چرخان/ تویوتا هایلوکس 2021 قبل از ورود به بازار استرالیا و آسیا رسما معرفیشد. هایلوکس یکی از باسابقه ترین و البته مطرح ترین خودروهای برند تویوتا است. این پیکاپ در مدل های تک کابین و دو کابین طی چند دهه عنوان قابل اعتمادترین و سرسخت ترین وانت ژاپنی را همراه خود داشته است. این پیکاپ از زمان تولید خود تا کنون، در 8 نسل به بازار ارایه شده است که نسل اول این وانت از 1968 تا 1972، نسل دوم از 1972 تا 1978، نسل سوم از 1978 تا 1983، نسل چهارم از 1983 تا 1988، نسل پتجم از 1988 تا 1997، نسل ششم از 1997 تا 2005، نسل هفتم از 2004 تا 2015 و نسل هشتم از 2015 تا کنون روی خط تولید قرار دارد که گویا امسال شاهد عرضه نسل نهم این پیکاپ محبوب تویوتا خواهیم بود.
این وانت با طراحی جدید، عضلانی تر و شبیه کامیونت های غول پیکر شده است. همچنین این پیکاپ نسبت به نسل هشتم خود قدرت بیشتر، مصرف سوخت کمتر و قابلیت حمل بار و بکسل بیشتری را داراست.

در نگاه نخست به پیکاپ جدید هایلوکس، می‌توان متوجه شکل جدید جلوپنجره شد که بسته به تریم و تیپ های این خودرو دارای رنگ مشکی یا نقره‌ای خواهد بود. علاوه‌بر تغییر شکل، ابعاد جلو پنجره این پیکاپ نسبت به قبل بزرگ‌، شکیل و خشمگین تر نیز شده است. در دو طرف سپر چراغ های مه شکن درون قابی کرومی نصب شده است که قاب آن حالت یکپارچه با کلیت مجموعه سپر گرفته است. فرم چراغ جلو تغییری نکرده، اما طراحی داخلی آن اصلاح شده و پس زمینه مشکی آن جذابیت بیشتری به چراخ ها داده است. در قسمت عقب این خودرو تویوتا به تغییر گرافیک چراغ های عقب بسنده کرده است و تغییرات گسترده و چشم گیری را شاهد نیستیم.

در داخل این پیکاپ به روزرسانی ها و تغییرات بسیار اندک است. از این بروزرسانی‌ها می‌توان به نمایشگر لمسی 8 اینچی جدید ویژه تنظیمات سیستم سرگرمی و دوربین های 360 با پشتیبانی از اپل کارپلی اشاره کرد. گرافیک پس زمینه آمپرها تغییر کرده و یک نمایشگر کوچک برای نمایش اطلاعات خودرو درون آن جا گرفته است. اضافه شدن بک لایت‌های آبی درون کابین به زیباتر شدن و لوکس‌تر شدن این خودرو افزوده است. اما تویوتا به اصلاح طراحی نسل قبلی بسنده نکرده است و عمده ترین تغییرات در بخش ایمنی این پیکاپ هست که می‌توان به افزوده شدن سیستم هشدار تصادف، کروز کنترل با رادار داینامیک و هشدار خروج از خط به همراه دستیار حفظ خودرو بین خطوط اشاره کرد.

در بخش پیشرانه تویوتا، سه موتور برای این این پیکاپ در نظر گرفته است که قوی ترین نسخه آن موتور 2.8 لیتری توربو دیزل است که 201 اسب بخار و 500 نیوتون متر گشتاور تولید میکند که تمام این 500 نیوتون بر متر در دور 1600 در دسترس راننده قرار میگیرد. تویوتا در زمان معرفی این محصول ادعا کرد که این موتور نسبت به قبل بهینه تر شده است و کاهش 10 درصدی در مصرف سوخت و افزایش 15 درصد در بخش توان، از جمله بهینه سازی‌هایی است که تویوتا بر این خودرو اعمال کرده است. دیگر موتورهای در نظر رفته شده موتور 2.7 لیتری 4 سیلندر بنزینی و موتور 2.4 لیتری توربو دیزل است.
تمامی مدل‌های 4×4 هایلوکس 2021 که از گیربکس اتوماتیک 6 سرعته در آنها استفاده شده باشد، همانند مدل‌های دستی که گیربکس 6 سرعته بر روی آن ها نصب است توانایی کشش بار به وزن 3.5 تن را خواهند داشت. این رقم در مدل‌های 4×2 برابر با 2.8 تن اعلام شده است.

قیمت فعلی این پیکاپ از 22 هزار دلار در نسخه پایه آغاز میشود و تا 66 هزار دلار ادامه پیدا می‌کند. از جمله رقبای این خودرو میتوان به فورد رنجر، فولکس واگن آماروک، نیسان ناوارا و مزدا bt-50 اشاره کرد.