مشخصات فنی هیوندای سانتافه فیس لیفت ۲۰۲۱ منتشر شد
اسب بخار/ پس از معرفي رسمي «هيونداي سانتافه» فيس ليفت در ماه گذشته، اکنون مشخصات فني اين خودرو نيز به صورت رسمي منتشر شده است.
شرکت «هيونداي» به تازگي مشخصات فني سانتافه فيس ليفت اعم از پيشرانه ها و جعبه دنده را منتشر کرده است. در بازار اروپا، يک مدل پلاگين هيبريدي با پيشرانه ۱٫۶ ليتري توربوشارژ ۴ سيلندر به همراه يک موتور الکتريکي ۵۹ اسب بخاري عرضه مي شود. با بهره گيري از بسته باتري ۱٫۴۹ کيلووات ساعتي، قدرت پيشرانه به ۲۲۷ اسب بخار و گشتاور آن به ۳۵۰ نيوتن متر مي رسد.
مدل پلاگين هيبريدي سانتافه فيس ليفت نيز با همين پيشرانه در سال آينده به بازار عرضه مي شود. با اين تفاوت که موتور الکتريکي در اين مدل ۹۰ اسب بخار قدرت دارد. در نتيجه، قدرت ترکيبي به ۲۶۱ اسب بخار و گشتاور به ۳۵۰ نيوتن متر مي رسد و انتقال قدرت نيز منحصراً به تمامي چرخ ها صورت مي گيرد.
در مدل ديزلي از پيشرانه اسمارت استريم ۲٫۲ ليتري جديدي استفاده شده که از بلوک آلومينيومي بهره مي برد و نسبت به مدل قبل، ۱۹٫۵ کيلوگرم وزن کم تري دارد. ميل سوپاپ و سيستم تزريق سوخت نيز به روزرساني شده اند. به لطف تغييرات صورت گرفته، قدرت پيشرانه به ۱۹۹ اسب بخار و گشتاور آن به ۴۴۰ نيوتن متر مي رسد. اين پيشرانه با جعبه دنده ۸ سرعته دوکلاچه هماهنگ شده که سرعت گيري و مصرف سوخت بهتري را ارائه مي دهد.
افزون بر انتشار مشخصات فني پيشرانه ها، هيونداي جزيياتي را از پلتفرم جديد سانتافه فيس ليفت نيز منتشر کرده است. به گفته هيونداي، سانتافه جديد چيزي فراتر از يک فيس ليفت ساده است و از پلتفرم کاملاً جديد بهره مي برد. بهبود قدرت، فرمان پذيري، مصرف سوخت و ايمني از جمله مزاياي استفاده از پلتفرم جديد به شمار مي روند.
به عبارت دقيق تر، با تغيير در جانمايي ادوات سيستم تعليق در قسمت جلو، فرمان پذيري بهتري به دست آمده است. در بحث ايمني نيز از ورق هاي سخت کاري شده در قسمت هاي مختلف استفاده شده تا ضربه هاي ناشي از برخورد و تصادف بهتر جذب شوند. در پلتفرم جديد از مرکز ثقل پايين تري استفاده شده که در بهبود پايداري خودرو نقش بسزايي ايفا مي کند.
با استفاده از پلتفرم جديد، وزن خودرو نيز کاهش يافته و به لطف فرآيند عايق کاري صوتي جديد کابين، صداي کم تري در قسمت داخلي شنيده مي شود. با به کارگيري پلتفرم جديد، فضاي داخلي کابين نيز افزايش يافته و اکنون فضاي پا در رديف دوم به ميزان ۳ سانتي متر و در رديف سوم به ميزان ۴ سانتي متر افزايش يافته است.
در سيستم انتقال قدرت به تمامي چرخ ها، حالت هاي مختلفي از جمله شن، برف، گل، اکو، اسپرت و نرمال درنظر گرفته شده است. حالت رانندگي هوشمند نيز به صورت آپشنال قابل سفارش خواهد بود. در اين سيستم، خودرو به صورت هوشمند سبک رانندگي راننده را شناسايي مي کند و بهترين حالت را براي راننده انتخاب مي کند. در حالت اسپرت بيش از ۵۰ درصد قدرت خودرو به چرخ هاي عقب منتقل مي شود و سرعت گيري را بهبود مي بخشد. در حالت راحتي، پايداري بيش تري وجود دارد و در حالت اکو، ميزان مصرف سوخت به کم ترين مقدار مي رسد.
در بحث سيستم هاي کمک راننده و ايمني نيز آپشن هاي متعددي وجود دارد. از جمله سيستم هاي کمک راننده استاندارد در هيونداي سانتافه فيس ليفت مي توان به راهنماي عدم تصادف از قسمت جلو، هشدار تصادف در نقطه کور، راهنماي خروج ايمن، مانيتور ديد نقطه کور، راهنماي ماندن در خط و هشدار خروج از پارک اشاره کرد.
خبر مهم در بحث سيستم هاي ايمني، افزوده شدن راهنماي رانندگي در بزرگراه است. در اين سيستم با ترکيب راهنماي ماندن در خط و کروزکنترل هوشمند، خودرو در يک مسير ثابت و سرعت مناسب به حرکت خود ادامه مي دهد. يکي ديگر از سيستم هاي جديد، راهنماي جلوگيري از تصادف در هنگام حرکت به سمت عقب است.
در اين سيستم با استفاده از دوربين و سنسورهاي اولتراسونيک موانع پيشِ روي خودرو در هنگام دنده عقب گرفتن شناسايي مي شود. هنگامي که مانعي شناسايي شود، راننده باخبر مي شود و در صورت نياز ترمزها فعال مي شوند. سيستم راهنماي ريموتي پارک هوشمند نيز به صورت آپشنال قابل سفارش است. در اين سيستم راننده مي تواند با کمک کليد، خودرو را تکان دهد.