خودرو بانک/ قبلاً در سايت خودروبانک تصاوير گرافيکي اوليه و تصاوير جاسوسي کراساوور جک S432 را ارايه کرده بوديم. اکنون شرکت جک رسماً اين خودرو را جک X8 معرفي کرده و اطلاعات و تصاويري با وضوح بالا از جک X8 منتشر کرده است.
پيشتر شرکت جک اعلام کرده بود که پس از جک A5 ساير خودروهاي سبک اين شرکت نيز بر اساس زبان طراحي جديد اين شرکت دچار تغييراتي خواهند شد. اين زبان طراحي جديد با عنوان "دوره سوم خودروهاي سواري جک" معرفيشده است و پس از ارائه جک A5 و جک X7 با اين زبان طراحي، اکنون شاهد ارائه جک X8 با همين زبان طراحي هستيم.
ازنظر طراحي، نماي بيروني جک X8 کاملاً در انطباق با اين زبان طراحي جديد ساخته شده است. وجود جلوپنجرهاي با پرههاي عمودي و مقعر به همراه چراغهاي روشنايي در روز که جداي از چراغهاي اصلي هستند و دريچه هواکش باريکي که در قسمت زيرين سپر جلو قراردارد، باعث ميشود بيننده بهراحتي تشخيص دهد که جکX8 نيز عضوي ديگري از خانواده خودروهاي سبک شرکت جک است.
در نماي جانبي جک X8 دو خط جانبي طولي دارد، يکي در قسمت شانه و زير شيشهها و ديگري در بالاي رکاب، وجود همين دو خط باعث شده به خودرو حس شناوري و حرکت داده شود. بااينحال در نماي جانبي به خاطر شيشههايي با ارتفاع کم، جکX8 کمي با ارتفاع و بلندقد به نظر ميرسد. برخلاف جک X7در جکX8 رکاب دربها قسمتي از خود دربها هستند و درنتيجه پس از بازشدن دربها هيچگونه مانعي در مسير سوار و پياده شدن سرنشينان قرار ندارد و اين قسمت همواره تميز بوده و احتمال کثيف شدن لباس سرنشينان کمتر شده است.
در نماي عقب جک X8 نيز داراي دو خروجي اگزوز و چراغهايي است که در کل عرض خودرو کشيده شدهاند و اين باعث شده که در نماي عقب خودرو عريضتر و ديناميکتر به نظر برسد. در بالاترين و مجهزترين نمونه جک X8 درب عقب توسط موتورهاي برقي باز و بسته ميشود و درب عقب جک X8 با حرکت دادن پا در زير سپر عقب هم باز ميشود.
از لحاظ ابعادي طول جک X8به ميزان 19 ميليمتر و فاصله بين دو محور جک X8 به ميزان 60 ميليمتر از طول و فاصله بين دو محور جک X7بيشتر است ولي عرض جک X8به ميزان 30 ميليمتر و ارتفاع جک X8 تنها به ميزان 2 ميليمتر از عرض و ارتفاع جک X7کمتر است و شايد تنها 6 سانتيمتر فاصله بين دو محور و 2 سانتيمتر طول بيشتر جکX8 نسبت جک X7 باعث شده تا شرکت جک اين کراساوور جديد خود را بهجاي X6 با نام X8 معرفي کند. مقايسه ابعادي اين دو خودرو در تصوير زير ارائه شده است. از لحاظ وزن نيز به دليل طراحي جديدتر و استفاده از مصالح با مقاومت بيشتر، جک X8 با وزني در حدود 1575 الي 1590 کيلوگرم به ميزان 145 کيلوگرم سبکتر از جک X7 است.
گويا مقرر شده جک X8 بهطور پيشفرض به فرم 6 صندلي ارائه شود وليکن نمونههاي 5 صندلي و 7 صندلي هم در کنار نمونه پيشفرض ارائه خواهند شد. با کمي دقت در تصاوير منتشر شده ميتوان جدا و مبله بودن دو صندلي رديف دوم را مشاهده نمود، دسترسي به صندليهاي تاشو رديف سوم از طريق فضاي خالي بين همين دو صندلي جدا از هم و مبله رديف دوم ميسر ميشود.
جک X8نيز همانند جک X7با يک موتور بنزيني 1.5 ليتري توربو با کد HFC4GC1.6E ارائه ميشود وليکن به لطف تنظيمات جديد هماکنون اين موتور بهجاي 174 اسب بخار توانايي توليد 184 اسب بخار را دارد. جک X8با گيربکس 6 دنده دستي يا گيربکس 6 دنده اتوماتيک دوکلاچه به بازار ارائه خواهد شد و از اين نظر نيز همانند جک X7خواهد بود. در نسخه مجهز به گيربکس دستي متوسط مصرف سوخت جک X7 به ميزان 7.4 ليتر براي طي نمودن هر 100 کيلومتر است و در نسخه مجهز به گيربکس اتوماتيک دوکلاچه متوسط مصرف سوخت 8.1 ليتر براي طي نمودن هر 100 کيلومتر است. با توجه به وزن کمتري که جک X8 نسبت به جکX8 دارد متوسط مصرف سوخت جک X8 به ميزان 1.0 و 0.5 ليتر کمتر از متوسط مصرف سوخت جک X7 شده است.
جک X8 دومين خودرو کاملاً جديد شرکت جک بعد از جکA5 است و با اين اوصاف شايد بتوان جک X8 را نسخه جديد و جايگزين جکS5 دانست چراکه جکS5 فعلي قديميترين اتاق را در بين خودروهاي سبک شرکت جک دارد و قبلاً نيز مسئولين شرکت جک در مراسم رونمايي جکA5 خبر از معرفي جايگزين جکS5 پس از ارائه فيسليفت خودروهاي جکS7 و جک S4 با کدهاي X8 و X4 داده بودند. بايد قدري تأمل کرد و منتظر ماند و ديد که آيا شرکت جک برنامهاي براي ساخت و معرفي کراساوورهاي X5 و X6 دارد يا اينکه اين دو کد مدت زمان زيادي خالي و در حالت رزرو باقي خواهند ماند.
بازار