پایان رنگارنگ ب ام و i8




اسب بخار/ ۶ سال از آغاز معرفي و عرضه مدل جذاب “i8” گذشته و حالا کمپاني «ب ام و» با عرضه ۱۸ رنگ خاص از اين مدل، پايان توليد اين هيبريد جذاب را اعلام کرده است.
پس از ۶ سال و عرضه ۲۰۵۰۰ دستگاه از i8، اکنون کمپاني سعي دارد پايان عرضه اين خودرو مثل آغازش پرسر و صدا باشد و ۱۸ رنگ جذاب و خاص را براي ۱۸ نمونه پاياني i8 در نظر گرفته اند که تا به حال در ديگر نمونه هاي اين خودرو ديده نمي شد. قبل تر خبر احتمال خروج ب ام و i8 را خوانده بوديم و مي دانيم ب ام و i8 در سال ۲۰۱۹ يک رکورد مهم را ثبت کرد. بيست هزارمين دستگاه از i8 در دسامبر ۲۰۱۹ از کارخانه اين خودروساز آلماني در شهر لايپزيگ بيرون آمد. اين عدد گواهي بود بر ادعاي ب ام و که i8 را پرفروش ترين اتومبيل اسپرت پاک جهان مي دانست. البته اين آمار، هر دو نسخه کوپه و رودستر i8 را شامل مي شود. اين دو خودرو، دو مدل از گران ترين محصولات کنوني ب ام و به شمار مي روند. نسخه کوپه به قيمت رسمي ۱۴۷٫۵۰۰ دلار و نمونه رودستر با بهاي ۱۶۳٫۳۰۰ دلار به فروش مي رسد. شايد تنها محصول ب ام و که از نظر قيمت توانايي رقابت با برادران i8 را داشته باشد، سدان بزرگ لوکس و اسپرت M760i xDrive باشد که ۱۵۷٫۷۰۰ دلار قيمت دارد. حال آن که با موتور غول آساي V12 خود ۹ سيلندر بيش تر از موتور ۱٫۵ ليتري کوچک i8 دارد!
ب ام و در مورد عرضه اين ۱۸ نمونه پاياني خاص مي گويد که توليد اين خودروها يک چالش جدي براي کمپاني بوده، چراکه تکنسين هاي رنگ مجبور بودند تمام عمليات رنگ را براي اين نمونه ها به صورت کاملاً دستي و با دقت بالا انجام دهند.
بسياري از مشتريان اين ۱۸ نمونه خاص از باشگاه مشتريان بين المللي ب ام و بوده اند و برخي از آن ها در هنگام خروج اين خودرو ها از خط توليد در کارخانه حضور داشتند. ب ام و، همانند «بنز» و بسياري از خودروسازان ديگر، مشتريان ثابتي براي محصولاتش دارد و براي عرضه اين مدل هاي محدود و خاص در ابتدا اين خودروها را به اين مشتريان پيشنهاد مي دهد.
با توجه به اين که فروش و عرضه i8 به دليل خاص بودن اين خودرو به صورت محدود در ۶ سال انجام شد و توليد و عرضه انبوه از اين خودرو نديديم، بايستي که بازار دست دوم اين خودرو به شدت جذاب باشد و قيمت هاي بالايي را براي نسخه هاي خاص اين خودرو شاهد باشيم. توليد محدود، طراحي چشم نواز و عملکرد خيره کننده ويژگي هايي است که هر کلکسيونر را براي خريد i8 ترغيب مي کند. مخصوصاً براي نمونه هاي رودستر اين خودرو مي بايست قيمت هاي بالاتري پيشنهاد شود، چراکه عملاً اين مدل ديرتر به بازار آمد و عرضه محدودتري داشت.
به نظر نمي رسد که کمپاني ب ام و به زودي يک هيبريد اسپرت ديگر را جايگزين i8 کند و يا حداقل هنوز برنامه هايش را براي اين کار مشخص نکرده است. اما به هر ترتيب، اين کمپاني به سرعت در حال اضافه کردن مدل هاي جديد پلاگين هيبريد به سبد محصولاتش است و احتمالاً به دليل تصويب قوانين جديد محيط زيستي اين کمپاني مجبور خواهد شد محصولات بيش تري را بر پايه برقي و هيبريد عرضه کند و شايد روزي اعجوبه اي همانند i8 تکرار شود.
ب ام و i8 از يک موتور بنزيني و موتوري الکترونيکي بهره ميبرد. موتور بنزيني ميتواند ۲۲۸ اسب بخار توليد کند و وقتي اين قدرت در کنار قدرت ۱۲۸ اسب بخاري موتور الکترونيکي قرار ميگيرد ميتواند ۳۵۶ اسب بخار قدرت توليد کند و در عرض ۴٫۴ ثانيه به سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت برسد. مصرف سوخت اين خودرو مثل خودروهاي ميکروست و با سوزاندن ۲٫۱ ليتر در هر ۱۰۰ کيلومتر به صورت ترکيبي، به عنوان کممصرفترين خودروي اين کمپاني معروف آلماني شناخته ميشود.