پیشنهادی برای همکاری خودرویی با چین
عصر خودرو/ احمد نعمت بخش، دبير انجمن خودروسازان ايران در يادداشتي نوشت: در رابطه با همکاري با کشور چين بايد گفت يک سري شرکت هاي چيني مانند شريک مديران خودرو که به ايران سرمايه آوردند از ايران نرفته و فعاليت خود را انجام ميدهند.
اميدوارم شرکتهاي ديگري که ميخواهند با چينيها کار کنند سعي داشته باشند به نحوي شراکت صورت پذيرد که سرمايه به ايران بياورند. در اين صورت هر اتفاقي نيز بيفتد مانند ساير شرکتها از ايران نخواهند رفت. به هر ترتيب فکر ميکنم با اين قرارداد 25 ساله شرکتهاي چيني با دلگرمي بيشتري در ايران خواهند آمد.
اما بايد سياستگذاري ما به نحوي باشد که منجر به ساخت داخل شود. خودروهاي چيني آنطور که بايد و شايد ساخت داخل ندارد و نياز است سياست وزارتخانه به نحوي باشد که موجب افزايش ميزان داخليسازي شود. در نتيجه ميزان وابستگي و مصارف ارزي ما کمتر خواهد شد. آقاياني که مرتب به چين ميروند ميگويند که هر 6 ماه يکبار تحول عظيم در آنجا رخ ميدهد. پيشرفت آنها نسبت به بقيه دنيا متفاوت است و از لحاظ تعداد توليد خودرو نيز حرف اول را در جهان ميزنند. در صنعت خودروي الکتريک آنها پيشتاز شدند و ما بايد شرکتها بتوانند با آنها جوينت شوند و دانش توليد خودروي برقي را به ايران بياورند.
گفته ميشود که 60 درصد قطعات خودروي وارداتي آمريکا از چين است. چينيها پيشرفت قابل توجهي پيدا کردند و از قطعات درجه 1 تا درجه 5 را توليد ميکنند. مديران ما بايد بتوانند قطعات با کيفيت از آنها بخرند. پيشنهاد من اين است که اگر دولت اجازه دهد يک شرکت چيني بيايد در ايران و از A تا Z سرمايهگذاري انجام دهد و با سياستهاي وزارتخانه کاري کند که ساخت داخل انجام شود به نظر ميرسد که تحول بسيار عظيمي در صنعت خودرو رخ خواهد داد.