پدال/ شما را با هيونداي XCIENT سلول سوختي آشنا ميکنيم که اولين کاميون هوي ديوتي سلول سوختي و توليد انبوه دنياست. نيروبخش اين کاميون سيستم سلول سوختي هيدروژني ۲۵۵ اسب بخاري است. ۷ تانک هيدروژني بزرگ باعث ارائه ظرفيت ذخيره هيدروژن حدود ۳۲ کيلوگرمي ميشوند. اين کاميون هيدروژني با يکبار شارژ مسافت ۴۰۰ کيلومتري را طي ميکند و سوختگيري دوباره آن تنها ۸ تا ۲۰ دقيقه طول ميکشد.
۱۰ نمونه اول اين کاميون هماکنون به سوئيس فرستاده شدهاند و فروش ناوگاني آن نيز در ماه سپتامبر کليد خواهد خورد. در کل ۵۰ دستگاه از کاميون جديد هيونداي به سوئيس فرستاده ميشود و اين برند اميدوار است تا ۲۰۲۵ به فروش ۱۶۰۰ دستگاهي از XCIENT در اين کشور و ساير بازارها دست يابد.
هيونداي ميگويد تکنولوژي سلول سوختي به خاطر شعاع حرکتي بالا و زمان سوختگيري کم گزينهاي ايده آل براي کاربريهاي تجاري است. اين کمپاني براي بازار آمريکا نيز يک تراکتور با مسافت بالا را تدارک ديده که ميتواند با يکبار شارژ مسافت ۱۰۰۰ کيلومتري را طي کند. در مقام مقايسه بايد گفت کاميون خبرساز تسلا برد بين ۴۸۰ تا ۸۰۰ کيلومتري خواهد داشت. در حال حاضر هيونداي نکسو سلول سوختي تنها خودروي سواري اين برند با تکنولوژي هيدروژني است هرچند خود اين خودرو نيز رکورددار بوده و توانسته عنوان اولين خودروي سلول سوختي توليد انبوه را به خود اختصاص دهد.
اما چرا هيونداي اول از همه اين کاميون را در سوئيس عرضه کرده است؟ زيرا ماليات جادهاي اين کشور براي خودروهاي تجاري بدون آلايندگي اعمال نميشود. همچنين سوئيس يکي از بهترين کشورها در زمينه نيروگاههاي برقآبي در دنيا ميباشد.
بازار