نماد آخرین خبر

چگونه می‌توان از خراب شدن باتری خودرو جلوگیری کرد؟

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
چگونه می‌توان از خراب شدن باتری خودرو جلوگیری کرد؟
ديجياتو/ باتري خودرو عمر محدودي داشته و همانند تاير‌ها به مرور مستهلک مي‌شود. از اين رو پس از گذشت مدتي بايد نسبت به تعويض آن اقدام نمود. نکته مهم اينکه باتري معمولا به شکل ناگهاني خراب نمي‎شود و کارايي آن در گذر زمان افت پيدا مي‌کند، حال در اين بين برخي عوامل مي‌توانند روند کاهش کارايي باتري را تسريع کنند. کارايي باتري خودرو‌ها به فاکتور‌هايي مختلفي مثل نوع اتومبيل، ميزان مسافت پيموده شده روزانه و آب و هواي منطقه وابسته است. به‌طور ميانگين، يک باتري جديد در حالت ايده‌آل حدود ۵ سال کارايي خود را حفظ مي‌کند. منظور از حالت ايده‌آل اين است که سيستم‌هاي الکتريکي خودرو در بهترين شرايط باشند و چرخه شارژ کامل باتري به شکل منظم تکرار شود؛ همچنين باتري مدام در معرض دما‌هاي خيلي پايين يا خيلي بالا قرار نگيرد. سيستم‌هاي الکتريکي خودرو شامل اجزاي زيادي مي‌شود که برخي از مهم‌ترين آن‌ها عبارتند از دينام، تنظيم‌کننده ولتاژ و شبکه‌اي گسترده از سيم‌کشي‌ها و اتصالات متعدد. بروز مشکل در هر يک از اين اجزا و عدم توجه مالک، مي‌تواند از عمر باتري بکاهد. نقص احتمالي در سيستم‌هاي الکتريکي داراي علامت‌هايي است. براي مثال ضعيف‌تر شدن نور چراغ‌هاي اصلي هنگام روشن کردن بخاري يا کاهش شدت نور آمپر‌هاي پشت فرمان دو مورد ساده‌اي هستند که از وجود ايرادي در سيستم‌هاي الکتريکي خبر مي‌دهند. براي شارژ کامل بايد به اين نکته توجه داشته باشيد هر بار که باتري ۱۲ ولتي اتومبيل شما از طريق استارتر موتور را به راه مي‌اندازد، مقدار زيادي از الکتريسيته خود را از دست مي‌دهد. اگر مسافتي که بعد از روشن شدن موتور طي مي‌کنيد، خيلي کوتاه (مثلا کمتر از ۵۰۰ متر) باشد، در اين صورت دينام فرصت کافي براي شارژ کامل باتري را نخواهد داشت. چنانچه از خودروي خود عموما براي تردد‌هاي کوتاه استفاده مي‌کنيد، بهتر است هر از چند گاهي به مدت ۲۰ الي ۳۰ دقيقه به رانندگي با آن بپردازيد تا باتري کاملا شارژ شود. درباره اثر منفي دما‌هاي بسيار پايين روي عملکرد باتري حتما زياد شنيده‌ايد. از سوي ديگر در چنين شرايطي به علت سفت‌تر شدن روغن، بايد انرژي بيشتري براي روشن کردن موتور صرف شود. نتيجه اينکه در روز‌هاي سرد سال باتري خودرو به‌طور مضاعف تحت فشار قرار مي‌گيرد. دماي بالا نيز براي باتري مضر است و شايد علت اصلي از کار افتادگي باتري در روز‌هاي سرد سال، دماي بالاي آن در روز‌هاي گرم باشد. هر چند در روز‌هاي گرم، موتور راحت‌تر استارت مي‌خورد، اما حرارت زياد با بخار کردن آب موجود در محلول الکتروليت سبب خوردگي صفحات مي‌شود. براي پيشگيري از اين اتفاق، برخي خودروسازان باتري محصولات خود را در صندوق عقب يا زير صندلي عقب تعبيه مي‌کنند که البته در اين مدل‌ها هم دماي باتري کمابيش بالا مي‌رود. در هر صورت بهترين کار اين است که باتري اتومبيل خود را منظم بازبيني کنيد، به‌ويژه در بهار و پاييز؛ همچنين براي اطمينان بهتر است کابل اتصال باتري به باتري را در صندوق عقب قرار دهيد تا در شرايط اضطراري بتوانيد با کمک مالکين ساير اتومبيل‌ها، خودروي خود را روشن کنيد. اگر روزي ديديد که خودرويتان به دليل خرابي باتري روشن نمي‌شود، در صورت تجهيز بودن خودرو به گيربکس دستي مي‌توانيد به همان روش سنتي هل دادن متوسل شويد. در اين روش پس از باز کردن سوئيچ و انتخاب دنده دو، کلاچ را تا انتها فشار دهيد و از چند نفر بخواهيد خودروي شما را هل دهند. پس از دور گرفتن مناسب پاي خود را از روي کلاچ برداريد تا موتور روشن شود. در پايان به اين نکته نيز اشاره کنيم که فرايند تعويض باتري کهنه و خراب با باتري جديد اصلا پيچيده نيست و با استفاده از ابزار‌هاي ساده‌اي مثل آچار، انبردست و پيچ‌گوشتي در عرض ۱۰ دقيقه مي‌توان اين کار را انجام داد؛ بنابراين چنانچه نياز به تعويض باتري بود، مي‌توانيد بدون پرداخت هزينه براي حمل خودرو به مراکز سرويس، شخصا نسبت به خريد و جايگزيني آن اقدام کنيد، البته به شرطي که قبلا درباره نوع و مشخصات باتري لازم تحقيق کرده باشيد.
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره