ديجياتو/ شرکت مزدا به طور رسمي از قواي محرکه مدل توربو مزدا 3 هاچبک پردهبرداري کرد. پيش از اين مدلهاي هاچبک و سدان مزدا 3 نسل جديد مجهز به موتور تنفس طبيعي 4 سيلندر و مدل ديزلي عرضه شده بودند.
شرکت مزدا با انتشار ويديويي در اين زمينه موتور مزدا 3 هاچبک توربو را يک واحد 2.5 ليتري 4 سيلندر توربوشارژر شده با حداکثر قدرت 227 اسب بخار و حداکثر گشتاور 420 نيوتنمتر معرفي کرد. نيروي توليدي اين موتور توسط جعبه دنده 6 سرعته اتوماتيک به هر چهارچرخ انتقال داده ميشود.
شرکت مزدا پيش از اين موتور 2.5 ليتري توربوشارژر شده خود را در مدلهاي مزدا 6 و کراساورهاي CX-9 و CX-5 مورد استفاده قرار داده است.
با توجه به نسبت بالاي گشتاور به قدرت در اين موتور به نظر ميرسد مزدا به دنبال يک خودرو شهري مخصوص رانندگي روزانه است و بنابراين ما با يک هاچبک اسپرت تمام عيار طرف نخواهيم بود.
در مقام مقايسه هاچبک قدرتمند شرکت فولکس واگن يعني گلف R توانايي توليد 285 اسب بخار قدرت و 380 نيوتن متر گشتاور از يک موتور 4 سيلندر 2 ليتري توربوشارژر شده را دارد.
در بخش ظاهري نيز شاهد تغييرات زيادي نخواهيم بود و بدنه اين مدل مزدا مشابه با مدل G25 Astina است.

شرکت مزدا برنامههاي پژوهشي زيادي را در رابطه با موتورهاي احتراق داخلي به پيش ميبرد و به همين دليل به نظر ميرسد اين شرکت در زمينه عرضه مدلهاي اسپرت تمام عيار همچون دهههاي گذشته ميلادي دچار مشکل شده است و نميتوان انتظار يک خودرو اسپرت دوستداشتني را از مزدا داشت.
در هر صورت بايد ديد که آيا مدل توربو مزدا ميتواند انتقادهاي وارده به قواي محرکه نسبتا ضعيف تنفس طبيعي فعلي مزدا 3 را پاسخ دهد و در بازار بسيار سخت و رقابتي هاچبکهاي شهري و اسپرت به مقابله با شرکتهايي همچون فورد، فولکس واگن، هيونداي، کيا و... بپردازد يا خير.
در ادامه از شما دعوت ميکنيم به مشاهده ويدئو مربوط به بررسي مزدا 3 هاچبک نشسته و مقاله مربوط به مقايسه مزدا 3 نسل جديد با کيا سراتو را مطالعه کنيد.
بازار