هواپیمای ۸ نفره به عنوان تاکسی هوایی ساخته می شود
مهر/ رئيس پژوهشگاه هوافضا با اشاره به اهداف سند جامع توسعه هوافضاي کشور گفت: طراحي کلي پروژه ساخت هواپيماي ۸ نفره در پژوهشگاه هوافضا به اتمام رسيده و به زودي مدل پروازي اين هواپيما ساخته ميشود.
فتح الله امي در خصوص فعاليتهاي پژوهشگاه هوافضا حول «سند جامع توسعه هوافضاي کشور» اظهار داشت: در اين سند، توسعه هوافضا در ۳ بخش کلي شامل فعاليتهاي مربوط به حوزههاي فناوري فضايي، هوايي و دفاعي ديده شده که در دو بخش فضايي و هوايي، ماموريتهايي بر عهده اين پژوهشگاه گذاشته شده است.
وي با اشاره به پروژههاي مرتبط با بخش فناوري هوايي گفت: ما در پژوهشگاه هوافضا، ساخت هواپيماهاي سبک را در پيش گرفتهايم؛ اما از آنجايي که هواپيماهاي دونفره، چهارنفره و ۶ نفره در کشور طراحي شده است، طراحي و ساخت هواپيماي ۸ نفره را در دستور کار قرار دادهايم.
رئيس پژوهشگاه هوافضا ادامه داد: هم اکنون طراحي کلي اين پروژه به اتمام رسيده و هم اکنون مشغول طراحي مفهومي آن هستيم؛ به زودي نيز مدل پروازي هواپيماي ۸ نفره ساخته ميشود.
امي افزود: مدل پروازي اين هواپيما در اشل يک دهم ساخته ميشود که حالت پهپادي دارد و پس از آن انشاالله هواپيما را خواهيم ساخت و اين محصول، وارد خط تاکسي هوايي ما ميشود.
وي در مورد قابليتهاي اين هواپيما که ميتواند کل کشور را پوشش دهد، گفت: براي اين هواپيما ۳ نقطه به عنوان پايگاه پرتاب در تهران، شيراز و فردوس در نظر گرفته شده است که با اين ۳ پايگاه ميتوانيم اين هواپيما را در تمام کشور و حتي کشورهاي همسايه به پرواز دربياوريم.
امي تاکيد کرد: اولين پايگاه پرتاب ما نيز در شهرستان فردوس خواهد بود که ساخت فرودگاه آن به اتمام رسيده و به زودي اين پايگاه با هواپيماي ايراني به عنوان ايرتاکسي راه اندازي ميشود.
طراحي جت منطقهاي به اتمام رسيد
رئيس پژوهشگاه هوافضا با اشاره به ساير اهدافي که در سند جامع توسعه هوافضا براي بخش هوايي کشور در نظر گرفته شده است، نيز گفت: در اين سند هدف اين است که ما تبديل به قطب منطقه در فناوري هوايي شويم. به اين صورت که بتوانيم تا سال ۱۴۰۴ جت منطقهاي ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره توليد کنيم. اين پروژه توسط دانشگاه اميرکبير پيش ميرود و طراحي آن به اتمام رسيده است.
وي با تاکيد بر اينکه مطابق اين سند، هدف بعدي اين است که بتوانيم بالگرد متوسط و نيمه سنگين در کشور توليد کنيم، ادامه داد: هم اکنون بالگردهاي سبک توليد کرده و به سمت ساخت بالگردهاي متوسط و نيمه سنگين در حرکت هستيم. از سوي ديگر امکان تعمير و نگهداري هواگردها نيز فراهم شده است.
امي هدف بعدي اين سند را طراحي و ساخت موتورهاي ميني توربوجت، توربو فن سبک، توربو فن سنگين و توربوکمپرسور گازي با ظرفيت يک تا ۱۰ مگاوات عنوان کرد و گفت: تمامي اين پروژهها در حال انجام بوده اما به اتمام نرسيده است.
رئيس پژوهشگاه هوافضا تاکيد کرد: البته طراحي ميني توربوجت به اتمام رسيده و هم اکنون نيز در برخي سيستمهاي پرندههاي هوايي ما نصب شده است. اما توربوفن سبک و سنگين و کمپرسورها را در دست طراحي داريم که يک شرکت مهندسي و ساخت توربين روي آن کار ميکند و توانسته اين توربو کمپرسور گازي را توليد کند. اين محصول هم اکنون در نيروگاهها نصب شده است.
ايران دومين قطب هوانوردي در منطقه ميشود
وي با اشاره به اينکه بند دوم سند توسعه هوافضاي کشور در حوزه فعاليتهاي هوانوردي بر لزوم توسعه فرودگاه امام خميني و تبديل شدن ايران به دومين قطب هوانوردي در منطقه، تاکيد دارد، اضافه کرد: البته اين تکليف به وزارت راه محول شده است.
امي يادآور شد: در بند سوم اين سند نيز گفته شده که ما بايد بتوانيم ۵۰ ميليون مسافر هوايي و ۵۵۰ هزار تن بار داخلي را در کشور از طريق ايرلاين هايمان جابجا کنيم و در سطح بينالملل نيز جابجايي ۵۰ ميليون مسافر و ۹۵۰ هزار تن بار داشته باشيم. مسئوليت اينها نيز با وزارت راه است و بايد روي اين زمينه کار کند.
رئيس پژوهشگاه هوافضا گفت: در اين ميان دستيابي به استانداردها و شاخصهاي ايمني و کيفيت خدمات پروازي در سطح بالاتر از ميانگين جهاني، از ديگر اهداف اين سند است؛ يعني ما بتوانيم ضريب ايمني را در اين بخش بالا ببريم. اينها به طور کلي اقداماتي است که بايد تا سال ۱۴۰۴ محقق شود و در مورد آن، همه نهادهاي هوا فضايي کشور از جمله پژوهشگاه هوافضا، مسئوليت دارند.