين نگراني در ميان سهامداران بهوجود آمده بود که با واگذاري محصول کوييک R به پارس خودرو ظرفيتهاي توليدي در سايپا خالي بماند اما با توجه به اطلاعيه سايپا در اين خصوص و برنامهريزيهاي صورتگرفته اين اتفاق نخواهد افتاد.